Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Hejsan

Jag har Precis köpt en transport årm 99 och den har gått kanon fram tills igår bilen har gått 16000mil och nyrenoverad motor nya topppackningar och allt finns på papper ...

Nu till det roliga gick ner i förrgår på morgonen och starta gick kanon flytta bilen för grannen skulle ut sen när ja kom ner nån timme senare och familjen skulle iväg så starta den och går nu mera på 3 eller 4 cylindrar och det knackar i motorn och ja har nu bytt tändstift då ja fick råd att göra detta och det behövdes men problemet kvarstår bilen startar men nått med tändningen står inte rätt till har även vart och beställt nya tändkablar men är osäker på att det hjälper då ja inte fattar knackandet i motorn .... är tacksam för alla tips råd ja kan få
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Hej,
Jag tror du bör börja med att kolla om det finns några felkoder med en OBD-II läsare, det kan tala om var man sedan ska leta istället för att byta delar på måfå. Får du oljetryck när den startar?

Hur långt har bilen gått sedan motorn renoverades med tanke på om det finns någon garanti där? Hur precis har du köpt bilen?

Det är lite svårt att säga när man inte hört hur den låter, men knack är aldrig bra. Utöver tändning som du redan är inne på så kan det vara någon/några injektorer, vevaxellägesgivare eller kamaxellägesgivare som bråkar om man funderar på förhållandevis enkla fel.

Sedan finns det ju förstås ett antal värre fel, om det är ett metalliskt ljud så kan det t.ex. vara vevlager men det borde inte komma från en start till en annan. Det finns ett fel som kan ge det symptom du beskriver och jag vill inte skrämma dig så vi hoppas att det inte är det, men jag råkade ut på min första TS att kamaxeln gick av, i mitt fall gick den då bara på två cylindrar men det beror ju på var den har gått av. Eftersom oljepumpen drivs från kamaxeln så får man då inget oljetryck, därav att jag frågade om det i början.

Låt oss dock hoppas att det inte är det utan något av de enklare felen jag nämnde ovan, du bör hur som helst börja med att läsa ut eventuella felkoder.
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Har inte kollat oljetryck eller läst fel koder har tyvärr ingen sån men ska givetvis titta närmare på detta som sagt.. jag köpte bilen för två veckor sen har vart jätte nöjd hittils och motorn renoverades i februari förra året enligt kvitto..
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Jag skaffade en bluetooth OBD-II adapter från Deal Extreme och kör den ihop med Torque i min Android-telefon, så om du har en sådan så kan jag varmt rekommendera denna kombination.

Kolla upp koderna som sagt och återkom så får vi se vad det kan ge för ledtrådar.

Det är väldigt trevliga bilar och sköna att åka i. Det finns vissa typfel, t.ex. topplockspackningarna, och så är det ju alltid något kuckel med gamla bilar men i övrigt tycker jag att de är enkla och robusta. Köpte du möjligtvis din på Tradera från Tranås? Jag hämtade nu i morse en TS 02'a, får hoppas att det inte var mot bättre vetande...
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

köpte min nere i värnamo :P men ska kolla om ja kan få tag på en sådan har ju android telefon så ska nog gå lösa
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Lite OT: Grattis till bilköpet Sverker!! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Avenger skrev:Lite OT: Grattis till bilköpet Sverker!! :)
Tackar, får som sagt hoppas på att det inte var mot bättre vetande. Den var på Fordonskammarens auktion, vilket ligger bara 10 min från mig så jag var där, provkörde och den verkade ok. Sedan höll jag koll på auktionen och den låg på vettigt pris så jag la in ett par bud och vann den. Givetvis upptäckte jag lite ytterligare att fixa när jag kört den till jobbet men så är det på gamla bilar, de stora bitarna verkar vara ok iaf. Jag kommer nog att lägga upp en tråd om den, och så vore det nog vettigt att göra en FAQ och lägga som sticky i forumet eller vad tror du?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Roligt att du fick den till ett bra pris, verkar inte ha rullat alltför långt heller, om det nu gäller bilen som finns i deras arkiv på hemsidan :)

