Sida 1 av 1

Viskositet motorolja 6,5td

Postat: tor 22 dec 2016, 17:16
av Y62
Goddag, ny på forumet. Har haft Chevor förut men nu blivit med G30 som har 6,5 td. Vilken viskositet kör ni på som har samma rova?

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: fre 23 dec 2016, 12:35
av Avenger
Oljan ska vara klassad för "Heavy Duty"-motorer och ha en viskositet på 5W-40 i kallare väder, typ uppe i Norrland, men neråt landet i exempelvis Skåne kan man använda 15W-40 som är standard enligt GM om temperaturen håller sig från 0 grader och uppåt.

mvh

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: fre 23 dec 2016, 15:03
av tekniknissen1
stämmer med w5-40 och w15-40 men rekomenderar att man håller sig till 15w-40 så länge som möjligt.
Fördelen är att kallstart får dom en något tåligare ( högre viskositet) och för tusan låt dom gå på tomgång dom första 5-8 minuterna på morgonstarten. Eller motorvärmare. Dom gillar inte värmedifferans i blocket. 5w-40 oljan far runt i motorn som en oljad skit i en potta. bättre med 15w-40 som inte har så fullt så brott.

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: fre 23 dec 2016, 15:59
av Y62
5W-40 var det jag ville ha, jag kan inte riktigt se varför 15W-40 skulle vara bättre på något sätt. Att oljan far runt i motorn som oljad skit i en potta låter konstigt. Så fort motorn blir varm har båda samma viskositet så det handlar ju om första början. Minns inte vad jag körde på i förra bilen med samma motor, minnet sviker ;)

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: fre 23 dec 2016, 19:01
av tekniknissen1
Vid kall start så har15w-40 en högre viskositet en 5w-40 men vid drift temp så är dom lika som du sa. Diesel motorer (förkamare) har en väldig hög belastning på lagerna då cylindertrycket pikar vid kalstart. En olja med en högre viskositet har en högre bärighet i oljefilmen i lagerna men ett lägre flöde igenom lager och kanaler. Detta får motornblocket att ackumulera värmen i oljan något saktare. Det som är ett problem är att det går åt mer energi att dra runt motorn med en högre viskositet. Så då går man ner till 5w-40 så man får en mer lätt startad motor. Så använder man 5W-40 så får man en tunnare olja vid kallstart som GM (dietroit Diesel) anser för tunn i varmare klimat men fungerar när det är kallt, Så 15w-40 är den oljan som funkar bäst men 5W-40 är en kompromiss. Och sen är det det där med vilken olja man häller i !! En olja för 60 kr liter eller en som kostar 135 kr litern. Båda funkar men jag skulle inte köra mer en 300 mil på den först nämda, Sen är där inte några tillsatser kvar i den. Fan vad jag låter som en viktigpetter !!!!! Det är bara yrkes skada.

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: fre 23 dec 2016, 19:15
av Y62
Det lät vettigt. Ska fundera lite på det där. Troligen blir det en sommarbil. Har sprakare också även om den inte funkar men allt går laga. Tack för förklaring!

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: fre 23 dec 2016, 22:05
av Avenger
Om det ska det vara en åretruntbil så kan man byta till 5W-40 när temperaturen börjar sjunka på hösten/vintern (typ när det blir minusgrader dag/natt) och sedan byta till 15W-40 när våren kommer :) Jag hade oavsett bytt oljan runt 600-800 mil och det kanske är vad du kör i halvåret? Då passar det perfekt att skifta viskositet i samband med detta.

Mvh

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: lör 24 dec 2016, 08:41
av Y62
Jag är fortfarande lite kluven, gillar formula excel 5W-40 som är helsyntet. Hade den i min powerstroke, Kommer ha bypassfilter och inte byta oljan förrän oljenanalys säger byt så det får kanske bli en olja som passar på vintern med.

Re: Viskositet motorolja 6,5td

Postat: lör 24 dec 2016, 17:32
av Y62
Upptäckte idag att det inte är en turbo :lol: