Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa trans sport 01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
nairda
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 12:02

Köpa trans sport 01

Hej ,
jag skulle behöva lite råd angående en bil som jag vill köpa på onsdag,nästa veckan.
Jag har pratat med nuvarande ägare,bilen har gott 24 tusen,allt skulle vara ok,tom topplocket
är bytt sen 1500 mil tillbaka,den ända som kan vara ett problem är växellådan,slirar inte men
det låter när man växlar i 2,3-an sen försvinner när man är i 4,5-an,han tror att det var fel
olja i växellådan,(den andra ägare hade sagt till honom,men det är inte säkert)
Vad ska jag göra ?Bilen kostar bara 7500 kr,ser bra ut,ingen rost,allt är ok.
Kan det vara ett stort problem att växellådan låter lite,måste man byta den?
Ska jag köpa bilen trotts ljudet som kommer från den?Är det värt ett försökt?
Snälla,alla som kan såna saker,hjälp mig,jag är inte så bra på sånt.

Tack
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Köpa trans sport 01

Hej
Det där är väldigt svårt att bedöma utan att ha hört och känt hur den beter sig, men generellt så är det definitivt så att missljud är inte bra och att renovera automatlådor är dyrt. Räkna med i storleksordningen 30 kkr på verkstad. Bara att ta ur och i lådan kostar i storleksordningen 10 kkr på verkstad enl vad jag har hört, men jag kommer inte åt uppgifterna om tidsåtgång just nu.

Lådan heter 4T65-E och är 4-stegad, så någon femte växel finns inte. Om det är missljud på två växlar (t.ex. 1'an och 2'an) så kan man misstänka något mekaniskt fel på den planetväxeln, beroende på hur ljudet låter. Ett vanligt fel på de här lådorna ger ett vinande ljud, men det är på alla växlar och gör att den växlar hårt.

Det är omöjligt att säga hur länge det kommer att gå att köra med det här missljudet. Det är sannolikt inte beroende på fel olja, det skulle vara ett problem i sig om lådan körts på fel olja en längre tid. Sedan är det ju intressant hur länge nuvarande ägare har haft bilen, då han tydligen köpt den med det här felet eftersom det är förre ägarens påstående att det är fel olja som orsakar ljuden. Kanske har han köpt den, fått reda på att det är dyrt att åtgärda problemet och försöker kränga iväg den.

Om det är så att du kan meka själv så pass att du kan byta lådan till en bättre beg från skroten om (eller kanske snarare när) den rasar så kan det vara värt ett försök. Jag har inte själv gjort det jobbet men sett beskrivning av det och det är hyfsat avancerat. Det underlättar avsevärt om man har tillgång till lyft.

Om det är så att du är ute efter en billig bruksbil och inte kan meka själv så är det sannolikt bättre att titta efter någon annan. Jag antar att det är den som finns på blocket från Markaryd?

Det finns gott om GDS-bilar på blocket, oftast med dåliga topplockspackningar men även flera med anmärkningar från besiktning sedan får man givetvis kolla upp vad de är och bedöma vad man kan klara av att åtgärda men generellt så lönar det sig inte att köpa en GDS-bil och lämna in på verkstad.
Användarens profilbild
nairda
Minivan
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 05 dec 2011, 12:02

Re: Köpa trans sport 01

Tack så hemsk mycket för svaret.Det är alldeles riktigt det du säger när jag tänker efter.
Nuvarande ägare har inte haft bilen så länge,kanske 2-3 månader,då stämmer det du sa att
han vill bli av med bilen innan växellådan går sönder.
Jo,det var den bilen som du såg på Blocket.
Men tack jätte mycket för att du hjälpte mig med det.
Kommer inte att köpa .
Ska kolla vidare efter andra bilar. :)
Skriv svar