Trögt att lägga in P-läget
Postat: lör 19 maj 2018, 07:25
Hej!
Jag köpte en Grand Voyager -07 3.3L i vintras. Är mycket nöjd med bilen, som småbarnsfamilj kan jag inte tänka mig en mer praktisk bil och Stow’n’Go är ju hel lysande. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en Grand Voyager för flera år sedan
Den har gått jättebra under vintern men nu får jag ibland problem att få in P.
Om man beskriver problemet kronologiskt.
1. Startar bilen, lägger i D/R. Inga problem, växelspaken går lätt att flytta från läge till läge.
2. Bilen växlar bra medan man kör och läget är D.
3. Man är framme, stannar bilen. Rattväxeln går trögt, mycket motstånd, man får nästan ta i lite när man trycker den mot P. Man känner inte av ”hacken” när man byter lägen mellan D/N/P utan det känns odistinkt. Man får ”trixa” in den för att få in P-läget. P lyser inte heller på instrumenteringen om den inte går i rätt, ändå är det att man ibland kan dra ut nyckeln även om inte P lyser, alltså är inte är riktigt i.
Det känns som om problemet beror på värme/sträcka. Kör jag 10 mil när det är 20+ ute så beter den sig som jag beskriver. Korta sträckor, inga problem. Medan det varit kallt ute så har jag inte märkt av problemet, iaf inte lika tydligt.
Är tacksam för hjälp om någon på forumet vet eller har någon teori vad det kan röra sig om? Jag har tänkt göra ett växellådsoljebyte men innan jag ger mig på det tänkte jag det var bäst att kolla med det erfarna folket på usabilsforumet
Jag köpte en Grand Voyager -07 3.3L i vintras. Är mycket nöjd med bilen, som småbarnsfamilj kan jag inte tänka mig en mer praktisk bil och Stow’n’Go är ju hel lysande. Såhär i efterhand ångrar jag att jag inte köpte en Grand Voyager för flera år sedan
Den har gått jättebra under vintern men nu får jag ibland problem att få in P.
Om man beskriver problemet kronologiskt.
1. Startar bilen, lägger i D/R. Inga problem, växelspaken går lätt att flytta från läge till läge.
2. Bilen växlar bra medan man kör och läget är D.
3. Man är framme, stannar bilen. Rattväxeln går trögt, mycket motstånd, man får nästan ta i lite när man trycker den mot P. Man känner inte av ”hacken” när man byter lägen mellan D/N/P utan det känns odistinkt. Man får ”trixa” in den för att få in P-läget. P lyser inte heller på instrumenteringen om den inte går i rätt, ändå är det att man ibland kan dra ut nyckeln även om inte P lyser, alltså är inte är riktigt i.
Det känns som om problemet beror på värme/sträcka. Kör jag 10 mil när det är 20+ ute så beter den sig som jag beskriver. Korta sträckor, inga problem. Medan det varit kallt ute så har jag inte märkt av problemet, iaf inte lika tydligt.
Är tacksam för hjälp om någon på forumet vet eller har någon teori vad det kan röra sig om? Jag har tänkt göra ett växellådsoljebyte men innan jag ger mig på det tänkte jag det var bäst att kolla med det erfarna folket på usabilsforumet