Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

GMC Savana 1997 v8-ljud

VAN, SUV:ar och pickuper från General Motors
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

GMC Savana 1997 v8-ljud

Hej på er.

Jag är alldeles ny på det här med forum, och alldeles ny här..Jag har en GMC savana -97 (är väl näst intill identisk med Chevrolet Express)

Problemet jag har, om man nu får säga så, är att den går väldigt väldigt tyst.. Jag vill ha fram lite mer av v8-ljudet...dock inte "raggarbils-ljud" utan ett mer dovt ljud.. har försökt med att hitta annan ljuddämpare, men är inte rikgit säker på vad man kan använda eller så.. de här med styling/tuning är rätt så nytt för mig.. Hoppas någon av er har nått svar :)

Mvh
Mattias Wilhelmsson
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Tycker du inte redan att den låter perfekt? :D Ljudet är ju härligt ifrån de bilarna :)

Kan tyvärr inte ge några tips på bra ombyggnad, krävs nog en marginellt olik dämpare för att det bara ska bli "lite" mera, annars blir det nog för mycket.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Avenger skrev:Tycker du inte redan att den låter perfekt? :D Ljudet är ju härligt ifrån de bilarna :)

Kan tyvärr inte ge några tips på bra ombyggnad, krävs nog en marginellt olik dämpare för att det bara ska bli "lite" mera, annars blir det nog för mycket.

Låter ju ingenting? Haha :-P. Bara när man drar på :-P. . Vill ha det lite lite mer högljudda, och dova ljudet :-) .
Okejs :-) . Hur funkar en sån fullflödesdämpare? Är det som raka rör?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Hehe, jorå det låter, mer än en svensson bil:) ?

Det måste iaf dit någon dämpare som ersättning om du lossar den bakre, annars kommer det låta som åska och dunder :) Men mer än så ska nog inte behövas, ersätt den med något lämpligt, dessvärre kan jag inte komma på något bra exempel då jag mest har varit ute efter sportdämpare och liknande kategori.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Aha okejs :-) . Problemet är att det sitter endast en dämpare.. En stor, mitt under :-P. . Men aa, ska undersöka lite mer..åska å dunder blir för mycket :-P. . Tack för svaren :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Jag tänkte på fel bil, att det var samma, ursäkta.

Hittade en video på YouTube, denna killen verkar ha monterat en flowmaster 40 ljuddämpare, låter ganska grymt i filmen i alla fall, han gasar ju en del så det blir ibland extra högt:

[youtube][/youtube]

Ser ganska lovande ut när man checkar deras hemsida på flowmaster, kanske någon som tar in dem till Sverige eller om du hittar på någon ebay sajt inom EU, annars är nog frakten lite dyr men det går nog även beställa från USA till någorlunda bra priser även om det är en stor och tung del.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Aha :-) ja de där såg jag i veckan när jag kollade runt lite :-) funderar starkt på att beställa en sån :-) . En kompis har ett 4" system liggande, nytt, som han köpte till en Cheva van 80-talare som han hade.. Han säger att han är säker på att det passar.. Gör det de så är det skitbra :-) för då lär de ju mullra lite mer :-P. . Men har inte tillgång till det förrän till sommaren..

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Jag tycker också det verkade grymt, kolla Summit Racing eller ebay efter dämparen, eller någon annan butik.

Aha, det hade ju varit bra, man tycker att det borde passa då dom nog inte ändrat konstruktionen/plattformen alltför mycket. Men du får chans att mäta innan ev. köp antar jag?:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Ja :-) aa de ska jag göra :-) tack :-)

Ja precis.. Och denna har ju samma platta som gmc 1500 pickup har jag fått höra..och allt är typ identiskt med chevrolet express.. Vad jag har hört så är det typ samma bil, bara de att dom hette gmc före dom bestämde sig att det skulle vara chevrolet express istället :-P.
Aa har chansen att mäta..han ville ha en flaska Morgan för de :-P. Träffar honom typ 14 dagar efter jag fått det, och är de så de inte passar, så får han tillbaka det.. I annat fall får han flaskan :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Aa det är mycket samma mellan bilarna, särskilt chassikomponenter och motorer.

Det var en bra deal då, sådant vill man inte gå miste om, hoppas det blir bra.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Aa har märkt de :-)

Jamen precis.. De hoppas jag med.. Kommer jag ihåg de, så skriver jag väl ut här hur det blev :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Ja, och blir det montering så får du lägga upp en video på YouTube med det grymma ljudet:)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
MattiasGMCVan
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 24 mar 2014, 08:55
Ort: Landskrona/Malung
Kontakt:

Re: GMC Savana 1997 v8-ljud

Absolut :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk
Skriv svar