Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Dieseltruck
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 maj 2012, 23:03

köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Köpte mig en Chevrolet ck 1500 för nån vecka sedan, alltid velat ha en pickup och den här va inte för dyr men är lite o göra på den... är en 6,5 turbo diesel V8 i den som jag tycker går bra. är av årsmodell 94.
har ställt av bilen tills ja fixat alla felen.

då till några av felen som den fick vid besiktningen av förra ägaren.

1. rutan är sprucken och måste bytas, jag har varit i kontakt med en bilglasfirma och där skulle en ruta kosta ca 10.000 kr vilket är alldeles för mycket. då är ingen försäkring inräknad. frågan är då - om jag skaffar försäkring och anmäler skadan kommer det gå igenom? det är ju inte under min ägo som den gått sönder. ifall de kollar upp de? står ju ändå i besiktningspapperna. vart kan jag annars köpa en billig ruta??

2. en krängningshämmare ska tydligen sitta löst och en spindelled måste bytas.

3. strålkastare halvljus höger är för lågt, förra ägaren sa att det fanns någon dispans på detta då bilen är privat importerad, har dock inte hittat det bland alla papper.

annars så är den i fint skick, ska byta båda skärmarna fram då de är lite rostiga, köpte jag från återförsäljaren här i stan, verkade va billigast där. vart köper jag annars bra och billiga delar.

en till fråga. bilen har 6 sittplatser och är reggad som lätt lastbil, men i reg.bevis står de bara man får va 2 i den????? fattar inte, den har ju ändå lastytan på flaket till skillnad från en vanlig bil som nån reggar som lätt lb, då måste man ju ta bort baksätet?

hoppas nån orkar ta sig tid o svara på lite saker, skulle uppskattas!

ska försöka lägga in en bild nu också

[album][/album]
522226_386883774682601_100000829446044_945884_1120852910_n.jpg
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Hej å välkommen till forumet. :)

Frän bil du har skaffat, blir lite avis. :roll:

Rutan kan du bara göra ett försök med att byta via bolaget.
Det är sällan de kollar upp besiktningsprotokoll om det inte är en alvarligare händelse.

Dispans på strålkastare har jag aldrig hört talas om.
Men går det inte bara å justera?

Sittplatserna är efter lastbilskraven = endast 1 passagerare.
MEN det finns en del som har blivit inreggade med fler platser.
Min Vojje var lastbilsreggad, men med alla sittplatser kvar.
Men när det står som det gör i pappret så är det max 1 passagerare som gäller.
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Hej!

Grattis till bilköpet! :)

1. Priset på 10 000:- utan försäkring är normalt när det gäller en sådan här bil, de flesta vanliga bilar kostar 6 000:- utan försäkring/glas. Det är inte säkert att du får igenom rutan på försäkringen nu när bilen är avställd och obesiktigad, jag fick svar om att visa upp min bil innan halvförsäkringen gick igenom. Men troligtvis fungerar det, ställ på bilen efter att du har fixat felen och vänta 2-3 veckor innan du kontaktar ditt försäkringsbolag (Tre Kronor, Salus Ansvar och Folksam är dock svåra att övertyga, dom har tuffa regler på just detta!). Beroende på vilket bolag du har så får du antingen betala en fast självrisk på 1 500:- eller 35% (dvs. över 3 000:-).

Om rutan inte går igenom försäkringen så kan du ändå behålla halvförsäkringen eller om du kanske t.o.m. väljer helförsäkring? Halvförsäkring brukar bara skilja 300-400:- från trafik..

Fråga i sådana fall Osby Skroten "www.bildelarosby.com" om dom kanske har sågat dän en ruta till en sådan här bil, det passar ju från flera Chevrolet-modeller såsom Suburban, Silverado .., då kanske du rentav kan byta den själv om du handlar två limtuber och lite pianotråd (+ förtunning, mattkniv, primer mm.). Jag kan gärna instruera hur du gör på den bilen =)

2. Är det ett krängningshämmarstag eller bussning som sitter lös, beskriv gärna mera.., för övrigt så har ebay.com riktigt billiga smådelar som lönar sig att handla ifrån mot här i Sverige (Hansen Racing via Mekonomen, Autoexperten..). Vilken spindelled är det?

