Motor bygge SB 383 480 Hp
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Motor bygge SB 383 480 Hp
Nu ska jag bygga en 383,a från grunden på rätt sätt !? Många kockar i den gamla motorn som höll 8 rundor på stippen. Som skulle vara en pigg gatmotor Med vikt och ET tid så fick vi fram att typ 330 Hk klämde den ur sig. Ni som har läst min projekttråd C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab vet att denna motorn har suttit i en GMC Sonama . Nu rev vi ner motorn och det ser ut som kom och hjälp mig att dö !!! Grund komp på närmare 13,1 Kolvarna stack upp 0,4 mm över däcket. förbränningsrumen var 55cc ! blockets liningen var där krokigt så man blev bara trött... Original toppbult i aluminiumtoppar Så topp packningarna var fan inte fastklämda !!!! Dom gled iväg
Men är här något intresse av detta bygge så skriv ett liten komentar. Motorn som ska byggas nu ska ligga på 480 Hk och ska till baka i Sonaman och gå i ET klassen
Skriv så skriver jag .
Trror att kolven var nära toppen
Spikning delux
konstig form på denna packning !!Men är här något intresse av detta bygge så skriv ett liten komentar. Motorn som ska byggas nu ska ligga på 480 Hk och ska till baka i Sonaman och gå i ET klassen
Skriv så skriver jag .
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Annons
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Bygger en egen motor själv?
Det låter mycket intressant! Så orka du, får du gärna för mig beretta. Inte att jag tror jag kommer göra samma sak, men kommer kanske att förstå bättre.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Det låter mycket intressant! Så orka du, får du gärna för mig beretta. Inte att jag tror jag kommer göra samma sak, men kommer kanske att förstå bättre.
Sent from my iPhone using Tapatalk 2
//JanR
VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
- Dunderklumpen
- SUV
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Jag tycker du är riktigt tuff om du driver den med gengas!
Skämt å sidor känns som den gammle spisen var rea/Bonne/slusk byggd.
Ser fram imot ett mysigt/vackert bygge med div WOW känsla.
Sen får du redovisa hur å varför å med vad du gör!
RallyJanne
Skämt å sidor känns som den gammle spisen var rea/Bonne/slusk byggd.
Ser fram imot ett mysigt/vackert bygge med div WOW känsla.
Sen får du redovisa hur å varför å med vad du gör!
RallyJanne
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Dunderklumpen Jag gillar Gen vägar Men Gen gas är det gas som alltid tar den korta vägen ??
Det har varit många turer med denna motor men ska försöka få hyffs på den. Här ser ni ramlagerna och dem överfallen sitter inte helt raka mot blocksidan. Nu ska den linehona blocket polera veven och nya H profil stakar (Eagle) plana kolvar som vi tar ner något mer dom 0.4 mm som dom gamla kolvarna var för höga. Då får vi en högre klämkant och även så ska topparna få sig en ordentlig portning både i runner,sen och förbränningsrummen...
Några frågor på det !!
Det har varit många turer med denna motor men ska försöka få hyffs på den. Här ser ni ramlagerna och dem överfallen sitter inte helt raka mot blocksidan. Nu ska den linehona blocket polera veven och nya H profil stakar (Eagle) plana kolvar som vi tar ner något mer dom 0.4 mm som dom gamla kolvarna var för höga. Då får vi en högre klämkant och även så ska topparna få sig en ordentlig portning både i runner,sen och förbränningsrummen...
Några frågor på det !!
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- Dunderklumpen
- SUV
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56
Motor bygge SB 383 480 Hp
Hur kommer det sig att lagrena suttit snett ?
Fel från uppståndelsen? eller har det gett sig på vägen?. Vad ligger org komp på ? 9-10 ?
Men med komp på 13,1 så är det ju i klass med en miljon varvad 6.2... Så va fan pula ihop grejerna häng dit en vindsnurra på med en pump i med spridare....
De fixar du grislätt .
RallyJanne
Fel från uppståndelsen? eller har det gett sig på vägen?. Vad ligger org komp på ? 9-10 ?
Men med komp på 13,1 så är det ju i klass med en miljon varvad 6.2... Så va fan pula ihop grejerna häng dit en vindsnurra på med en pump i med spridare....
De fixar du grislätt .
RallyJanne
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
att dom sitter snett är en gåta för oss ! Ovalt förstår man men det där att dom har hamnat så vet i tusan. En teori är hel enkelt att dom överfallen inte hör hemma i det blocket!? Men lite långsökt ... Men det kan vara så det har rört på sig blocket är från 68 så några värmecyklar har det gått igenom linehoning löser det ovala och sneda. Dom lagerna som sitter i har gåt 3-4 tim max så det är viktigt det behöv värkligen rättas till på en racing motor som denna. Fundera på det! Spridare och snurra så blir det så nära som man kan komma. 8,7:1 har jag för mig original kompet ligger på med ståltopparna.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- Dunderklumpen
- SUV
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Det låter ytterst rimligt att det kan har vridit å satt sig. Hur gör man en linehoning ?
