Köpråd 300C
Köpråd 300C
Hej gott folk!
Har idag en V70 -11 D3 som ska säljas då jag fått upp ögonen ordentligt för Chrysler 300C.
Men jag känner att jag har dålig koll på dom, vad bör jag kolla upp? Något som är extra viktigt?
MVH
Daniel Nordin
Har idag en V70 -11 D3 som ska säljas då jag fått upp ögonen ordentligt för Chrysler 300C.
Men jag känner att jag har dålig koll på dom, vad bör jag kolla upp? Något som är extra viktigt?
MVH
Daniel Nordin
Annons
Re: Köpråd 300C
Tjena!
Funderar du på sedan eller kombi, samt vilken motor?
mvh
Funderar du på sedan eller kombi, samt vilken motor?
mvh
Re: Köpråd 300C
Det är främst 2.7L v6an jag kikat på. Kombin, ska få plats med sambonoch 2 barnstolar bak
Re: Köpråd 300C
Framvagnen (leder och bussningar) samt frekventa oljebyten i motorn hade jag nog lagt extra fokus på, särskilt oljeservicen.
Tidigare 2.7:or, fram till runt 2003 (hos Sebring, 300M, osv.) hade stora problem med "oil sludge" vilket dock åtgärdades (delvis) från 2003/2004 >, men jag tycker ändå att bilarna med dessa motorer ska ha fått ny olja mer ofta än "vanligt", typ max 500 mil mellan servicen! ...vilket tyvärr kan vara svårt att hitta. För övrigt så sitter där en kamkedja i 2.7:orna.
Oljan i automatlådan och diffen ska även vara bytta några gånger, åtminstone bakaxeloljan.
Ta en extra titt på bromsarna runtom, skivorna och beläggen.
Annars är det väl inga jättestora typiska fel, man får inspektera bilen på plats och kolla igenom tidigare besiktningsprotokoll (beställ dem i förväg ifrån samtliga besiktningsföretag, om ägaren nu inte har samtliga papper från årens gång), kolla så miltalen stämmer, kolla om den dragit tungt om dragkrok finns (exempelvis att man kollar upp tidigare ägare på Transportstyrelsens e-tjänst och försöker klura ut om de använt bilen som dragbil), osv.. =)
Blev inte så många tips här ovan, men skicka gärna länkar till de bilar du är intresserad av när det är aktuellt så kan man hjälpas åt att kolla upp historik o dylikt, går även bra att skicka PM
mvh
Tidigare 2.7:or, fram till runt 2003 (hos Sebring, 300M, osv.) hade stora problem med "oil sludge" vilket dock åtgärdades (delvis) från 2003/2004 >, men jag tycker ändå att bilarna med dessa motorer ska ha fått ny olja mer ofta än "vanligt", typ max 500 mil mellan servicen! ...vilket tyvärr kan vara svårt att hitta. För övrigt så sitter där en kamkedja i 2.7:orna.
Oljan i automatlådan och diffen ska även vara bytta några gånger, åtminstone bakaxeloljan.
Ta en extra titt på bromsarna runtom, skivorna och beläggen.
Annars är det väl inga jättestora typiska fel, man får inspektera bilen på plats och kolla igenom tidigare besiktningsprotokoll (beställ dem i förväg ifrån samtliga besiktningsföretag, om ägaren nu inte har samtliga papper från årens gång), kolla så miltalen stämmer, kolla om den dragit tungt om dragkrok finns (exempelvis att man kollar upp tidigare ägare på Transportstyrelsens e-tjänst och försöker klura ut om de använt bilen som dragbil), osv.. =)
Blev inte så många tips här ovan, men skicka gärna länkar till de bilar du är intresserad av när det är aktuellt så kan man hjälpas åt att kolla upp historik o dylikt, går även bra att skicka PM
mvh
Re: Köpråd 300C
Kan skriva lite tips här i tråden allteftersom jag kommer på något:
-Kolla rost vid bakluckan, särskilt vid torkararmen.
-Kolla så att dioderna till översta bromsljuset funkar, inte så problematiskt om samtliga inte fungerar men ser ju helt klart bättre ut, annars kan man löda om dem eller köpa en ny insats (en ny från USA är dock rätt så dyr).
-Kolla så att HDD:n till multimediasystemet stängs av efter en stund, så att den inte fortsätter köra och laddar ur batteriet (om bilen är utrustad med detta).
-Kolla så att dörrgångjärnen/dörrupphållarna är funktionella, särskilt till förardörren som används mest.
-Kolla rost vid bakluckan, särskilt vid torkararmen.
-Kolla så att dioderna till översta bromsljuset funkar, inte så problematiskt om samtliga inte fungerar men ser ju helt klart bättre ut, annars kan man löda om dem eller köpa en ny insats (en ny från USA är dock rätt så dyr).
-Kolla så att HDD:n till multimediasystemet stängs av efter en stund, så att den inte fortsätter köra och laddar ur batteriet (om bilen är utrustad med detta).
-Kolla så att dörrgångjärnen/dörrupphållarna är funktionella, särskilt till förardörren som används mest.
Re: Köpråd 300C
Tack för dina svar, verkligen värdefulla! Spanar blocket konstant men tycker inte det kommer ut så mycket som känns jätteintressant faktiskt.
