Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Extra nyckel cheva trans sport -01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Ja kan ta ut nyckeln ur tändningslåset när motorn går måste väll va något fel på tändningslåset är kanske därför det inte går och koda nyckeln? Får bara upp bilen med hänglåset hela tiden i informations rutan.
Annons
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

japp står PK3 på nyckeln!
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

wallentin 1685 skrev:Ja kan ta ut nyckeln ur tändningslåset när motorn går måste väll va något fel på tändningslåset är kanske därför det inte går och koda nyckeln? Får bara upp bilen med hänglåset hela tiden i informations rutan.
Menar du att du kan ta ur nyckeln när den står i driftsläge? Isf är någonting trasigt i själva låscylindern och det borde inte påverka den elektriska funktionen och programmeringen.
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 19:12

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Är det någon som har lyckats med denna metod som nämns i tråden? Har bara en nyckel och skulle behöva en extra. Chevrolet i stan sa att dom skulle ha ca 750:- för nyckeln och ytterligare 6-700 för att koda den. Dessutom så kunde dom inte garantera att det kommer att funka, då det tydligen bara går att ha tre nycklar till systemet. Har man alltså gjort en extranyckel tidigare, kan man inte göra fler, utan blir tvungen att byta även någon komponent i bilen. Detta skulle gå på ca. 3-4000:-

Detta kan vara anledningen till att det inte funkar för Wallentin.

Har ingen aning om det gjorts någon extranyckel till min tidigare och jag har ingen lust att betala ca 1400:- för att upptäcka att det är så. Har någon koll på om denna variant funkar eller vet något billigare alternativ, så får ni gärna tipsa om det.
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Ok Kan ju va en förklaring. Har inte lyckats koda nyckeln.
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 19:12

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Ingen annan som lyckats?
Finns det något annat tips?

Tacksam för svar...

Rodde
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Men chansa 80:- på en nyckel från ebay så slipper du 1 400:- iaf :) Det är ju inte en jättestor summa (80:-) och det kanske rentav fungerar för dig? :roll: Guiden hade nog inte funnits om det inte fungerat för någon =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Jag la in en länk till en sida med två olika procedurer, där den mer komplicerade påstås göra att den glömmer alla gamla nycklar och då borde man kunna lägga in tre nya eller vad nu gränsen är. Dock så vill man ju inte gärna prova då den nyckel man har isf slutar fungera och man kanske inte lyckas programmera in den igen...
Det här dokumentet beskriver samma procedur för Passkey III så det bör fungera: http://my.cardone.com/techdocs/PT%2077-0011.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man kollar på elschemat så ser man att det finns en seriell datalink från Passkey III-modulen till datakontakten där man kopplar in OBD-II så sannolikt kan Tech-II instrumentet prata med den och direkt programmera in nya nycklar men det är nog inte så lätt att få fram vad det är för protokoll..
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV
Inlägg: 171
Blev medlem: sön 07 aug 2011, 17:40

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Ät det riskfritt och följa den proceduren ja sabbar inte den nyckeln som funkar?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Den långa proceduren ska gör att den glömmer alla nycklar så det är ganska jobbigt om man inte lyckas programmera in dem sedan...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Prova den mindre avancerade metoden, om det inte fungerar så var det slöseri med 80:- kr i värsta fall =)

I bästa fall så får du en fungerande extranyckel till bilen :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Det var wallentin som startade denna tråden och den enkla proceduren för att lägga till nycklar fungerade inte för honom.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Jag tänkte på om Rodde ville försöka också :P Den enkla metoden måste ju fungera för någon tycker man, annars hade den inte stått skriven :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Rodde
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 04 jun 2012, 19:12

Re: Extra nyckel cheva trans sport -01

Ja, jag får väl prova att beställa en och se hur det går?

Hittade en tråd i något forum härom kvällen, som sa att med dom europeiska bilarna, så behövs det två fungerande nycklar för att omprogrammera? Märkligt, behovet av att ha tre nycklar är ju inte så stort :shock: ???

Ska se om jag kan hittar inlägget igen.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Sv: Extra nyckel cheva trans sport -01

Såg också det att man var tvungen att ha två nycklar för att kunna programmera en tredje. Vet dock ej vilket land/världsdel det gällde.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriv svar