Jag har b registrerat 2st 2004 Dodge 2500 Cummins och 1st 2003 Cheva Duramax 2500, alla dessa var EU fordon som i sina EU länder hade 3500kg totalvikt eller mindre.
Min erfarenhet är att Bilbesiktningsorganen inte är Konsekventa i sina bedömningar för fem öre.
Den första jag gjorde började enligt följande;
Regbes mannen knorrade direkt jag körde in att dehär är ju minsann en Tung lastbil!
Hoppsan tänkte jag dehär kommer inte bli lättjobbat!
Allt gick bra fram tills dess att han vägde den, 3290kg plus 75kg förare= 3365kg tjänste vikt. Totalvikten enligt regbevis (vilket dom utgår ifrån) var på 3460kg ( är inte helt hundra på nån av dessa vikter nu men det är därikring).
på dessa 3365kg skall då 70kg (per passagerare) *4 läggas till vilket ger en totalvikt på 3645kg. På det skall då lastvikten läggas till, lastvikten skall motsvara den vikt man kan lasta inne i bilen, dvs 280kg (4passagerare), vilket betyder att 280kg ska kunna lastas på flaket utan att överskrida 3460kg (totalvikten)
Summa: 1a försöket UNDERKÄNT på vikt.
Efter nån månads efterforskning med en del mer kött på benen.
Lättad Ram 2500 cummins, blev en hel massa svängar till lokala lastbilsvågen för att säkerställa en tjänstevikt som tillåter det antal passagerare och last jag ville ha med en totalvikt på 3460kg.
Lättade bilen, byggde en förvaringslåda för ett av sätena bak och en förvaringslåda istället för mittensätet fram.
Vad jag gjorde i form av lättning av bilen kommer jag inte gå in på, det enda jag kan säga är att jag ALDRIG gjorde bilen mindre trafiksäker än original.
2a försöket kom jag igenom, tjänstevikten då landade på 3020kg, 3 pass * 70kg = 210 plus resterande 230kg lastvikt tillgodo på flaket motsvarade den toralvikt, 3460, som stod i regbeviset!
Succsess!
Den andra 2004 2500 cumminsen jag gjorde blev enklare, men det var bara för att den regbesmannen fullständigt sket i att räkna ut vad tjänstevikten plus lastvikten blev, han gick strikt på vad som stod på registreringsbeviset.
Skall man B regga en redan C reggad bil kräver det en del intyg från Tillverkaren som tillåter det.
Enligt en regbesiktningsman jag frågade är det bromsarna som är problemet, dom blir för bra för den minskade totalvikten!
Jag har aldrig sett vilken typ av intyg dom använder i andra EU-länder vid en nedtypning av totalvikt, om det förekommer några intyg alls, kanske bara är pengar under bordet.
Hittar man en 2005 eller nyare bil med 3500kg regg i EU-land fungerar det inte som jag beskrivit att jag gick tillväga, för att 2005 och senare årsmodeller är ”heltypsgodkända” vilket kräver att Tillverkarskylten i förardörren har en GVWR (gross vehicle weight rating, totalvikt på svenska) som motsvarar det som står i registreringsbeviset. Det finns firmor i USA som
tillverkar ”tillverkarskyltar”, om det fungerar att köpa en 2005 eller nyare 3500kg reggad ”tung” pickis och sen komplettera med en tillverkarskylt med GVWR som motsvarar det som står i registreringsbeviset vet jag inte, har inte provat, om någon har så komplettera gärna!
Axlarnas maximala belastning brukar motsvara totalvikten, att dessa inte motsvarar totalvikten vid en B-reggning gör ingenting, då det bara är en information vad Axlarna maximalt kan belastas.
Åk inte och försök B regga en tungpickis nu med min information för att sen komma och beklaga att det inte gick, det är var regbesiktningsmans tolkning som gäller.
Flertalet gånger har jag reggat med drag genom att barabulta dit en krok, inte satt europeisk släpvagnskontakt utan bara låtit dom
amerikanska vara där, det har gått hur bra som helst utom en gång, då fick jag backning på det, men det var inte på regdelen utan på kontrollbes efteråt..
Varje regbesman har sin tolkning, grunden är densamma för alla men var och en har sina egna ideér vilket gör det hela lynnigt nå kopiöst!
Skriver mer allteftersom jag kommer ihåg saker jag varit med om!
mvh