transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppackning
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
Jag har sett på bilder folk som lyft topparna utan att ta bort grenrören, bara ta bort röret mellan. Jag vet inte om det underlättar, men grenrörsbultar tenderar ha rostat fast och går lätt av.
Vid ihopmontering ska du använda rtv-silikon (svart) i "dalen" mellan topparna mot insuget, för den biten täcks inte av packningarna.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Vid ihopmontering ska du använda rtv-silikon (svart) i "dalen" mellan topparna mot insuget, för den biten täcks inte av packningarna.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Annons
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
ok ,, sjysst , e det nödvändigt att plana topparna ?sverker skrev:Jag har sett på bilder folk som lyft topparna utan att ta bort grenrören, bara ta bort röret mellan. Jag vet inte om det underlättar, men grenrörsbultar tenderar ha rostat fast och går lätt av.
Vid ihopmontering ska du använda rtv-silikon (svart) i "dalen" mellan topparna mot insuget, för den biten täcks inte av packningarna.
Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
passar på att fråga hur mycket olja går det i , när jag byter så byter jag väl filter å ;;??
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
förstår mig inte på dessa trådar riktigt , måste man plana topparna ?
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
Jag vet inte om man måste det, men det kan nog vara lämpligt att kontrollera att de är täta så att du slipper göra om jobbet. Risk finns alltid att de slagit sig om motorn gått varm, motorfirman bör sedan kunna rekommendera åtgärder. Samtidigt får du kontrollerat att ventilerna är täta.
Ang oljan så är kapaciteten 4,2 liter, en 4 liters dunk brukar bli lagom. Du kan ta någon billig olja t.ex. Biltema i första omgången eftersom det alltid kommer ner kylvätska och annat skräp så varmkör och sedan byter du igen.
Ang oljan så är kapaciteten 4,2 liter, en 4 liters dunk brukar bli lagom. Du kan ta någon billig olja t.ex. Biltema i första omgången eftersom det alltid kommer ner kylvätska och annat skräp så varmkör och sedan byter du igen.
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
Om du köpt Fel-Pro's sats så ska det vara med en liten tub silicon som räcker precis till monteringen av insuget. Kan vara bra att köpa en lika dan tub till så att man har lite extra om det behövs.
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
tackar ,,, hade du momenten på både topparna , och insuget ?
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
Här har du de uppdaterade momenten för insuget:
http://www.abrahamsson.com/bilar/chevro ... 3.4_TB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.abrahamsson.com/bilar/chevro ... 2-8175.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ang topplocksbultarna så står det i servicemanualen (som du fått länk till i PM) att de ska dras 60 Nm i första omgången och sedan drar man dem 95 grader ytterligare, jag vet inte om de ska dras i något speciellt mönster dock.
http://www.abrahamsson.com/bilar/chevro ... 3.4_TB.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.abrahamsson.com/bilar/chevro ... 2-8175.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ang topplocksbultarna så står det i servicemanualen (som du fått länk till i PM) att de ska dras 60 Nm i första omgången och sedan drar man dem 95 grader ytterligare, jag vet inte om de ska dras i något speciellt mönster dock.
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
tjäna , nu har jag kommit så långt att jag ska riva topparna i morgon , värst så här långt , var nog fan det vänstra motorfästet , som satt med en styrbult i ovankant , pluss at jag var tvungen att lossa ac kompressorn , annars tänkte jag låta grenrören sitta kvar , har bara en fundering kring det , oljesticksröret går ju i mellan grenröret och toppen , får se hur vi gör för att få det gå igenom ? sen tänke jag på stötstängerna igen , jag lossar bulten i ovankant så pass att jag får bort stötstängsen , men sen då när jag åter monterar dem , ska de också dras med moment , sen en annan grejj , kag lyckades dra sönder generator fästet , funkar det kanske ändå el måste jag fixa ett nytt ,, tack o godnatt /Peter
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
I servicemanualen (filen 3.4L Engine.pdf) så finns moment till alla bultar i hela motorn precis i början. På "Valve Rocker Arm Bolt" står det 32 Nm men jag blir lite osäker där. Jag kommer ihåg att när jag bytte insugspackning på min 97'a så var det något momentvärde som var lägre på den och högre från 98 och uppåt, det är möjligt att det är detta värde för jag är tämligen säker på att jag inte drog så hårt som 32 Nm. Har du Haynes-manualen? Där står också momentvärdena.
