Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

2001 chrysler town and country stift och kablar

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

2001 chrysler town and country stift och kablar

hej . jag undrar vilka tändstift som rekomenderas till en town & country från 2001 ? just nu sitter det champion stift i den . det är en 3,8 liters motor . sen undrar jag om man kan använda tändkabel satsen som mekonomen säljer ?Artikelnr: 19-ZEF1409
Benämning: Tändkabelsats . mvh peter .
Chevrolet caprice 66
Annons
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Är ngk ett bättre val av stift än champion ?
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: town and country stift och kablar

Yes dom tändkablarna passar och du får dem på 1 dags leverans, finns dock på ebay för 400:- inkl. frakt, lev.tiden blir nog 7 vardagar MAX, kör på det istället så sparar du några hundringar:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Denso-67 ... ccessories" onclick="window.open(this.href);return false;

Tändstift hade jag gärna valt Champion, det är original på alla Chrysler, Dodge och Jeep, men det kvittar i stort sett, Biltema fungerar fint det också.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Okej , men vilken typ av stift ska det vara om man köper på biltema då ? En eller flera elektroder ?
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: town and country stift och kablar

Biltema har bara med en elektrod, om du tänker på Brisk-stiften, det är på Internet det finns 1-4, eller dom kanske har fler hos ditt närmsta varuhus? :P Var där för inte alls längesedan och de hade bara med 1 stift.

Men det kvittar hur många stift, bara du får korrekt gänga och glipa.

Glipan på din bil är ju 1,3 mm, så om du köper BRISK så ska du ha A-LINE 13 (13 betyder 1,3 mm).

Tror inte dom har Eyquem till din bil tyvärr :(

PS, har du handlat på ebay innan? Annars kan du ju beställa allt därifrån, kablarna och stiften, du behöver bara ett PayPal-konto och givetvis Ebay-konto, 110% säkert att handla där! :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Okej . Jag tackar för hjälpen :D
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Motorn går lite ryckigt på tomgång och på låga varv när man kör , känns mest när man kör i ett motlut / backe . Var och kikade under huven idag och klämde och kände , märkte då att t- kabeln som sitter längst in och fram mot torpeden var mycket varmare än dom andra kablarna . Nån som vet vad det kan bero på ?
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: town and country stift och kablar

Okey, kalla mig dum nu men exakt vilken kabel menar du? :oops: Jag är nog blind men hittar inte den på vår bil :|
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

det är ju alltså den tändkabeln som går till tändstiftet som sitter längst till vänster på torpedsidan framifrån sett . tändhatten vid tändstiftet var mycket varmare än vad dom andra kablarna och tändhattarna var . om du står vid framskärmen på passagerar sidan så är det stiftet som sitter på vänster sida av motorn närmast fronten på motorn . :D
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: town and country stift och kablar

Aha :)

Kanske stiftet som är slitet? För dom har du inte bytt ännu eftersom dom var bytta i våras av Hedin? :|

Annars kanske det är något galet med tändspolen, kanske har smält ihop så den misständer just på den kabeln eller så är det kabeln som är defekt? :|

Eller så kanske det inte är något ovanligt alls, är den väldigt mycket värmare?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Ja , det var en klart märkbar skillnad på värmen på den kabeln . Jag skall mäta upp kablarna . När jag lyssnade bak vid avgasröret så kunde jag höra ett vist pluppande , som om den tappade på nåt stift . Om du förstår vad jag menar :) kanske är något brott o den kabeln så att den missar ibland ?
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: town and country stift och kablar

Det kan ju egentligen vara alltifrån spolen, kabeln eller stiftet som jag ser det :roll: Kanske börja med att byta det billigaste först? Men kolla kabeln för säkerhets skull.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Spolen måste väl gå att mäta , borde väl vara samma motsånd i alla 6 utgångar från spolen , eller jag kanske är helt fel ute ?
Chevrolet caprice 66
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: town and country stift och kablar

Jag sa nog fel, 2 st kablar borde nog bli varma om spolen är sönder, det är väl så att 3 spolar används till de 6 stiften tror jag, så då borde stift nummer 4 också bli varm (mittersta stiftet längst fram mot bilens front).

Tändkabel 1 ska ha max ohm av 22K ohm eller något sånt. Sedan sjunker motståndet lite eftersom den tänder i annan ordning, den kabel som blir varm är den som tänder först av alla stiften, kanske är därför.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
peter77
Van
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 22 jul 2011, 20:07

Re: town and country stift och kablar

Okej.
Chevrolet caprice 66
Skriv svar