Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

2001 chrysler town and country stift och kablar

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 2001 chrysler town and country stift och kablar

Nu har jag ju inte kört din bil men om du tror att det är något problem med lådan så är enda sättet att felsöka den med DRB-instrument hos Chrysler, dom kan se om något värde inte stämmer.

Men att byta/renovera lådan innan bilen inte går att köra mera vore att dra förhastade slutsatser.

PS, men bilen rycker ju på tomgång i Neutral? Det borde inte ha med lådan att göra i sådana fall?

Kan ju ev. ha med convertern att göra om du lokaliserat problemet till lådan, men det går inte att avgöra utan en riktig felsökning.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: 2001 chrysler town and country stift och kablar

Okej . Vad tror du att en felsök på lådan går på ? Vet du vad den lådan heter och Kan man uppdatera mjukvaran till den lådan ?
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 2001 chrysler town and country stift och kablar

Hej,

Tror inte det finns några nya mjukvaruversioner till den lådan/årsmodellen, kan möjligtvis finnas något som kom 2004 eller något sådant, så hör med Chrysler om detta då enbart ett DRB-instrument kan uppdatera och felsöka lådan (privatpersoner har ofta inte råd med detta, kan kosta alltifrån 15 000 - 50 000:- SEK :shock: , varav enbart aukt. chrysler-verkstäder har tillgång till detta, inte ens den märkesoberoende har nog råd med det verktyget :lol: )

En felsökning bör inte gå på mer än (cirka) 1 000:- vad jag har hört, + (-) några hundra kanske, men sedan finns det väl verkstäder som ta skyhöga summor.

Du kan skriva ett mail till din närmsta chrysler-verkstad och fråga.

Synd bara att Chrysler och Dodge börjar försvinna alltmer nu här i Sverige, Lancia-märket tar över :cry:

PS, men rätta mig om jag har fel, men är det inte convertern som det i sådana fall skulle vara något problem med? Och inte själva lådan?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: 2001 chrysler town and country stift och kablar

det som jag har märkt nu är att lådan växlar fint 1 till 2 an när den är kall , när den är varm brukar den klånka in 2 an när man kör lugnt . om man drar på lite så smyger växeln in fint utan klånk . resten av växlarna går mjukt . 1 2 går bra men 3 an hugger/slirar ? när man har växelspaken på läge 3 men försvinner vid 90 nästan helt . det konstiga är när man har spaken på d så rycker inte 3 växeln utan bara 4 växeln och försvinner nästan helt vid 120 kmh . känner att jag har haft världens tur sen jag köpte den här bilen :lol: :lol:
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: 2001 chrysler town and country stift och kablar

Jag känner igen det där lite, och beroende på hur mycket det gäller vid ryckningar och slirningar osv. så kan man nog säga att det är ganska normalt, om det nu inte är extrema slirningar och ryckningar så att det känns av i hela bilen av alla som åker med.

Vi har/har haft så på vår Town & Country i flera år tror jag, mer eller mindre, men den fungerar kanonbra, samma sak gäller Dodgen som har i princip samma låda, och den har rullat under 10 000 mil :roll:

Men det är som sagt bara Chrysler som kan kontrollera lådan och om det är något fel på 2-3-4 lamellpaket och / eller convertern eller ventilhuset osv., annars är det en ren gissning ang. lådan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar