Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 22:36

Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Har lyckats "trampa" av handbromswiren, den främre gick av. Vet någon hur man byter den enklast eller har någon bilder på hur arbetet ska utföras? Ser ganska trångt ut framme vid pedalen :?
Voyager 2,8 crd 2005
Senast redigerad av Avenger den sön 06 apr 2014, 22:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Handbromshaveri!

Gick den av under bilen? Innan den fördelas till de bägge bakhjulen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 22:36

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Det stämmer, där har den gått av...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Okej. Men jag har för mig att den inte går direkt till parkeringsbromsstället, eller nu kanske jag har fel. Annars om den gör det, titta noga med ficklampa vid "pedalstället" till parkeringsbromsen så ska man kunna "kroka loss" kabeln utan större bekymmer att behöva lossa mycket.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 22:36

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Har letat på nätet länge nu men går bet...kan någon vänlig själ tipsa mig vart jag kan köpa denna främre handbromswire? Har beställt en från england men den passa ej, den ska nog sitta bak efter delningen...
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Köp en orginal från ÅF. När min gick av köpte jag en ny på Chrysler ÅF i Västerås. va beredd att punga ut upp till 1000:- men den kostade bara 179:- ja, jag skrev rätt 179:- komplett med hölje, genomföring och allt...
Kruxet vid bytet är just vid pedalen då den har en självspännings-funktion som går i botten när vajern går av. Det är lätt att få bort den gamla men att få dit den nya är knepigt..
För min den slutade det med att jag lossade pedalstället(för handbromsen) och trädde dit vajern. sen satte jag tillbaks stället.
Det är trångt, och det verkar nästan omöjligt men det går att trixa ut pedalstället och få tillbaks det men det gäller att få till vinklingen på stället för det är TRÅNGT... Efter många försök fick jag både bort den och dit den....
Så det går, men man måste ha mycket tålamod och mycket jävlaranamma...

Jag säger bara: -Lycka till!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Många bilmärken och modeller verkar ha liknande priser på handbromsvajrar, som kan kosta flera hundra uppemot tusenlappen, tråkigt nog.

Hoppas det blir lika billigt som det blev för Jim.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 22:36

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Stort TACK! Beställde en original idag för 173kr!! Får se hur krångligt bytet blir då.....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Riktigt bra pris måste jag säga.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 22:36

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Har nu lyckats riva bort pedalstället och bytt vajern. Monterade tillbaka eländet och nu har jag problem med att få ihop vajern vid "delningen". Känns som om vajern är för spänd - för kort? Skulle jag ha gjort något med självspännings-funktionen när jag bytte vajern - hur gör man det???
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Hej !

Dra i handtaget som lossar parkeringsbromsen och dra sen samtidigt i vajern så att får "ut" så mycket vajer som det bara går. Borde räcka för att få ihop det vid delningen.

Ska tilläggas att det är lite knöligt att få ihop det, har du en låsbar tång kan du klämma fast den på vajern precis där vajern kommer ner från pedalstället ( på utsidan av karossen förståss ) när du dragit ut så mycket som det går. Då förhindrar du att självspänningsfunktionrn tar upp slacket.

Funkade för mig i alla fall.

Lycka till.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Nissebrandman
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: sön 25 nov 2012, 22:36

Re: Handbromshaveri! GrandVoyager -2006

Vajern på plats efter mycket krångel. Tack för tipsen
Skriv svar