Har också börjat snegla lite mot diverse dodge och Cadillac SRX
Har också börjat snegla lite mot diverse dodge och Cadillac SRX
Re: Köpråd 300C
Dodge Magnum med 3.5 V6 är enligt mig ett bättre köp än 300C med 2.7 ...3.5 V6 motorn är mer pålitlig och kraftfull, dock med kamrem men denna är väldigt enkel att byta, dvs. även billig om man lämnar bort jobbet till en verkstad.
Cadillac SRX får man se upp med de tidigare modellåren! Motorerna är inte de bästa.
mvh
Cadillac SRX får man se upp med de tidigare modellåren! Motorerna är inte de bästa.
mvh
Re: Köpråd 300C
Magnum är fina, speciellt dom som fick de lite mindre bulliga framlysena Jasså, vad är det med dom motorerna, är en tidig jag fått upp ögonen på.Avenger skrev: ↑fre 06 apr 2018, 21:11 Dodge Magnum med 3.5 V6 är enligt mig ett bättre köp än 300C med 2.7 ...3.5 V6 motorn är mer pålitlig och kraftfull, dock med kamrem men denna är väldigt enkel att byta, dvs. även billig om man lämnar bort jobbet till en verkstad.
Cadillac SRX får man se upp med de tidigare modellåren! Motorerna är inte de bästa.
mvh
Skickar länk på PM till dig
//Daniel
Re: Köpråd 300C
Ja precis, Magnum med facelift (sista årsmodellen 2008) är riktigt fina!!
Det är främst kamkedjeproblemen hos SRX (med V6-motorerna) jag tänker på, men om felet ännu inte uppstått så kan man byta grejorna till en uppdaterad design, så ska det förhoppningsvis inte bli några bekymmer
V8:orna har jag inte hört något särskilt om, de är i så fall de tidigare årsmodellerna som satt i STS o liknande modeller (topplockspackningen).
Det är främst kamkedjeproblemen hos SRX (med V6-motorerna) jag tänker på, men om felet ännu inte uppstått så kan man byta grejorna till en uppdaterad design, så ska det förhoppningsvis inte bli några bekymmer
V8:orna har jag inte hört något särskilt om, de är i så fall de tidigare årsmodellerna som satt i STS o liknande modeller (topplockspackningen).
Re: Köpråd 300C
Ja men de växer ju inte heller på träd tyvärrAvenger skrev:Ja precis, Magnum med facelift (sista årsmodellen 2008) är riktigt fina!!
Det är främst kamkedjeproblemen hos SRX (med V6-motorerna) jag tänker på, men om felet ännu inte uppstått så kan man byta grejorna till en uppdaterad design, så ska det förhoppningsvis inte bli några bekymmer
V8:orna har jag inte hört något särskilt om, de är i så fall de tidigare årsmodellerna som satt i STS o liknande modeller (topplockspackningen).
Den jag kikat på är en V8 med ubytesmotor som gått ca 3000mil.
Väldigt sugen, men det saknas ordentliga vinterdäck med dubb och inga riktiga sommarhjul. Endast en uppsättning fälg alltså.
6x115 verkar vara ganska udda och halvsvårt att hitta i Sverige:/
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Re: Köpråd 300C
Ja tyvärr så finns det inte många 2008 Magnum här i Sverige, just nu endast 1 st på Blocket.se.
Det är en ovanlig bultcirkel, finns endast hos GM-bilar om jag minns rätt, så det är i så fall originalfälgar eller eftermarknads som gäller.
mvh
Det är en ovanlig bultcirkel, finns endast hos GM-bilar om jag minns rätt, så det är i så fall originalfälgar eller eftermarknads som gäller.
mvh
Re: Köpråd 300C
Nej jag såg det en tidigare modell funkar ju absolut med men 08 e finast.Avenger skrev:Ja tyvärr så finns det inte många 2008 Magnum här i Sverige, just nu endast 1 st på Blocket.se.
Det är en ovanlig bultcirkel, finns endast hos GM-bilar om jag minns rätt, så det är i så fall originalfälgar eller eftermarknads som gäller.
mvh
Mm, det drar ju ner suget lite, men det kanske finns spacers eller liknande som ändrar till en mer vanlig bultcirkel?
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Re: Köpråd 300C
Ja, samtliga Magnum är grymma
Jag hade hellre letat efter fälgar i USA, antingen beställt hem dem själv eller via något företag i Sverige som tar hem containers
Jag hade hellre letat efter fälgar i USA, antingen beställt hem dem själv eller via något företag i Sverige som tar hem containers
Re: Köpråd 300C
Det skulle man kanske ha gjort, ska kika vad som finns och till vilken peng, man vill ju inte plöja en förmögenhet på en gång:)Avenger skrev:Ja, samtliga Magnum är grymma
Jag hade hellre letat efter fälgar i USA, antingen beställt hem dem själv eller via något företag i Sverige som tar hem containers
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Re: Köpråd 300C
Min 300C 3.0L diesel Touring 2009 är till salu.
Troligen top3 frächaste i Sverige, aldrig vinterkörd, som ny 7400mil
Kraftwerks performance pack och lätt stylad.
Troligen top3 frächaste i Sverige, aldrig vinterkörd, som ny 7400mil
Kraftwerks performance pack och lätt stylad.
2003 Ford F150 SVT Lightning , 2004 Chrysler PT Cruiser GT