Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppackning

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Jag har sett på bilder folk som lyft topparna utan att ta bort grenrören, bara ta bort röret mellan. Jag vet inte om det underlättar, men grenrörsbultar tenderar ha rostat fast och går lätt av.

Vid ihopmontering ska du använda rtv-silikon (svart) i "dalen" mellan topparna mot insuget, för den biten täcks inte av packningarna.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Annons
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

sverker skrev:Jag har sett på bilder folk som lyft topparna utan att ta bort grenrören, bara ta bort röret mellan. Jag vet inte om det underlättar, men grenrörsbultar tenderar ha rostat fast och går lätt av.

Vid ihopmontering ska du använda rtv-silikon (svart) i "dalen" mellan topparna mot insuget, för den biten täcks inte av packningarna.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
ok ,, sjysst , e det nödvändigt att plana topparna ?
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

passar på att fråga hur mycket olja går det i , när jag byter så byter jag väl filter å ;;??
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

förstår mig inte på dessa trådar riktigt , måste man plana topparna ?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Jag vet inte om man måste det, men det kan nog vara lämpligt att kontrollera att de är täta så att du slipper göra om jobbet. Risk finns alltid att de slagit sig om motorn gått varm, motorfirman bör sedan kunna rekommendera åtgärder. Samtidigt får du kontrollerat att ventilerna är täta.

Ang oljan så är kapaciteten 4,2 liter, en 4 liters dunk brukar bli lagom. Du kan ta någon billig olja t.ex. Biltema i första omgången eftersom det alltid kommer ner kylvätska och annat skräp så varmkör och sedan byter du igen.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Om du köpt Fel-Pro's sats så ska det vara med en liten tub silicon som räcker precis till monteringen av insuget. Kan vara bra att köpa en lika dan tub till så att man har lite extra om det behövs.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

tackar ,,, hade du momenten på både topparna , och insuget ?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Här har du de uppdaterade momenten för insuget:
http://www.abrahamsson.com/bilar/chevro ... 3.4_TB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.abrahamsson.com/bilar/chevro ... 2-8175.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Ang topplocksbultarna så står det i servicemanualen (som du fått länk till i PM) att de ska dras 60 Nm i första omgången och sedan drar man dem 95 grader ytterligare, jag vet inte om de ska dras i något speciellt mönster dock.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

tjäna , nu har jag kommit så långt att jag ska riva topparna i morgon , värst så här långt , var nog fan det vänstra motorfästet , som satt med en styrbult i ovankant , pluss at jag var tvungen att lossa ac kompressorn , annars tänkte jag låta grenrören sitta kvar , har bara en fundering kring det , oljesticksröret går ju i mellan grenröret och toppen , får se hur vi gör för att få det gå igenom ? sen tänke jag på stötstängerna igen , jag lossar bulten i ovankant så pass att jag får bort stötstängsen , men sen då när jag åter monterar dem , ska de också dras med moment , sen en annan grejj , kag lyckades dra sönder generator fästet , funkar det kanske ändå el måste jag fixa ett nytt ,, tack o godnatt /Peter
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

I servicemanualen (filen 3.4L Engine.pdf) så finns moment till alla bultar i hela motorn precis i början. På "Valve Rocker Arm Bolt" står det 32 Nm men jag blir lite osäker där. Jag kommer ihåg att när jag bytte insugspackning på min 97'a så var det något momentvärde som var lägre på den och högre från 98 och uppåt, det är möjligt att det är detta värde för jag är tämligen säker på att jag inte drog så hårt som 32 Nm. Har du Haynes-manualen? Där står också momentvärdena.

Ang störstängerna så hoppas jag att du håller reda på vilken som ska vara var, t.ex. så här:
IMAG0103_.jpg
Som tidigare påpekats så är avgas och insug olika långa så de måste sättas tillbaka rätt.

Ang generatorfästet så låter det inte alls bra. Om inte generatorn sitter fast som den ska så kommer du att få problem med multiremmen. Vad i generatorfästet drog du sönder? Om det bara var på själva fästet så är det bultat i blocket så det är bara att byta det. Om var något av bulthålen i blocket är det värre, vilket var det isf som gick sönder? Det man kan göra är att sätta i en insatsgänga, och då rekommenderar jag TimeSerts som är mycket kraftigare än t.ex. Helicoil och liknande. Man måste titta på hur hålet ser ut, om det inte är genomgående så måste man använda en specialinsats. Man kan köpa sats med verktyg och insatser på ebay.

Glöm inte att också byta tätningen till oljepumpens axel som nämns i en av de länkarna du fått, kan vara lurigt att få upp den.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

ang generatorfästet så är det det själva fästet så det är inte något i blocket , det är det bakre fästet på generatorn där det är som två öron , varav det ena gått sönder , så den kommer ju att sitta i det ena "örat " ska höra med en polare om det går att svetsa ,, jag har gjort som du beskrev , med kartongen , ska stötstängs skruvarna dras med moment vid återmont ? /Pet
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Jag skrev detta i början av föregående inlägg som svarar på frågan om moment till vipparmarnas bultar:
sverker skrev:I servicemanualen (filen 3.4L Engine.pdf) så finns moment till alla bultar i hela motorn precis i början. På "Valve Rocker Arm Bolt" står det 32 Nm men jag blir lite osäker där. Jag kommer ihåg att när jag bytte insugspackning på min 97'a så var det något momentvärde som var lägre på den och högre från 98 och uppåt, det är möjligt att det är detta värde för jag är tämligen säker på att jag inte drog så hårt som 32 Nm. Har du Haynes-manualen? Där står också momentvärdena.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

tja , nu har jag kommit en bit med återmonteringen ,, det jävliga var att jag bara fick en topp packning o får inte den förren lörd ,, typiskt när man har tid o skruva ,,,, en annan fundering ,,, jag bröt ju strömmen från batteriet , har hört att det inte är så bra ,,, blir det nåt problem nu tror ni ? mvh Peter
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

Vaddå bara en toppackning, köpte du inte en hel sats? Var den inte komplett?

Ang batteriet så måste du bryta spänningen och den enda negativa konsekvensen av det är om du har någon radio som behöver kod för att komma igång.
Användarens profilbild
txm210
Minivan
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 09 apr 2013, 15:18

Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin

ja det e sant , jag fick allting förutom en topp packning ,,,, jag köpte en sats ,, så nu fick jag ta en från hansen , me får inte den förrns lörd morron ,, ! ok vad skönt , då behöver jag bara koden till radion då ,,, hur får man den ?
Skriv svar