Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med Dodge Magnum AWD 5.7 V8

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Problem med Dodge Magnum AWD 5.7 V8

Hej
Jag har köpt en Dodge Magnun AWD 05 och jag är jättenöjd med bilen men den känns ungefär som om den skulle vara "AGA Diffad" bak... Den typ "RISSER" i kurvorna när man styr...
Ska den vara så? Eller har jag problem med bakaxeln?

Motor: 5.7 V8.
Senast redigerad av Avenger den lör 05 maj 2012, 20:49, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Motor saknades i rubriken samt texten.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med Magnum AWD

Hej,

Välkommen till forumet!

Det är säkert någon annan som kikar in här snart och ger ett bättre svar :)

Du tror inte det kan vara något hjullager? Uppstår det vid både vänster- och högersvängar?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Inge hjullager, det är när jag svänger åt båda hållern. Har hört mig för lite och dom säger att det är nog så det ska va. Jag tror det kan va nån diff som ligger på eller nåt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med Magnum AWD

P.S, jag missade att du skrev AWD, jag tittade i manualen efter den andra diffen som är till RWD med V8 :oops:

Men det finns en recall på din bil som hör till diffen i AWD, kolla upp på Dodge.com med ditt VIN/Chassinummer om denna recall är gjord, annars bör du få den fixad gratis.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Bilen är inporterad från England, vad är en recall?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med Magnum AWD

En recall är en återkallelse som biltillverkaren utfärdat, ett fel som innebär säkerheten av fordonet, dessa fel repareras kostnadsfritt för det mesta, man måste stå på sig så att dom inte tar ut några höga kostnader :P

En recall utfärdas om samma fel visar sig finnas på samma bilmodell :P

Gå in på denna länken och skriv in ditt chassinummer nere till vänster (där det står "Recall Search"):

https://owners.dodge.com/sub/Pages/Owne ... Source=%2F" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Avenger skrev:En recall är en återkallelse som biltillverkaren utfärdat, ett fel som innebär säkerheten av fordonet, dessa fel repareras kostnadsfritt för det mesta, man måste stå på sig så att dom inte tar ut några höga kostnader :P

En recall utfärdas om samma fel visar sig finnas på samma bilmodell :P

Gå in på denna länken och skriv in ditt chassinummer nere till vänster (där det står "Recall Search"):

https://owners.dodge.com/sub/Pages/Owne ... Source=%2F" onclick="window.open(this.href);return false;
Det gick inte så bra..... Så blev det....

There is no recall on VIN ******. Any previously completed recalls are not listed here.
DISCLAIMER
Notification letters issued prior to 1999 are not available online. Please contact us by email to request a copy.
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Jag hissade upp bilen bak och snurrade på hjulen och då snurrade det ena hjulet frammåt och det andra bakåt så diffen liggar inte på allafall.... (inte fram heller, har kollat det förut)

Men det kanske är så att den börjar diffa så fort hjulen går olika fort då man svänger... Nån som vet hur detta fungerar?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med Magnum AWD

Men ändå bra att det inte var någon recall på det chassinumret :)

Det är bara en simpel diff vad jag kan se, precis som illustrationen på denna sidan:

http://auto.howstuffworks.com/differential2.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Tack för era svar... Men jag kommer inte frammåt... Jag har inte fått koll på om det är som det ska eller om det är nått fel. Är det någom som har en Dodge Magnum / Chryser 300 AWD som kan tala om om det är likadant på deras bil ?
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Fick ett tipps i dag att det kan vara fel olja i bakaxeln... Då kan den hugga på lamellerna.... Ska prova att byta så får jag se om det blir skillnad....
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Fy för fasen vilken dyr olja... 1432:- för 2 liter på North car här i sundsvall... Vad är det för skillnad på det och stöld... Skitsamma...
Har provkört bilen och det är ingen skillnad... Möjligen kan det bli bättre efter en tid när oljan gått in i lamellerna. Tiden får utvisa....
Användarens profilbild
BenkeBus
Minivan
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 06:37

Re: Problem med Magnum AWD

Har kört några dagar nu... Även provat att köra i 8 or enligt en rekomedation jag hittade på ett annat forum... Ingen skillad så här långt... Är det någon som har en prängskiss på bakaxel? Skulle vilja se hur det är konstruerat där bak....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med Magnum AWD

Vad hette oljan du köpte? Har du kvar flaskan med beteckningen?

I staterna kostar oljan 140:-kr/2 liter :roll: + frakt cirka 300:- kr.

Kan ta fram en sprängskiss om du vill.. BRB..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Problem med Magnum AWD

Dodge Magnum -2005 AWD diff:

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... ff-awd.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar