Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

byta ac kondensor på trans sport 01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
tegis
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 18 mar 2012, 21:35

byta ac kondensor på trans sport 01

Hej.
tryckte mitt ac system idag o kondensorn läckte som ett såll nere i det högra hörnet.
nån som bytt kondensor nån gång?.
måste hela kylpaketet tas ut mot motorn eller kan man ta ut kondensorn framått genom grillen?.
Hittade kondensor på ebay för ca 160dollar med frakt.
tips mottages tacksamt.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Jag tror tyvärr att både kylaren med kondensorn måste lyftas ur som ett paket :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
AutoCool
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 20:29
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Ganska vanligt med läckage på Transport kondensorn just i hörnet. Du måste ta bort kylaren för att komma åt vid bortagning. Snabbkollade också på Ebay, hittade lite billigare än du skrev. Bilen heter VENTURE i USA.
tegis skrev:Hej.
tryckte mitt ac system idag o kondensorn läckte som ett såll nere i det högra hörnet.
nån som bytt kondensor nån gång?.
måste hela kylpaketet tas ut mot motorn eller kan man ta ut kondensorn framått genom grillen?.
Hittade kondensor på ebay för ca 160dollar med frakt.
tips mottages tacksamt.
Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Användarens profilbild
AutoCool
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 20:29
Ort: Bålsta
Kontakt:

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Glömde bort att säga.. Jag tror att det är samma kondensor på Pontiac Aztek, Pontiac Montana, Chevrolet Venture, Oldsmobile Silhouette och Transsport.. Lycka till! 8-)
Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 19:12

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Hur gick det att byta, var det svårt?

Ac'n på min har slutat kyla och när jag tog mig en närmare titt på kondensorn ikväll, så hade den nedre flänsen lossnat i högra hörnet och längst med halva kondensorn. Någon som kan förklara varför det verkar vara just högra sidan som släpper?

Ser ut att vara ganska tufft att byta själv, eller?

/Rodde
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Ja ja bytte för några helger sen skulle ju kosta 10.000 och lämna in de.

motorfästerna som sitter mot fronten måste vikas undan.

Och sen skruvar man bort rören till automatlådeoljan.

Sen skruvar man bort övre kylarslangen från kylarsidan och viker undan den.

Sen skruvar man kylarpaketets fyra skruvar och tar även bort el kontakten sen lyfter man bort den försiktigt.

sen delar du på kylare och kondensor skruvar bort nedre kylarslang från kylarsidan och lyfter bort kylaren försiktigt.

Nu är det dags för rören till kondensorn kan sitta som sjutton min gjorde de så det är lite jobb med dom köp en kondensor med filter.

Lycka till!
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 19:12

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Visade sig att min kondensor inte alls var paj trots att nedre flänsen lossnat. Kyler väl inte lika bra som den skulle ha gjort om flänsen var hel. När jag var ute och körde igår så visade tempen på utluften i Kupén ca. 4 grader, vid ca 17-18 graders utetemp, så det är helt ok. Däremot när den står still, så steg graderna på utluften i kupén till ca 8 grader, inte lika imponerade. Beror förmodligen på att flänsen inte kyler.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Jag tror inte en fläns mer eller mindre spelar någon större roll för kylförmågan men du kanske har lite dåligt tryck i systemet. Kolla om kylfläktarna går när bilen är driftvarm och AC påslagen.

Jag hade min inne på provtryckning idag och det visade sig inte helt oväntat att kondensatorn läcker. De gav ett pris på 7900 kr + moms för att fixa men det är inte aktuellt. Jag kommer att ordna det själv och samtidigt passa på att byta div kylarslangar och olja i växellådan när man ändå har de bitarna loss. Rören till bakre AC'n såg lite skumma ut men de kunde inte påvisa något läckage, det är annars vanligt att de läcker.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Vi har diskuterat i div olika trådar möjligheterna att själv fylla på AC, bland annat med kylspray från biltema. Här är två länkar där man kan beställa riktig gas, där den Italienska ser klart seriös ut. Det finns några i UK också:

http://www.eurorefrigerant.com/lang-en/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.energa.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

I varje fall bättre än att hålla på och krångla med kylspray.

Jag kan dock tycka att då ett gds-kit kostar ca 500 kr + frakt så är det väl värt att istället lämna in för provtryckning och fyllning så att det blir riktigt gjort. Här i Stockholmsområdet finns det flera som fyller för runt 1000-lappen, där provtryckning och felsökning-delen kostar ca 500 kr. Jag hade min inne på http://www.aircondcenter.se/" onclick="window.open(this.href);return false; och fick en bra genomgång, dock som sagt visade det sig ju att kondensatorn läckte.

Om man fortfarande har gas i systemet så kan det vara värt med ett gds-kit för att fylla på för då vet man iaf att det är (någorlunda) tätt, annars behöver man leta reda på läckan först.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

Här finns en annan variant, det är inte R134a-gas utan en butan/propan-blandning som jag förstått det. Jag har inte provat det själv...

http://www.envirosafe.se/ENVIRO-SAFE-GDS-KIT-AC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: byta ac kondensor på trans sport 01

sverker skrev:Här finns en annan variant, det är inte R134a-gas utan en butan/propan-blandning som jag förstått det. Jag har inte provat det själv...

http://www.envirosafe.se/ENVIRO-SAFE-GDS-KIT-AC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jupps, enl säkerhetsbladet innehåller den följande CAS-nummer:
74-98-6 - Propan CH3CH2CH3 (eller förenklat C3H8)
75-28-5 - Isobutan C4H10

Det framgår inte vilka blandningsförhållanden men gasol är 95% propan så det är ungefär samma. Jag kan det här för lite för att säga säkert men _troligtvis_ är det inte värre än att ha en vanlig sprayburk i bilen i fråga om brandfarlighet om det skulle bli en läcka med tanke på att det är ganska så liten mängd i ett AC-system. Gogglar man lite på det så finns det påståenden allt ifrån helt ofarligt till motsvarande atombomb i bilen...

Man kan också se det som att det är en ren kolvätesgas vilket är klart mindre giftigt än R134a som har kemiska formeln CH2FCF3, dvs tetraflourethan.
Skriv svar