Re: Trans sport 98 köpråd !
Postat: sön 03 jun 2012, 23:43
Efter lite grävande i GM eSI har jag fått fram att om trycksensorn rapporterar fel tryck i systemet, antingen för högt eller för lågt, så ska en kod P0530 sättas i PCM. Det står så här i beskrivningen av koden:
The powertrain control module (PCM) monitors the high side refrigerant pressure via an A/C refrigerant pressure sensor. When the pressure is high the signal voltage is high. When the pressure is low the signal voltage is low. When pressure is high the PCM commands the cooling fanss on. When pressure is too high or too low the PCM will not allow the A/C compresor clutch to engage
Det framgår inte exakt hur tryckgivaren fungerar men den har tre anslutningar, en grå, en röd/svart och en svart. Den grå går till +5V ref, den svarta går till "Low ref" (antagligen signaljord) och den röd/svarta är signalen. Jag antar att den ger en spänning mellan 0 och 5V proportionerligt mot trycket men det står inget närmare om det.
En sak som är lite lurigt, och jag undrar om det inte är vad som hände i ditt fall från början, är att systemet inte startar om man fyller på för mycket gas så det blir för högt tryck vilket lär vara lätt hänt om man fyller på själv men ett proffs ska inte göra det misstaget då de har ordentliga mätare.
Ang Biltemas kylspray så ja den är R134a, de skriver inte ut det längre i databladet men det är samma EG och CAS-nr som R134a. Förr hade de drivgas till deras airbrush som var R134a men sedan togs den bort och ersattes av en butan/propan-blandning. Tyvärr har jag inte sett någon bra lösning med koppling till kylspray-flaskan, det verkar som att folk drar fast en slang med slangklämma på plaströret men det verkar ju vara sådär.
Köpa från uk fungerar nog bra, vid snabb koll så verkar det finnas de som skickar till utlandet. Det finns också den här firman som verkar ha det mesta: http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Förra sommaren fanns det någon på Tradera som sålde R134a-flaskor men det är borta nu, vet inte hur lagligt det är men enl den här länken, http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; så är det lagligt som privatperson att hantera gasen, det är bara vid yrkesmässig användning som man måste ha en massa certifieringar. För övrigt är det en bra sida för gör-det-själv'are och beskriver hur AC-system fungerar.
Det där kitt'et jag länkade till i andra tråden med kompressor och torkfilter tycker jag verkar ganska prisvärt, jag har för mig de kunde skicka till Sverige och jag har för mig att det skulle landa på ca 3 kkr excl tull och moms som man kanske slipper om man har tur..
The powertrain control module (PCM) monitors the high side refrigerant pressure via an A/C refrigerant pressure sensor. When the pressure is high the signal voltage is high. When the pressure is low the signal voltage is low. When pressure is high the PCM commands the cooling fanss on. When pressure is too high or too low the PCM will not allow the A/C compresor clutch to engage
Det framgår inte exakt hur tryckgivaren fungerar men den har tre anslutningar, en grå, en röd/svart och en svart. Den grå går till +5V ref, den svarta går till "Low ref" (antagligen signaljord) och den röd/svarta är signalen. Jag antar att den ger en spänning mellan 0 och 5V proportionerligt mot trycket men det står inget närmare om det.
En sak som är lite lurigt, och jag undrar om det inte är vad som hände i ditt fall från början, är att systemet inte startar om man fyller på för mycket gas så det blir för högt tryck vilket lär vara lätt hänt om man fyller på själv men ett proffs ska inte göra det misstaget då de har ordentliga mätare.
Ang Biltemas kylspray så ja den är R134a, de skriver inte ut det längre i databladet men det är samma EG och CAS-nr som R134a. Förr hade de drivgas till deras airbrush som var R134a men sedan togs den bort och ersattes av en butan/propan-blandning. Tyvärr har jag inte sett någon bra lösning med koppling till kylspray-flaskan, det verkar som att folk drar fast en slang med slangklämma på plaströret men det verkar ju vara sådär.
Köpa från uk fungerar nog bra, vid snabb koll så verkar det finnas de som skickar till utlandet. Det finns också den här firman som verkar ha det mesta: http://www.carairconditioningsupplies.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Förra sommaren fanns det någon på Tradera som sålde R134a-flaskor men det är borta nu, vet inte hur lagligt det är men enl den här länken, http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html" onclick="window.open(this.href);return false; så är det lagligt som privatperson att hantera gasen, det är bara vid yrkesmässig användning som man måste ha en massa certifieringar. För övrigt är det en bra sida för gör-det-själv'are och beskriver hur AC-system fungerar.
Det där kitt'et jag länkade till i andra tråden med kompressor och torkfilter tycker jag verkar ganska prisvärt, jag har för mig de kunde skicka till Sverige och jag har för mig att det skulle landa på ca 3 kkr excl tull och moms som man kanske slipper om man har tur..