Sida 1 av 1

Byta av kamrem på -08

Postat: mån 20 nov 2017, 22:40
av Thomasx
Hejsan

Reservdelarna har anlänt, så bytet av kamrem närmar sig. Blir väl en långkväll i garaget i veckan.

Några särskilda tips innan jag greppar spärrnyckeln? :)

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: tis 21 nov 2017, 09:17
av Anders Ason
Ofta byts ju även vattenpumpen ut vid samma tillfälle av säkerhetsskäl då den sitter "långt in" och många ggr helt i onödan. så.. det är väl ett val som du måste ta ställning till. Har själv haft tre Voyager men alla med kamkedja så det är möjligen en diesel du har. När du ändå är i gång och skruvar så är en kritiskt bedömning av alla kylvattenslangar på plats och att de som visar minsta svaghet då byts ut.

Enbart ett kugg fel på remmen är inte kul så det gäller att detta blir absolut rätt.

Byte på en kväll, även om den blir lång, låter det lite optimistiskt.
Lycka till.

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: tis 21 nov 2017, 17:07
av Avenger
Vad köpte du för kamrem/kit?

mvh

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: ons 22 nov 2017, 21:21
av Thomasx
Hejsan

Jo, byte på en kväll är kanske lite optimistiskt, men va f-n, man måste ju va optimist om man ska överleva i dagens samhälle.

Köpte Gates kit.

Tänkte skippa vattenpumpen. Skulle den gå senare, så vet jag ju då hur man gör för att byta den, för då har jag ju bytt kamrem en gång redan. Allt är ju enklare andra gången.

Verkar ändå vara ganska rakt på att byta kamrem på denna. Inte så hima mycket grejer som ska bort. Så borde kunna gå ganska fort om inget trilskas.
Såg en video där de bytte kamrem en JEEP, med förra versionen av denna motorn, de fick riva hela fronten på bilen, bort med allt från kofångare till lyktor, kylare, fläkt med mera. Men på denna verkar det mest bara vara luftfiltret och ett motorfäste. Men trångt som fasiken längst ner ser det ut att vara.

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: fre 24 nov 2017, 11:52
av Avenger
Jag hade också rekommenderat att pumpen byts ut, tror att du kommer ångra dig annars.

Ja precis, på de bakhjulsdrivna bilarna så sitter det annat till, dock har bägge sina för- och nackdelar.

På de tidigare modellerna av Voyager, upp till 2007 (troligtvis samma även på din), så behöver man bland annat lossa ett motorfäste (motorn måste stödjas), generatorn osv. Behövs även lite "specialverktyg" som det så fint heter, för att låsa fast allting, men det kan man oftast lösa på annat sätt.

Har man bara alla verktyg (samt en bra plats att skruva på) och saker och ting inte jäklas så kan man nog klara det på en lååång kväll :D Troligtvis inte dock, för alltid är det någon bult eller dylikt som ställer till det.

mvh

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: lör 25 nov 2017, 14:39
av Thomasx
Jo då, det gick på en lång kväll :)

Inga större problem egentligen. Det var första gången jag bytte kamrem, så tog det lite lugnt och försiktigt :)
Men det gick finfint.

Så här löste jag "specialverktyget". Funkade riktigt bra.

Bild

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: lör 25 nov 2017, 20:54
av Avenger
Gött!!

Ja precis, det går att lösa sådana "specialverktyg" på flera olika sätt, oftast krävs inga dyra inköp överhuvudtaget :D

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: lör 25 nov 2017, 21:46
av Anders Ason
Smart, isoleringsband och ståltråd var det förr, numera silvertejp och buntband. Till heders den gamla ståltråden!

Har inte gjort den här operationen själv på den motorn men det är ju känt att utan rem vill kamaxeln lägga sig i det viloläge som ventilfjädrarna gillar bäst så därför är det ju viktigt att axeln är fixerad. Ser att du märkt drevet men fanns där ingen fabriksmärkning (körnslag)? Erfarit det i andra fordon och var det inget av de tre hålen i ekrarna som avsågs att sättas i en låsbult under rembytet?

Bra jobbat med en kvällsinsats och väl använd tid då verkstäderna inte debiterar per timme (finns enstaka undantag) utan efter en tabell, vilket brukar vara minst dubbelt så dyrt som om de jobbade på timme. Något som genomsnittskunderna sällan opponerar sig mot.
Exempel: byte av kamrem på 300M på märkesverkstad ca 13 000 kr. På en USA-bilsverkstad mot timme kostade det 5 500 kr och även där ingick ny vattenpump. Samma sak blev det med en europeisk bil i familjen förra året och ungefär samma prisnivåer.

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: lör 25 nov 2017, 22:09
av Thomasx
Hejsan

Jag tänkte buntband först, men det kändes som att det var ett utmärkt tillfälle för lite rejälare och mer traditionella doningar, så det fick bli lite ståltråd :)

Ingen märkning vad jag såg, inga hål för låsning (så jäkla korkat att inte ha det). Men denna lösning fungerade ju utmärkt.
Däremot var det märkning både på vevaxeln och på servopumpen.

Köpte en ny 65" OLED TV på Black Friday igår, med motivationen att jag sparade lika mycket pengar på att göra denna servicen själv :)
Ska byta oljor i transfer box, växellåda osv också. Alla filter, åsså stötdämpare bak också.

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: lör 25 nov 2017, 23:14
av Avenger
Ja buntband hade varit lite klent tror jag, inte kul om det hade släppt.

Precis, TV:n blev gratis kan man säga :D

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: sön 26 nov 2017, 10:30
av Anders Ason
Thomasx skrev:Hejsan

Köpte en ny 65" OLED TV på Black Friday igår, med motivationen att jag sparade lika mycket pengar på att göra denna servicen själv :)
  • Du blir värst. Jag har bara en 7-tums display i min bil. Kommer den inte att skymma sikten?

Re: Byta av kamrem på -08

Postat: tis 28 nov 2017, 00:37
av Thomasx
Anders Ason skrev:
Thomasx skrev:Hejsan

Köpte en ny 65" OLED TV på Black Friday igår, med motivationen att jag sparade lika mycket pengar på att göra denna servicen själv :)
  • Du blir värst. Jag har bara en 7-tums display i min bil. Kommer den inte att skymma sikten?
Jo, barnen kommer ju inte att se så mycket framåt nu med den nya displayen. Det var ett jäkla bök att få det att funka så det går att fälla upp den i taket :D