Ang störstängerna så hoppas jag att du håller reda på vilken som ska vara var, t.ex. så här: Som tidigare påpekats så är avgas och insug olika långa så de måste sättas tillbaka rätt.
Ang generatorfästet så låter det inte alls bra. Om inte generatorn sitter fast som den ska så kommer du att få problem med multiremmen. Vad i generatorfästet drog du sönder? Om det bara var på själva fästet så är det bultat i blocket så det är bara att byta det. Om var något av bulthålen i blocket är det värre, vilket var det isf som gick sönder? Det man kan göra är att sätta i en insatsgänga, och då rekommenderar jag TimeSerts som är mycket kraftigare än t.ex. Helicoil och liknande. Man måste titta på hur hålet ser ut, om det inte är genomgående så måste man använda en specialinsats. Man kan köpa sats med verktyg och insatser på ebay.
Glöm inte att också byta tätningen till oljepumpens axel som nämns i en av de länkarna du fått, kan vara lurigt att få upp den.
Ang störstängerna så hoppas jag att du håller reda på vilken som ska vara var, t.ex. så här: Som tidigare påpekats så är avgas och insug olika långa så de måste sättas tillbaka rätt.
Ang generatorfästet så låter det inte alls bra. Om inte generatorn sitter fast som den ska så kommer du att få problem med multiremmen. Vad i generatorfästet drog du sönder? Om det bara var på själva fästet så är det bultat i blocket så det är bara att byta det. Om var något av bulthålen i blocket är det värre, vilket var det isf som gick sönder? Det man kan göra är att sätta i en insatsgänga, och då rekommenderar jag TimeSerts som är mycket kraftigare än t.ex. Helicoil och liknande. Man måste titta på hur hålet ser ut, om det inte är genomgående så måste man använda en specialinsats. Man kan köpa sats med verktyg och insatser på ebay.
Glöm inte att också byta tätningen till oljepumpens axel som nämns i en av de länkarna du fått, kan vara lurigt att få upp den.
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
ang generatorfästet så är det det själva fästet så det är inte något i blocket , det är det bakre fästet på generatorn där det är som två öron , varav det ena gått sönder , så den kommer ju att sitta i det ena "örat " ska höra med en polare om det går att svetsa ,, jag har gjort som du beskrev , med kartongen , ska stötstängs skruvarna dras med moment vid återmont ? /Pet
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
Jag skrev detta i början av föregående inlägg som svarar på frågan om moment till vipparmarnas bultar:
sverker skrev:I servicemanualen (filen 3.4L Engine.pdf) så finns moment till alla bultar i hela motorn precis i början. På "Valve Rocker Arm Bolt" står det 32 Nm men jag blir lite osäker där. Jag kommer ihåg att när jag bytte insugspackning på min 97'a så var det något momentvärde som var lägre på den och högre från 98 och uppåt, det är möjligt att det är detta värde för jag är tämligen säker på att jag inte drog så hårt som 32 Nm. Har du Haynes-manualen? Där står också momentvärdena.
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
tja , nu har jag kommit en bit med återmonteringen ,, det jävliga var att jag bara fick en topp packning o får inte den förren lörd ,, typiskt när man har tid o skruva ,,,, en annan fundering ,,, jag bröt ju strömmen från batteriet , har hört att det inte är så bra ,,, blir det nåt problem nu tror ni ? mvh Peter
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
Vaddå bara en toppackning, köpte du inte en hel sats? Var den inte komplett?
Ang batteriet så måste du bryta spänningen och den enda negativa konsekvensen av det är om du har någon radio som behöver kod för att komma igång.
Ang batteriet så måste du bryta spänningen och den enda negativa konsekvensen av det är om du har någon radio som behöver kod för att komma igång.
Re: transport 02 - sprängskisser, manualer - byta toppacknin
ja det e sant , jag fick allting förutom en topp packning ,,,, jag köpte en sats ,, så nu fick jag ta en från hansen , me får inte den förrns lörd morron ,, ! ok vad skönt , då behöver jag bara koden till radion då ,,, hur får man den ?