Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Captiva 2.4 LS 2010

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
elayah666
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 jun 2012, 10:39

Captiva 2.4 LS 2010

Hejsan!

Jag köpte en helt ny captiva i Augusti 2011 och har kört ca 1500 mil med den i nuläget.
Jag undrar hur andra upplever sin captiva, bensin som diesel?


Jag har nämligen problem med växellådan på min, vid minus grader så måste man nästan låta motorn varva ner för att synka i 3:ans växel utan att det tar emot. Lite utav samma problem på sommarhalvåret. (oljan är bytt, enligt cheva så är växelådorna tröga på dessa, bullshit säger jag)

Sedan så kom jag 12 mil på en kvartstank (16.25) liter dvs 13.5l/milen, lite mer än vad som är skrivet. (men det är inga fel, inge fel koder osv)

Någon som har dessa problem?


Mvh Henka
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Captiva 2.4 LS 2010

Har själv ingen Captiva men låter som något allvarligt problem med både växellådan och bränsleförbrukningen :shock: Bilen är ju inte ens 1 år gammal! Jag hade begärt att återförsäljaren ordnar problemen omgående, det måste finnas garanti kvar på de punkterna? :oops:

Håller med, ren bullshit om växellådan, vissa säger vad som helst för att slippa undan.

Vart körde du den kvartstanken, i stan eller landsväg eller blandad körning?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Captiva 2.4 LS 2010

Jag tycker också det låter konstigt och inte acceptabelt på en modern bil att växellådan beter sig så men man får nog googla och se om det är ett vanligt problem.

Ang bränsleförbrukningen så beror det på under vilka förhållanden du mätte upp det. Om man kollar vad som är angivet enligt EU-normen (kollat på trafikverket för slumpvis bil från blocket) så står följande data:

Bränsleförbrukning, blandad körning: 8,9 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 217,0 g/km
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,1 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 169,0 g/km
Bränsleförbrukning, stadskörning: 12,0 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 286,0 g/km

Så vid stadskörning med tung högerfot så är det inte orimligt att komma upp i dina siffror men då är ju frågan om det är under sådana förhållanden du mätt upp det.
Användarens profilbild
elayah666
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 28 jun 2012, 10:39

Re: Captiva 2.4 LS 2010

Hej och tack för svaren!


Jag har haft den inne på två stycken cheva verkstäder, den ena brydde sig inte och den andra tog bara kontakt med cheva angående växellådan och bara skickade informationen vidare, det är en opel låda på dessa och opel hade ju problem tidigare med rätt växellåde olja innan de hitta fram till rätt som gjorde att deras lådor gick som smör.


Jag körde 80% landsväg, 20% blandad körning under dessa 12 mil. Jag har 1.7 mil till jobbet och 1.3 utav dessa mil är landsväg. När vi skrev köptekontraktet så skrev återförsäljaren ner att bilen inte kommer dra 0.71 landsväg. Det fattar jag med, en lyckosiffra. Jag har accepterat 0.9-1 liter, men detta är löjligt. När jag hämade bilen, så gick den precis på litern men nu tycker jag att om man ska beskriva det som ett diagram, kurvan går uppåt. Sedan så är min körstil som "stig 68 år" sedan jag hade indraget körkort, dessutom så är captivan inte kul ens att gasa med så det finns ingen anledning :) Det gör jag med min kx250 i skogen istället :)

Jag har ju nybilsgaranti kvar, jag har tagit kontakt med återförsäljaren och de vill titta på bilen, problemet är att jag bor 30 mil därifrån, så det blir att åka 60 mil tur och retur gånger två för att återförsäljarens verkstad ska undersöka felet, det har jag ingen lust med! om de inte pröjsar övernattningen.

Blir förbannad på cheva även att man inte tillhandla håller ett telefon nr för konsumenter. Finns bara en adress på deras hemsida. Kasst, ur KASST!


/Henka
Skriv svar