Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Termostat Cheva Tailblazer -04

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Termostat Cheva Tailblazer -04

Hej alla.
Tänkte bara ställa en enkel fråga.Nästkommande helg tänkte jag byta termostat på min blazer.Min vana trogen så brukar alltid saker o ting krångla och jävlas.Är det nåt speciellt o tänka på eller är det bara att lossa den gamla ocg sätta dit den nya?
Tacksam alla tips

Kenneth

Bil: Chevrolet Trailblazer -04
Senast redigerad av Avenger den lör 26 maj 2012, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i texten.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Termostat Cheva Tailblazer -04

Enligt manualen så måste generatorn tas bort :|

Men därefter är det bara att köra på, töm dock ut tillräckligt med kylarvätska under den nivån där termostaten sitter på motorn, så slipper du massa klabb när du arbetar med den :P

Se till att rensa rent ytan från den gamla packningen.

MEN, det tycks fungera utan att lossa generatorn om du höjer upp bilen och lossar hjulet och innerskärmen på den sida där termostaten sitter (vänster sida?), en klar fördel i sådana fall, men lägg gärna något reservhjul under bilen så att ingen skada sker.

När du fyller upp med kylarvätska så behöver du inte lufta, gör så att du fyller upp till toppen av kylaren (med locket för expansionstanken), när kylaren är full så öppnar du locket till expansionstanken och fyller upp den också, sätt tillbaks bägge locken och gasa upp bilen varm till 2500 rpm i några minuter, låt den sedan stå på tomgång i 5 minuter. När du sedan stänger av bilen så blandas all vätska och luften försvinner, så om det saknas lite kylarvätska så är det bara att fylla på efteråt, då det är luftat automatiskt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Termostat Cheva Tailblazer -04

Tack för svaret.Ja det kunde man ju räkna med att det skulle bli pyssel.
Alltid bra att få tips här på forumet

Tack än en gång
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Termostat Cheva Tailblazer -04

Hej
Nu var termostaten bytt och det var ett pyssel milt sagt.nu till min undran,det enda som är gjort är jag tagit bort generator samt bytt termostaten.bilen går ojämnt på tomgång kan det ha att gjöra med att det förmodligen finns luft kvar i kylsystemet.alltså att bilens elektronik blir lurad.får inte upp några felkoder.
jag får fram värme i kupén men misstänker att det fortfarande finns luft kvar i systemet.
tacksam för alla svar

kenneth
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Termostat Cheva Tailblazer -04

Skall bara berätta att när jag fått ur all luft ur systemet så går bilen som en klocka.Det var nån luftbubbla kvar som spöka.
kenneth
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Termostat Cheva Tailblazer -04

Härligt!! :) Gjorde du något mer speciellt för att lufta systemet?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Termostat Cheva Tailblazer -04

Att luft ska göra att det bråkar så.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Termostat Cheva Tailblazer -04

Nej.Bara klämma slangen och köra och sen klämma vidare,sen blev det bra.
Men hade jag vetat vilket elände det var o byta termostaten hade jag nog lämnat in men tyvärr är man ju samtidigt snål.
Skriv svar