3. Är det inställningen som är för låg på höger strålkastare menar du? Det finns ingen dispans på, endast om avgas, körriktningsvisare mm. Eller du kanske menar att den inte går att justera mera? I sådana fall så kanske besiktningen har råkat radera informationen om att bilen är privatimport, det råkade dom göra på vår bil sedan dom uppdaterat systemet, jag höll på att få underkänt på flera punkter så jag sa åt dem att lägga tillbaks alla dispenser :D

Hur mycket fick du ge för skärmarna =) ? Vart köpte du dem (vilken butik?).

Alla 6.5 diesel är LB-reggade, finns nog inte en enda som är PB-reggad =) Skatten ligger på 5 000:- på LB och säkerligen över 10 000:- för PB om man reggar om. Tror inte Polisen eller någon annan har något emot om sittplatserna används.

Snygg och rejäl bil det där! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Missade att den var avställd, då går det inte å ta genom bolaget.

Men som Avenger säger, ställ på den och vänta ett tag.
Sen testar du å få ut ny ruta.

Har själv lyckats genom Folksam iaf på en gammal jänk,
där tidigare ägare hade slagit näven i rutan. :lol:

Ang. LB reggning.
Även OM man har alla platser i bilen så "får" man inte använda dom.

Polis säger sällan nåt om att man sitter flera i den,
OM de inte har en flygande inspektion.
Vid en ev. olycka så blir det stora problem om man har fler
passagerare än tillåtet.

Hade en LB reggad HGV Gammel-Jänk som hade 7 sittplatser.
Enl. papper endast godkänd me 1 passagerare.
Men på Cruising och vid poliskontroll så sade polisen inget.
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Dieseltruck
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 maj 2012, 23:03

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

tackar , jo ja e faktiskt nöjd me köpet trots de e lite o göra på den :)

hm, får se hur ja ska göra där me rutan men hinner väl lista ut nått medans ja fixar de andra. vågar man byta ruta själv ? tänk om de blir fel o kommer in fukt eller att den flyger dän när man kör/ tvärbromsar... :D

o sen de där me ljuset då, har faktiskt inte testad att justera. flera stycken som sagt de där me att jag får ha den ljusbilden om den e privatimporterad eller importerad som flyttgods. någon har sagt att det är fel slags lampor i, tro han sa H6 men inget ja känner igen... kan ha hört fel. men han sa att man måste byta så de blir h4 när man har den i sverige o tyckte de va konstigt att inte bilprovningen sagt nått om detta? nya lyktor man köper är tydligen me H4. men ska inte säga för mycket, för inget ja e säker på

men om inte polisen eller nån har nått emot så ska man ju använda alla sittplatserna i bilen ;) ja som trodde man fick sitta 6 st i den "lagligt", blev besviken när ja såg reg. pappret :?

är krängningshämmare fram vänster som sitter lös, har dock inte kollat vart eller hur? sen så är de spindelled fram höger övre som de e glapp i.

framskärmarna köpte ja från smålands motorcentrum här i Kalmar, kostade 1346 kr + moms. ska fortsätta köpa delar där, de kan få tag i de mesta samt att det kommer hem snabbt o han som beställde åt mig verkar kunna en del om cheva :) jag tycker ändå det är billigt... hade förväntat mig de skulle va dyrare.

för övrikt så har jag börjat plocka dän de gamle framskärmarna o försökte även få loss flaket vilket inte va speciellt enkelt... svårt att komma åt o lossa skruvarna me riktiga verktyg o så e de ju fastrostat :evil:

tack för alla svar :) få blir fler bilder o lite sånt när ja kommer framåt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

:)

Hade du fått tag i en billig ruta (beg.?) så hade jag gärna kunnat instruera dig hur du byter den :) Har själv bytt ett par hundra rutor.

Ljusbilden beror nog på strålkastarna och dom ska du inte behöva ändra till EU-godkända om bilen ör privatimport :P

Här är två spindelleder fram för under 350:- med frakten:

http://www.ebay.com/itm/2-FRONT-UPPER-B ... 99&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; (bra att ha reserv till vänster sida? :D)

Och här är krängningshämmarstagen fram för under 200:- med frakten (vet dock inte om det är dessa du behöver??):

http://www.ebay.com/itm/2-FRONT-SWAY-BA ... 62&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Bra pris på skärmarna!! Fan va gött!

