Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Husvagn och voyager...

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Re: Husvagn och voyager...

jaja jag förstod att min inte är förstärkt från fabrik men jag tänkte om någon tidigare ägare hade gjort det men det e alltså bara att åka in till verkstan om man vill titta? men vad kostar det och skaffa de där "pinnarna/bleck" installerade o klara? inget jätte akut jag drar inget tungt för tillfället men vill ändå vara snäll mot lådan och sen kanske man måste dra tungt en vacker eller regnig dag :P
Annons
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Husvagn och voyager...

Sjölands Bilservice verkar vara ett kompetent företag. Kikade på deras hemsida.

Enklast och bäst är nog att ringa dem om man vill veta om förstärkningar på lådan :idea: .

Och sedan informera forumet, såklart :) .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Husvagn och voyager...

Öh hmm, hur ska dom kunna se att lådan är modifierad?, det måste i sådana fall finnas dokumentation eller någon stämpel/klistermärke på lådan som indikerar detta, eller ska dom kunna se rakt igenom lådan med x-ray vision? :D

Alltså det man kan göra är att byta oljan och filtret ofta (ej rensköljning), montera dit förstärkta komponenter i lådan såsom lamellskivor i kevlarblandning samt lock-up-pinne i titanium eller vad det är för material samt montera en extra oljekylare (kanske även med fläkt och bättre luftflöde riktat mot lådan från fronten).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Husvagn och voyager...

Det finns en inspektionslucka på växelådan, där kan man se att det finns bleck på sprintarna så
att dem inte kan vandra ut. Inget konstigt alls.

Som sagt det gjorde det med våran, finns ingen dokumentation om detta.
( detta var även på inrådan i från Sjölands, innan vi köpte voyagern, att kolla om de fanns)
Troligtvis gjordes detta i samband med renoveringen utav lådan vid 12000 mil.
( bilen var ej våran då )
Oavsett om man drar med bilen eller inte är detta bra mkt billigarer att se till att dessa
bleck blir i dit satta en att vara utan ;)
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Husvagn och voyager...

Jaja du menar att öppna upp lådan, det går ju inte att se "utifrån" så att säga :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Husvagn och voyager...

Avenger skrev:Jaja du menar att öppna upp lådan, det går ju inte att se "utifrån" så att säga :)
Näää ;-)
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Husvagn och voyager...

:)

Vi har originalmonterad extra oljekylare på vår Town & Country -99/00, den rullar på jäkla bra, inga konstigheter med lådan alls (det blir en hel del kick-down också :lol: )
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Husvagn och voyager...

Är det när oljan är svart och luktar bränt som man ska misstänka otillräcklig kylning eller kan det bero på fler saker?
Hur känslig är oljan för höga temperaturer?
Någon nämnde att ca 1/3 av lådhaverier orsakas av defekt lock-up. Vilka fler felorsaker finns det och då menar jag inte bagateller som givare o.dyl.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Husvagn och voyager...

Oljan står för över 50% av alla felen, ATF+4 håller över 50% längre "tid" i friktionsvärdet än ATF+3, och ATF+3 är mycket annorlunda mot GM's Dexron osv..

Lock-up till convertern är också ett stort fel som kan ske, även fjärde växeln på dessa lådor till Voyager osv. är ett problem, varav jag på min Dodge alltid kör med OD OFF (overdrive = 4) när jag kör i stan =)

Sedan är det ju också solenoiden/ventilhuset som kan gå sönder, det kostar lite mer än en sensor, kanske några tusen.

Oljan är känslig för höga temperaturer, särkilt under varm sommardagar i stadstrafik, man ska alltid lägga i NEUTRAL om man står och väntar i mer än 20 sek tycker jag (vid en korsning eller liknande). Mörk färg och luktar bränt tyder på att friktionen i oljan börjar ta slut och den slirar sig fram. Om man servar lådan så sitter det ju en magnet i tråget, om det är ganska mycket stålflisor så ska man vara uppmärksam på om lamellerna börjat ta skada :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Husvagn och voyager...

Som vanligt ett informativt och gediget svar när Avenger levererar :P .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Husvagn och voyager...

Tackar =)

Jag tror att värmen är största boven i dramat, kollar man på Voyager, Stratus, Avenger (95-00), Intrepid osv.. så ser man att lufttillförelsen från grillen till motorn och lådan är väldigt dålig, därför är det bra att antingen montera oljekyl, oljekyl + fläkt eller oljekyl + modifiering med huvscoop eller i fronten. Det kan även vara lönt att enbart ordna ett fungerande huvscoop.

Ang. huvscoop så är det ju inte så jättemånga som vill ta hål i huven av vissa självklara skäl! :lol: Men gör man det ordentlig så att det blir snyggt, funktionellt och givetvis noga ang. rostskydd så är det en mycket bra idé, och beroende på vilken färg man har på bilen så kan det mycket väl passa rent kosmetiskt med svart ABS-plast rakt av.

Om ni kollar på t ex. Chevrolet Caprice Interceptor (de gamla polisbilarna i USA från 90-talet) så är dessa förstärkta i lådan (och andra delar på bilen). Lådan är förstärkt med dessa grejer som nämns, framförallt oljekyl som är enormt kraftigt, tror till och med att Chevroelt som tillverkade Caprice tog bort lock-up i automatlådorna så att dom enbart fick köra på friktion (varav det behövde riktigt bra kylning!).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Eagle_Vision
Hedersmedlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 02 jan 2011, 13:38

Re: Husvagn och voyager...

Kan man inte "väga ner" sin Voyager så att den får dra mer släp?

Kom att tänka på en tråd på http://www.terrangbil.net" onclick="window.open(this.href);return false; där de snackade om att "väga ner" en TGB-13, en sån här:
Bild
till B-kortsbehörighet då den tydligen är en ganska tung pjäs original.
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Husvagn och voyager...

Jag väntar med spänning på att huvscoopar och extra oljekylare ska börja säljas i shopen.

Ingår montering :lol: .
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Husvagn och voyager...

Oljekylare finns ;)

Huvscoop har vi till Charger R/T + SRT, men dessa är inte utlagda på nätet ännu, passar inte riktigt alla bilar pga. dess storlek :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MidoNyk
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 01 aug 2011, 20:21

Re: Husvagn och voyager...

hur mkt jobb är det att installera automatlådekylaren från shoppen?
Skriv svar