Menar du en FAQ generellt eller på Chevrolet-delen eller liknande? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Ja, det är den som ligger i slutprislistorna från i fredags. Jag såg att de hade haft några AWD'er tidigare med mycket mindre mil som gått för obetydligt mer, attans att man inte såg när de låg ute... :evil:

Ja, en kombinerad FAQ & köpråd i Chevrolet-forumet. Det är ungefär samma frågor som kommer tillbaka hela tiden. Hellre att den ligger direkt i forumet som sticky än i det andra forumet för köpråd för oftast går man hit först.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

:) Jäkla bra pris verkar det vara, hoppas den rullar på som den ska! =)

Gällande auktioner så har man själv missat ett par på netbil men ibland har priserna också stigit som attans, får hoppas det kommer flera :)

Lägger "köpråd Trans Sport" som sticky så länge =D Sedan kanske man kan ordna en separat kategori om det blir för fler Cheva-modeller.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Bra, jag ska renskriva och lägga in lite mer info så kan vi lägga upp den istället när det blir klart.

Ja, ibland springer det iväg väldigt mycket på auktionerna och främst de man inte tittar på hamnar på inga pengar alls. Jag missade precis en TS 99'a på Tradera för två veckor sedan, den behövde visserligen svetsas i trösklarna men var bra i motor och låda, nästan nya däck och hade bara gått 18 tusen mil och gick för 3,6 kkr så det var ju inget. Sedan lyckades jag låta bli att bjuda på en Merca 420 V8 igår kväll som inte stod så långt hemifrån, något strul med insprutningen enl ägaren så den gick inte och man vet ju givetvis inte om det verkligen var det som var problemet men den gick för 4,1 kkr... Jag brukar kolla runt på siterna ibland för det är ofta man ser något som skulle vara kul, men jag ska inte skaffa mer lik förrän jag har något rejält garage att hålla på med dem i. Jag har redan ytterligare två TS, där det är tänkt att den ena ska igång igen, och en Toyota 4Runner (87'a så det finns bara några få i Sverige) som behöver få växellådan renoverad (lådan är nedtagen och kit inhandlat så det gäller bara att få tid att sätta igång med det).
Användarens profilbild
Monster2
Minivan
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 11:57
Ort: Värnamo

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Så OBD läsare beställd som du tipsa om Sverker och torque pro fixat till mobilen nu är det bara vänta på det ska komma hem så får vi se va det säger men är det nån som vet var man kan hitta lista på felkoder så man vet va den säger ?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Finns här på forumet. Sök på felkoder så kommer det finnas länkar. Hoppas det löser sig för dig

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Felkoder kan hittas specifikt till Chevrolet Trans Sport men ofta är motorkoderna generella för OBD2:

http://www.my-chevy-venture.com/dtc-list.html" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.obd-codes.com/trouble_codes/" onclick="window.open(this.href);return false; (scrolla ned på sidan, välj INTE märke)

mm.

Appen beskriver också de generella OBD-koderna om det finns några vill säga.

Hoppas felkodsläsaren kommer hem inom rimlig tid :P

Sverker: Ja juste, Tradera har man nästan glömt bort mitt i allt, har inriktat mig lite väl mycket på Netbil och KVD :) Ska kika in på Tradera nu direkt :D

Alltid gott att ha reservdelsbilar hemma på "lager", det underlättar (ofta) rejält om någonting går sönder.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Tändningsproblem Chevrolet Transport 99

Jag känner att jag behöver läsa på om hur OBD-II och det protokoll som GM använder. Som jag förstått det så kallas adresserna PID, och vissa är standard men det skulle vara intressant att hitta en specifikation med alla adresser i de olika kontrollmodulerna.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Skriv svar