RallyJanne
RallyJanne
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Det är något i mellan att broacha och hona ?! ser ut som en axel med slipstenar på som går att flytta radiellt. Man drar av lite på överfallens kontaktyta så hålen blir ovala. har blocket upp och ner och drar i axeln med slipstenarna och honar av överflödet av material. Då får man rätt lager håls diameter och dom ligger rakt axiellt. Det innebär att veven har alla lager på samma spel så inte något får för lite spel och även trycker på dom andra lagerna i onödan. Då går det lätt och det innebär att energi blir till rörelse energi och inte värme !! Låg oljetemp och bättre bärighet i lagerna. Bara vinst på det.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- Dunderklumpen
- SUV
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Hur går det med motorn ?
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Jodå linehoningen är fixat och det var som vi trodde BANANBLOCK !! och balanseringen var så dålig att vi fick svetsa på mer på flexplattan för att få balans på den. nya H profil stakar har kommit och snart har jag tid för topparna som ska få en ordenlig omgång med fräsen . Ska beställa kam och tryckare fjädrar och fick nys om stålvippor 1.5,or och rull Max varv 7500 är det tänkt så det får bli stabila saker i den nu.
Som ni ser planering och hitta rätt delar är det svåra i ett motorbygge. Och sen ska det i hop med med alla toleranser på rätt ställe
Kolvarna är flattopp och nu är förbränningsrummen 55 cc så det blir att fräsa bort en del och dom får tagas ner 0,4 mm då blocket är däckat med.
komp ska ner till 12,1
Med kolvarna i linje med däcket så ska jag upp till 63 cc men där är mycket att ta av !! Det återkommer jag med.Som ni ser planering och hitta rätt delar är det svåra i ett motorbygge. Och sen ska det i hop med med alla toleranser på rätt ställe
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- Dunderklumpen
- SUV
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Det är bra med svets när det saknas! Nu en dum fråga var det veven som ni fick svetsa eller blocket får inte ihopa med flexplattan..
De va fan vad du skämmer bort den spisen!!! Med go grejer!
Va fan du är ju motorns Chuck norris!! Du fixar förbrännings rummet med en 380v drämel å 2 folköl på en kafferast .
Skämt å sidor ju mer noggrann en är i förarbetet!!
De va fan vad du skämmer bort den spisen!!! Med go grejer!
Va fan du är ju motorns Chuck norris!! Du fixar förbrännings rummet med en 380v drämel å 2 folköl på en kafferast .
Skämt å sidor ju mer noggrann en är i förarbetet!!
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Veven är externt balanserad så där viktplatta på flex plattan och även så är viktförskjutning på svängningsdämparen.
Räknar med 40 timmar på topparna och mycket kaffe
Räknar med 40 timmar på topparna och mycket kaffe
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Då har jag lite mer och komma med Skulle mäta uppsticket på kolvarna för justeringen på kolvtoppen.
Började mäta 1,an 0.38mm 3,an 0.45mm 5,an 0.55mm 7,an 0.64mm A va fan! Är blocket däckat fel ????
Och i princip så var 2,4,6,8an samma mått som vänster banken. Av med veven och mäta slaget. Och se tillverknings fel eller Amerikanskt ointresse för att göra den 100%. Så nu får vi ta över mått på lagerna och justera Slaget på lagerlägena. Sen är det snart tid för montering får jag hoppas på! Om där inte dyker upp mer fel på denna motor.
Började mäta 1,an 0.38mm 3,an 0.45mm 5,an 0.55mm 7,an 0.64mm A va fan! Är blocket däckat fel ????
Och i princip så var 2,4,6,8an samma mått som vänster banken. Av med veven och mäta slaget. Och se tillverknings fel eller Amerikanskt ointresse för att göra den 100%. Så nu får vi ta över mått på lagerna och justera Slaget på lagerlägena. Sen är det snart tid för montering får jag hoppas på! Om där inte dyker upp mer fel på denna motor.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- Dunderklumpen
- SUV
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Det är mycket skillnad på 3 tiondelar, går det inte ta lite extra bara med rondellen ? Fila av lite mener en ju då typ ich.. Skulle en Amrikan tulla på kvalitén ?? Nää skulle man aldrig kunna tro .
- tekniknissen1
- SUV
- Inlägg: 436
- Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
- Ort: Malmö
Re: Motor bygge SB 383 480 Hp
Du menar på kolvtopparna ? Är allergisk mot sådana fel där blir olika slag och då blir det olika komp förhållande även om det inte påverkar i praktiken. Och sen får man vikta om kolvarna
Bättre och flytta centrum på lagerlägena. Då blir det rätt och jag kan sova
Det är en racingmotor !! Allt ska vara hundra
Bättre och flytta centrum på lagerlägena. Då blir det rätt och jag kan sova
Det är en racingmotor !! Allt ska vara hundra
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!