Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Man vill ju inte vara negativ, men har någon tänkt på att det kan vara kamaxeln som tjuter i sina

lagerhalvor :cry: . Särskilt med tanke på att det verkar vara ett frågetecken angående motorns

smörjförmåga :idea: .
Annons
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Från och med igår är oljudet nästan konstant. Tycker att det kommer innefrån motorn.
______________tycker missljudet kommer ifrån motorn vid den innersta cylindern, den närmast generatorn.
/
O O O
(motorn uppefrån)
O O O

Vad kan orsaka detta missljud här? :?:
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Antagligen kamaxeln som snart skär ihop :cry:
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Går det att plocka den från vår reservdelsbil?
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Jag vet inte vilken reservdelsbil du menar. Jag hoppas att du inte ska behöva skruva med det för än har den inte skurit, eller?
En sak som jag inte förstår-
" När jag ställde in stereon igår lät jag bilen stå på tändning och då efter ett par minuter lös oljelampan."

Menar du tändning eller tomgång. Självfallet ska oljetryckslampan lysa konstant på tändning.

Om oljan du bytte bort var gammal och kletig kan den ha "smörjt" kamaxeln tillräckligt.
Den nya oljan har sedan sköljt bort den gamla men du har kanske inte tillfredsställande oljetryck.
Eventuellt är motorn igenkoksad p.g.a dålig olja och långa bytesintervall.

Du kan börja med en invändig motortvätt. Det skadar aldrig. Det finns flera alternativ t.ex.

Billig syntetolja (Biltema)
Särskilda preparat typ Engine Flush
Diesel
Automatväxelolja

Töm din gamla olja och byt eventuellt filter. Häll i önskad vätska. Kör en stund med motorn. Diesel och ATF endast på tomgång. Töm och börja om.

Det kan också vara en god idé att kolla ditt oljetryck. Allt detta har egentligen redan föreslagits :)
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Med reservdelsbil menar jag vår identiska Chrysler Grand Voyager som jag körde i diket och trasade sönder hela vänster sida. Se bilden till vänster.

Jag menar att nyckeln fick sitta på "on" så stereo och lampor fungerar. Motor avstängd.
Lampan slocknar i detta läge men tändes efter ett par minuter. Dvs jag vred först nyckeln ett steg.
Alla lampor tänds. Vred nyckeln ett steg till annars går inte stereon igång då slocknar alla lampor men efter ett par minuter med stereon igång så lyser oljelampan.

Bytte olja och filter för ett par veckor sedan. Den gamla var svart och lite "kornig".
Den nya är fortfarande brun och len.

Ska försöka hålla nått rör eller liknande för att försöka hitta mer exakt vart det kommer ifrån.
En insidig motortvätt kanske inte kostar allt för mycket ska kolla med mecken på stan.

Tack för alla synpunkter och hjälp so far.
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Hur har det gått ???
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Den har vart tyst i många många dagar nu, så jag var nästan beredd att ge upp men så började den låta idag igen. Har haft lite oregelbundna arbetstider så det har vart svårt att hinna med. Uppdaterar här direkt jag lyckats ertappa bilen med missljudet igen och har en rörbit eller lång skruvmejsel i närheten. Håll ut. :-)
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Missljud från motorn Chrysler Voyager -98

Hallå.
Det har gått ett bra tag sedan sist. Inga förändringar.
Får ta tag i detta efter att ha byte utav tändstift, olja och oljefilter.
Ska testa tipset med helsyntet för rengöring innan jag stoppar in halvsyntet.
Skriv svar