Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

etanol i jeep? 4.0 lit

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

etanol i jeep? 4.0 lit

hej undra om det finns någon som har erfarenhet av att blanda i etanol i jeep? har läst någon stans att man kan blanda i upp till 40 % etanol i bensinen.( går man över den gränsen så blir det dyrare med etanol) jag brukar låna en jepp (4.0 lit år 94) då och då den går bra men lukta fan om avgaserna , provade då att pytsa i en flaska k- sprit i då blev avgasera bra! frågan är om etanolen gör samma sak den ska ju ka en "tvättande" verkan har jag läs, men fråga är ur det är med den frätande verkan etanolen har på långsikt i motorn ? någon som vet vad som han hända? fräter det söder?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: etanol i jeep? 4.0 lit

Det är försumbart med den motorn, du kommer inte spara något på förbrukningen samt att den mängd som behövs (om man vill försöka spara) kommer göra negativt på motorn och bränslesystemet.

Varför luktar det illa om avgaserna? :) Lyser någon check Engine? Någon rök bakom bilen, färg på röken? Kanske bara är någon givare som är dålig eller katalysatorn :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
mr.v6
Van
Inlägg: 56
Blev medlem: sön 16 jun 2013, 18:32

Re: etanol i jeep? 4.0 lit

tror att check Engine lampan lyser!, ja svart rök för det mesta i bland grå, men det blev som sagt bra när jag pytsade i k -sprit då försvann all lukt och rök. där av min tanke på etanol men det kanske får bli k-sprit i stället.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: etanol i jeep? 4.0 lit

Bättra att fixa felet helt och hållet, Check Engine borde ge en ledtråd till vad som krånglar, troligtvis någon givare :) ..vrid tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek (vrid lagom snabbt), avsluta i ON-läge men starta inte bilen, räkna sedan hur många gånger motorlampan blinkar och i vilket mönster, då får man fram felet ..det går inte att felsöka med OBD2 på den årsmodellen, det kom först 96..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar