Sida 1 av 1

Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: ons 06 aug 2014, 22:09
av Greaser84
Är det svårt att konvertera bil till 12 volt från 6 volt?
Har inskaffat en Dodge 1953 och skulle vilja ha 12 volt system. Men vet inte riktigt 100 vad som behövs göras, samt då +:en är på jorden på dessa m.m.

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: lör 09 aug 2014, 13:46
av tekniknissen1
Det som behövs är att byta ut startmotor, generator, torkarmotor, batteri (om det inte är vacuum) och byta tankarmatur och mätare. Och alla lampor. Sen ska det systemet funka och vända med negativ jord då det ser lika dant ut. Möjligen säkringar med.
Sen så tändspole och kondensator till brytarna. Lättaste är att byta fördelare mot en 12 v med negativ jord.
Är man inte ute efter original utseende så växelströmsgenerator är att föredra. ladd lampan går att använda med original kabel.

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: lör 09 aug 2014, 20:29
av Greaser84
tekniknissen1 skrev:Det som behövs är att byta ut startmotor, generator, torkarmotor, batteri (om det inte är vacuum) och byta tankarmatur och mätare. Och alla lampor. Sen ska det systemet funka och vända med negativ jord då det ser lika dant ut. Möjligen säkringar med.
Sen så tändspole och kondensator till brytarna. Lättaste är att byta fördelare mot en 12 v med negativ jord.
Är man inte ute efter original utseende så växelströmsgenerator är att föredra. ladd lampan går att använda med original kabel.
Vad jag hört så kan man behålla startmotorn (den ska klara sig om man inte kör för länge på starten) och kondensatorn.. de flesta säger att det räcker byta lampor, generator, relä, spolen, bränslegivaren (motstånd), Kupefläkt (motstånd) Samt torkarmotorn (motstånd).
Jag är mest orolig över göra minusjord, hur man typ gör det lättast

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: lör 09 aug 2014, 22:05
av tekniknissen1
Ser man på systemet så ligger det samma upplägg som negativ i chassit. O det ska funka och skifta polerna.
mopar 6 v stor.jpg
Startmotorn överlever ett tag men startsoloniden bör bytas.
Hur man gör vänder batterit ! :D motstånd funkar sådär en Ford instrument regulator funka bättre till instrumenten.

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: lör 09 aug 2014, 22:11
av Greaser84
tekniknissen1 skrev:Ser man på systemet så ligger det samma upplägg som negativ i chassit. O det ska funka och skifta polerna.
mopar 6 v stor.jpg
Startmotorn överlever ett tag men startsoloniden bör bytas.
Hur man gör vänder batterit ! :D motstånd funkar sådär en Ford instrument regulator funka bättre till instrumenten.
Jag får filura på detta lite :)
Det är på vintern jag tänkte bygga om, känns lättare att ha 12 volt än 6 volt.
Tänkte testa spänningsomvandlare (12>6) på torkarmotorn samt fläkten (fanns på classicvw.se)
får se hur jag gör

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: sön 10 aug 2014, 16:34
av Arvid78
Har för mig att jag såg på wheeler dealers på discovery hur de bara bytte polerna.

Re: Svårt att konvertera om 6 till 12 volt?

Postat: mån 19 mar 2018, 21:18
av kurtfjodors
Jag önskar att man kunde fortsätta spekulera i denna tråd då jag sitter i samma sits då jag har en Customline -53 med 6volt och +jord som jag skulle vilja bygga om till 12 volt men är knappt kapabel att byta stereo vilket ställer till problem, just att det är plusjord oroar mig. Då jag hört att startmotor kan gå åt fel håll om jag bara lägger plus på plus å minus på minus osv. Det kan jag ju iofs pröva mig fram genom att lägga på ström när startmotorn är lös.. Men jag vill ändå gärna höra om nån annan gjort det här, just att bygga om 6volt med plusjord till 12v