Få rätt blinkfrekvens på Mercury
Postat: tis 01 nov 2016, 13:29
Det drar ihop sig till besiktning och jag har röda bakblinkers på min Mercury från 2011 och det går ju inte för sig. Själva kabeldragandet är ganska okomplicerat så det kan jag redogöra för här om någon har nytta av det i framtiden:
Strömmen i bagaget till bakre bromsljus och blinkers kommer i en och samma sladd (per sida). Strömmen till tredje bromsljuset kommer i en separat sladd.
Man behöver bli av med bromsljusströmmen i sladdarna till höger+vänster bromsljus. Detta uppnår man genom att lokalisera och kapa rätt sladd vid rattstången. Efter detta kapar man sladden som matar bromsljus+blinker vid baklyktan. Dra två matarkablar som stjäl ström från tredje bromsljuset och koppla dessa till de bakre bromsljusen. Då fungerar alla tre bromsljus igen. Kvar har man då de kapade sladdarna som nu bara levererar ström till blinklyktorna. Dessa sladdar kopplas till orangefärgade blinkers (som naturligtvis måste jordas). I teorin är allt klart nu. MEN, mina nya fula LED-blinker gör att bilen blinkar för snabbt och det är då min okunskap i modern bil-el visar sig. Blinkfrekvensen blir fel då LED-lamporna inte ger rätt motstånd. Blinkreläet luras att tro att en eller flera lampor är trasiga. Jag provade att koppla in en extra 21w glödlampa men den gjorde ingen skillnad. I baklyktan sitter dubbla glödlampor för broms- och blinkljus. Jag har googlat fram att de är på 27 watt var, alltså totalt 54 watt per sida. Betyder detta att jag skulle kunna göra ett fult arrangemang med blinkande lampor på samma antal watt och få rätt frekvens? Eller MÅSTE jag ha ett motstånd? Jag har sett att de säljer någon sorts motstånd för bilar som inte har LED-lampor som original på biltema. Skulle två sådana reda ut situationen eller behöver jag två på varje sida av bilen för att få rätt motstånd. Någon kunnig i bilelektronik som kan upplysa ( ) mig?
Strömmen i bagaget till bakre bromsljus och blinkers kommer i en och samma sladd (per sida). Strömmen till tredje bromsljuset kommer i en separat sladd.
Man behöver bli av med bromsljusströmmen i sladdarna till höger+vänster bromsljus. Detta uppnår man genom att lokalisera och kapa rätt sladd vid rattstången. Efter detta kapar man sladden som matar bromsljus+blinker vid baklyktan. Dra två matarkablar som stjäl ström från tredje bromsljuset och koppla dessa till de bakre bromsljusen. Då fungerar alla tre bromsljus igen. Kvar har man då de kapade sladdarna som nu bara levererar ström till blinklyktorna. Dessa sladdar kopplas till orangefärgade blinkers (som naturligtvis måste jordas). I teorin är allt klart nu. MEN, mina nya fula LED-blinker gör att bilen blinkar för snabbt och det är då min okunskap i modern bil-el visar sig. Blinkfrekvensen blir fel då LED-lamporna inte ger rätt motstånd. Blinkreläet luras att tro att en eller flera lampor är trasiga. Jag provade att koppla in en extra 21w glödlampa men den gjorde ingen skillnad. I baklyktan sitter dubbla glödlampor för broms- och blinkljus. Jag har googlat fram att de är på 27 watt var, alltså totalt 54 watt per sida. Betyder detta att jag skulle kunna göra ett fult arrangemang med blinkande lampor på samma antal watt och få rätt frekvens? Eller MÅSTE jag ha ett motstånd? Jag har sett att de säljer någon sorts motstånd för bilar som inte har LED-lampor som original på biltema. Skulle två sådana reda ut situationen eller behöver jag två på varje sida av bilen för att få rätt motstånd. Någon kunnig i bilelektronik som kan upplysa ( ) mig?