Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa olja 5,7l HEMI

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Helt galet billigt ju!

Här är det också alltid leverans till dörren när det beställs från Tyskland, om man är hemma vill säga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Paketet skickades i måndags, strax efter lunch idag ringde det på dörren :)

Det enda man kan anmärka på är att det stod 5x1l, men det kom i 5l-dunk. Spelar ju ingen större roll dock.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

:) Det var snabba ryck, jag trodde också att ett paket från Tyskland skulle komma idag :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Malu skrev:Paketet skickades i måndags, strax efter lunch idag ringde det på dörren :)

Det enda man kan anmärka på är att det stod 5x1l, men det kom i 5l-dunk. Spelar ju ingen större roll dock.
Haha, jag fick tvärtom. Trodde jag skulle få en 5 liters-dunk som det visade på bilden men kom sju stycken 1-liters. (Beställde alltså 5+2) Men snabba var de!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Tycker det är smidigt med 1-liters flaskor:) Beställde det förra året, Castrol, 5 liter. Var runt 350:- med frakten. Dom har ju även samma fraktkostnad ända upp till 25 liter tror jag :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Var in på mekonomen och köpte i jul då det var 20% rea, 0w-20 var det enda de hittade som var rekommenderat till min charger, funkar? :roll:
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Som jag har förstått det så är det inget problem att köra med andra oljor (det blir inget haveri), dock är det inte säkert att MDS (cylinderavstängningen) funkar korrekt då. Tyckte det kändes onödigt att chansa, så jag har använt det i alla fall.

Sen har jag förstås ingen aningen om den tidigare ägaren i USA följt det...
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Bytte olja idag, och läste lite i servicemanualen - där står det faktiskt att "For international use it may be necessary to use 5w-30 if 5w-20 is not available in your country/region".

Så 5w-30 är i alla fall okej, däremot står det inget om 0w-20.
Användarens profilbild
Goding
Van
Inlägg: 85
Blev medlem: tis 03 dec 2013, 21:54

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Har läst på lite och det ska inte spela någon roll om det är 0W/5W - bara att 0W är lite bättre när det är kallstart.
Dodge Charger 5.7 -06
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Uppar en gammal tråd lite. Är själv inne i oljebytartagen, men blir lite osäker :roll: Vad kör ni på? Gäller alltså en 5.7 hemi, länka gärna till den man ska ha.
Är inte blyg att beställa från Tyskland då de verkar vara fördelaktigt :) eller något annat bra ställe...
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Köpa olja 5,7l HEMI

http://www.ravenol-shop.de/epages/61107 ... ts/1017-5L

Har för mig att det ska vara 5W-20 till Hemi'n?! Den är godkänd av Chrysler med nummer blablabla stå i produktbeskrivningen. Du ska skriver ett mail till honom och han lägger beställningen manuellt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

5w-20 stämmer, tackar!!
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

PS: beställ 2 x 5 L då blir frakten billigare. Så gjorde jag iaf för nån vecka sen. ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Tjena!

I bilens instruktionsbok står det vilken olja som gäller, har du inte kvar boken så finns den att hämta kostnadsfritt i digital form på www.ramtrucks.com under menyn "Owners".

Jag citerar boken och där i står det att följande olja rekommenderas och det är precis som ni säger 5W-20:

API-certifierad 5W-20 olja med Chryslers specifikation MS-6395.

Åtgången är 6,6 liter för HEMI-motorn i din bil.

Helsyntetisk olja tycker jag är det bästa även om boken beskriver att det funkar med delsyntet också. Aldrig ren mineralolja dock!

Jag hade följt rekommendationerna och valt en olja som uppfyller allt detta, fast jag kanske hade kunnat ge med mig på specifikationen MS-6395 då det är svårt att hitta en olja som har detta, tror nog att det går bra så länge det är korrekt viskositet och den har API-certifiering då de flesta oljor säkert uppfyller den specifikationen fastän det inte står på förpackningen.

Vill man ha en olja som följer boken till punkt så hittade jag denna på ebay.de (Tyska ebay):

http://www.ebay.de/itm/7-Liter-5W-20-Ol ... 3O8NZTmmEA

Där får du 7 liter till ett pris strax under 500 kr inkl. frakt, ingen tull eller moms tillkommer då det är inom EU.

Här är en till olja där man får 7 liter till ungefär samma pris som ovan:

http://www.ebay.de/itm/7-5-2x1-Liter-RO ... SwgQ9VyIaT

Vill du istället ha 10 liter olja (av någon anledning) så kan du i denna annonsen välja två styck produkter (5 liters) och då blir priset strax över 500 kr med frakt:

http://www.ebay.de/itm/5-Liter-SAE-5W-2 ... G3Cr0ADSWA

Det kanske inte är så kända märken för oss här i Sverige men jag tror inte det är något fel på dessa oljor?

Jag hade lätt köpt t ex. ROWE-oljan, men om du vill ha ett mer känt märke så finns här även Mopar 5W-20, står dock inget om MS-6395 men det ska den uppfylla mig veterligen då det är Chryslers märke, den kostar strax under tusenlappen för 6,6 liter (om du väljer 7 x 0,946 liter) med frakt:

http://www.ebay.de/itm/Mopar-Chrysler-D ... SwPYZU9daK

Jag skulle för övrigt tro att det går bra med nästan vilken olja som helst är API-certifierad och som har rätt viskositet på 5W-20, då blir utbudet mycket bredare och troligen uppfyller de flesta oljor kraven för MS-6395 även om det inte finns någon information om detta.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Köpa olja 5,7l HEMI

Hej!
Oljan som jag rekommenderade uppfyller Chryslers krav som du skrev. Den första länken du skickade är en shitolja och gå efter rekommendation på Chryslers krav, den uppfyller inte den!!! Jag hade en merförbrukning på 2 L/100km så jag rekommenderar den inte!

Däremot gjorde jag bra erfarenhet mer Ravenol och det är många i Tyskland som kör på just denna oljan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Skriv svar