Hej alla.
Tänkte bara ställa en enkel fråga.Nästkommande helg tänkte jag byta termostat på min blazer.Min vana trogen så brukar alltid saker o ting krångla och jävlas.Är det nåt speciellt o tänka på eller är det bara att lossa den gamla ocg sätta dit den nya?
Tacksam alla tips
Kenneth
Bil: Chevrolet Trailblazer -04
Termostat Cheva Tailblazer -04
Termostat Cheva Tailblazer -04
Senast redigerad av Avenger den lör 26 maj 2012, 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i texten.
Anledning: Bilmodell saknades i texten.
Annons
Re: Termostat Cheva Tailblazer -04
Enligt manualen så måste generatorn tas bort
Men därefter är det bara att köra på, töm dock ut tillräckligt med kylarvätska under den nivån där termostaten sitter på motorn, så slipper du massa klabb när du arbetar med den
Se till att rensa rent ytan från den gamla packningen.
MEN, det tycks fungera utan att lossa generatorn om du höjer upp bilen och lossar hjulet och innerskärmen på den sida där termostaten sitter (vänster sida?), en klar fördel i sådana fall, men lägg gärna något reservhjul under bilen så att ingen skada sker.
När du fyller upp med kylarvätska så behöver du inte lufta, gör så att du fyller upp till toppen av kylaren (med locket för expansionstanken), när kylaren är full så öppnar du locket till expansionstanken och fyller upp den också, sätt tillbaks bägge locken och gasa upp bilen varm till 2500 rpm i några minuter, låt den sedan stå på tomgång i 5 minuter. När du sedan stänger av bilen så blandas all vätska och luften försvinner, så om det saknas lite kylarvätska så är det bara att fylla på efteråt, då det är luftat automatiskt.
Men därefter är det bara att köra på, töm dock ut tillräckligt med kylarvätska under den nivån där termostaten sitter på motorn, så slipper du massa klabb när du arbetar med den
Se till att rensa rent ytan från den gamla packningen.
MEN, det tycks fungera utan att lossa generatorn om du höjer upp bilen och lossar hjulet och innerskärmen på den sida där termostaten sitter (vänster sida?), en klar fördel i sådana fall, men lägg gärna något reservhjul under bilen så att ingen skada sker.
När du fyller upp med kylarvätska så behöver du inte lufta, gör så att du fyller upp till toppen av kylaren (med locket för expansionstanken), när kylaren är full så öppnar du locket till expansionstanken och fyller upp den också, sätt tillbaks bägge locken och gasa upp bilen varm till 2500 rpm i några minuter, låt den sedan stå på tomgång i 5 minuter. När du sedan stänger av bilen så blandas all vätska och luften försvinner, så om det saknas lite kylarvätska så är det bara att fylla på efteråt, då det är luftat automatiskt.
Re: Termostat Cheva Tailblazer -04
Tack för svaret.Ja det kunde man ju räkna med att det skulle bli pyssel.
Alltid bra att få tips här på forumet
Tack än en gång
Alltid bra att få tips här på forumet
Tack än en gång
Re: Termostat Cheva Tailblazer -04
Hej
Nu var termostaten bytt och det var ett pyssel milt sagt.nu till min undran,det enda som är gjort är jag tagit bort generator samt bytt termostaten.bilen går ojämnt på tomgång kan det ha att gjöra med att det förmodligen finns luft kvar i kylsystemet.alltså att bilens elektronik blir lurad.får inte upp några felkoder.
jag får fram värme i kupén men misstänker att det fortfarande finns luft kvar i systemet.
tacksam för alla svar
kenneth
Nu var termostaten bytt och det var ett pyssel milt sagt.nu till min undran,det enda som är gjort är jag tagit bort generator samt bytt termostaten.bilen går ojämnt på tomgång kan det ha att gjöra med att det förmodligen finns luft kvar i kylsystemet.alltså att bilens elektronik blir lurad.får inte upp några felkoder.
jag får fram värme i kupén men misstänker att det fortfarande finns luft kvar i systemet.
tacksam för alla svar
kenneth
Re: Termostat Cheva Tailblazer -04
Skall bara berätta att när jag fått ur all luft ur systemet så går bilen som en klocka.Det var nån luftbubbla kvar som spöka.
kenneth
kenneth
Re: Termostat Cheva Tailblazer -04
Härligt!! Gjorde du något mer speciellt för att lufta systemet?
Sv: Termostat Cheva Tailblazer -04
Att luft ska göra att det bråkar så.
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Re: Termostat Cheva Tailblazer -04
Nej.Bara klämma slangen och köra och sen klämma vidare,sen blev det bra.
Men hade jag vetat vilket elände det var o byta termostaten hade jag nog lämnat in men tyvärr är man ju samtidigt snål.
Men hade jag vetat vilket elände det var o byta termostaten hade jag nog lämnat in men tyvärr är man ju samtidigt snål.