Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på ?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Mäster
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:10

Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på ?

Ibland och oftare vid regn? så kan abs-lampan tändas tillsammans med varningslampan för bromsarna och bilen börjar gå tungt,
Det brukar räcka med att stanna och stänga av motorn och sedan starta den igen så funkar allt som det ska,
Men Idag så funkade inte det knepet heller.
Att lampan tänds pga något fuktrelaterat elfel kan jag ta, men bromsarna nyper också..
Tips och ledtrådar ?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Det finns ju ett ventilpaket som styr trycket till bromsarna och som också används av traction control. Händer det oftare när det är fuktigt väder etc? ABS-sensorerna sitter i hjulnaven och det sitter en kontakt där. Undersök om någon av dem ser skadad ut, ta isär och se om det är fukt eller ärjat inuti. Nyper den på alla hjul eller bara vissa? T.ex. så påverkar ju traction control bara drivhjulen.
Användarens profilbild
Mäster
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:10

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Ja, oftast eller endast vid regn vill jag påstå,och det är framhjulen som nyper.
Jag har haft isär alla kontakter och inspekterat, utom vänster fram som jag av någon anledning glömde.
Under huven uppe vid ventilpaketet och dess kontakter ser det torrt och fint ut, så jag får väl helt enkelt gå lös på frambromsarna en gång till.
Jag antar att traction control arbetar med samma sensorer som abs:en ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Precis, dom använder samma hastighetssensorer vid hjulen.

Ibland kan det vara väldigt svårt att märka någon synlig skillnad/defekt på sensorerna, tycker jag iaf =/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Ja, om det är fram den nyper så kan man nog säga med säkerhet att det har med TCS att göra och ja det är samma sensorer. T.ex. någon form av glappkontakt ger en högre frekvens från hjulet så att TCS går in. Du kan prova att köra med TCS disable-knappen intryckt för att verifiera, då borde inte den gå igång.
Användarens profilbild
Mäster
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:10

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Tack för råd och hjälp så långt. Nyss hemkommen från ett fruktlöst garagebesök. Alla kontakter verkar ok,
Nu tycker jag mig höra lite oljud från ena hjullagret och funderar på om det kan inverka ?
Naturligtvis går det inte att bara köpa ett lager för 300:- och klämma dit, utan isf blir det ett nav för 1900:-
Jag har hittat fler äldre trådar på nätet där de haft samma problem, men det är ingen som bemödat sig att följa upp med vad felet var, däremot hade flera försökt med diagnostikinstrument, utan att hitta orsaken.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Ja, det kan påverka eftersom sensorn sitter i navet. Det går att hitta billigare, t.ex. från Ebay men också några som säljer i Sverige:

http://www.blocket.se/goteborg/Chevrole ... ?ca=14&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bytdel.se/product.html/trans ... gory_id=40" onclick="window.open(this.href);return false;

Samma del som bytdel har finns också på ebay enl sökning på artikelnummret:
http://www.ebay.com/itm/Precision-Autom ... d4&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Dock vet jag inte hur de olika märkena skiljer i kvalitet.
Användarens profilbild
Mäster
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 02 okt 2011, 13:10

Re: Transporter -98 Abs-lampan tänds och bromsarna ligger på

Problemet är nog åtgärdat, det visade sig vid en närmare inspektion att bromsbeläggen var helt slut.. :oops:
Med nya monterade så åkte kolvarna in en bra bit, lampor slockande och bromsarna slutade nypa..
Lätt slarvigt att inte kolla beläggen först..
Tack för tips och råd iaf .
Skriv svar