Ja, bilder vill vi alla se! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Dieseltruck
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 31 maj 2012, 23:03

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Hittade en beg ruta på bilskroten där ja bor, svårt o mäta mot rutan som sitter på bilen men verkade stämma, kommer från en c/k 1500 -89 eller va de stod på lappen så måste väl mpassa om de inte ändrat mellan åren? :) första problemet då , hur får ja bort de gamla limmet från rutan på snabbaste o bästa sätt? sen sa han nått om nån primer man skulle lägga på innan man la på de nya limmet?

tack för tipsen om delarna, får ta o kolla närmre på de när jag e klar me lackningen, bytt ruta o fått av flaket ;)
Användarens profilbild
cpt.dixie
Van
Inlägg: 74
Blev medlem: mån 27 feb 2012, 09:28
Ort: Hällingsjö

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Om man jämfôr själva bilarna så skiljer det lite på bredden, din är lite "smalare" än en äldre K1500 så ta och mät din trasiga ruta och jämfôr med den på skroten så att du inte står där sedan med en ruta som är fôr liten.

Fôr ôvrigt är det jäkligt goa och snygga bilar
Rockabilly Rebel

Folka Golf 1988
Cheva S-10 1996
Cheva Colorado 2005
Cheva Trailblazer 2002
Cheva Trailblazer 2003
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: köpt mig en Cheva ck 1500, behöver tips!

Bra att du kunde hitta en ruta på skroten :) Hoppas bara den stämmer, det kan vara olika bredder precis som cpt.dixie sa. Men i stort sätt så är dom i övrigt samma.

Du ska inte snabba dig när du gör iordning för falsen för den "nya" rutan! ;) Det måste ju blir ordentligt gjort :mrgreen:

Har du redan fått dän den söndriga rutan? Annars är ett bra tips att köpa pianotråd och få igenom limmet på insidan både uppe och nere i mitten av rutan, sedan behövs något att fästa pianotråden i så att du kan dra den fram och tillbaka utan att skada händerna.

Har du fått dän rutan så ska allt renskäras med en rakbladskniv/mattkniv tills det är 1-2 mm kvar av limmet i falsen. Du kommer säkert råka stöta emot lacken så att det blir metallrent varav man ska lägga en primer på, annars kommer det att rosta som fasiken inifrån och ut = jobbigt att rostlaga/svetsa i framtiden.

Efter primern är pålagd (helst av märket "Sika" men det är dyrt) så ska det egentligen på en aktivator av märket Sika, detta gör att limmet fäster bättre. Men har du inte det så är det inte hela världen, det går utan om du väljer ett bra billim, helst Sika Move-It, två tuber behövs. Limmet är 1-komponent så det är bara att köra ut med en patronspruta (om du använder en manuell handdriven så måste du värma upp limmet till cirka 60 grader (lägg dem vid ett element eller varm hink med vatten i en plastpåse) annars kan du inte trycka ut det med pistolen. Lägg en limsträng som är cirka 1,3 mm i diameter. Rutan måste på DIREKT efter att du kört ut hela limsträngen i falsen, men glöm inte att dra ihop limmet i skarvarna med t ex. en skruvmejsel, annars kommer den att läcka! Fixera rutan på plats kräver två personer på en sådan stor bil, sughandtag är också bra om man vill slippa klibba ner händerna i falsen när man lägger på rutan. Fixera den i max 3-4 minuter därefter kommer limbedden att bli förstörd om man drar i den mera. Slå försiktigt fast rutan med händer som en sista grej, därefter använder ni silvertejp för att hålla den på plats (OBS, när tejpen ska tas bort efter en timme så drar ni den så mycket bakåt och nedåt som det går, annars fastnar det tejprester överallt på karossen och rutan.

Det viktiga är limmet, ordna fram SIKA så är det bra, köp inget på Biltema eller liknande! Det tråkiga är att två limtuber går på säkert 800:- eller mer! :oops: Åk till närmsta glasmästeri och köp limmet eller beställ från Internet, kolla på blocket.se efter framrutor så hittar du ett par företag i Malmö, Göteborg osv., dessa kan nog skicka ut limtuberna separat.

Angående limmet som sitter på den beg. rutan så är det bra att använda små rakblad eller en mattkniv, rensa rent så mycket det går, det får inte sitta mer än 0,5 mm kvar på glaset. När man kommit så långt ner så använder man förtunning eller T-röd till resterna.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar