Välkommen till USAbilforum, ett inofficiellt forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller och märken, här kan du diskutera om din USA-bil och annat inom ämnet. Trevlig vistelse.

OBD läsare och protokoll

Generell bildiagnostik med OBD/OBD2 osv.
Användarvisningsbild

Trådskapare
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

tis 24 feb 2015, 19:15

Händer det något på den fronten? Anser det är för djäkligt att fordonstillverkarna tjuvhåller på fabriksspecade koder. Inget som marknaden heller kan påverka direkt och nu anger de inte ens vad de är för motor i bilen och vilken effekt den är på. Det senare blir allt vanligare och i stället skriver de en massa skräp om utsläpp.

Fritt köpta avkodare ska givetvis kunna avlusa alla koder som rör bilen. Om inte det villkoret är uppfyllt borde ingen köpa den bilen. Så är det ju dock inte.

Frågan är om det finns någon avkodare som läser allt eller protokoll som klarar det? Något måste väl ha händt de senare åren.

Vill själv inte vara ett offer för tillverkarna utan ska kunna läsa alla koder själv. 600 kr, ett vanligt belopp för ca 10 min avläsning är inte skäligt.


Annons
Användarvisningsbild

monsterbilen
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 18 nov 2013, 19:01

ons 25 feb 2015, 16:13

Du har vaknat på fel sida och har ingen hustru att bli förbannad på?

(tapa)


Användarvisningsbild

Trådskapare
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

ons 25 feb 2015, 20:03

Finns ju flera sätt att lösa det, oavsett hustru eller ej :mrgreen: . Köra så gammal bil att den saknar omborddator eller jobba på företag som är auktoriserad på din bil. Låna jobbets utrustning och helst använda den på arbetstid. Vi andra ska betala 600 kr för 10 minuters jobb för det de kallar felsökning. D v s sätta i kontakten.

Vi har tre bilar med OBD och inte på någon går det att utläsa alla koder. Ett fel på en helg kanske gör att bilen inte kan användas på flera dagar.


Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14724
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

tor 26 feb 2015, 21:20

För privatpersoner så är kostnaden nog för hög att inskaffa en riktig "universal" läsare, men verkstäderna har ju ofta abonnemang dock klarar de heller inte alla koder helt och hållet.

Men de flesta som går på abonnemang eller kostar tiotusentals kronor klarar iaf motorkoder (givetvis) samt airbag + abs. På många bilar så går det också läsa av de andra modulerna.

Känns lite som att utvecklingen går framåt, bilarna får mer avancerade datorer och det kanske blir så att de pekar ut exakta felet om några år (i klarspråk och ingen felkod), man får hoppas =)


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarvisningsbild

Trådskapare
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

sön 01 mar 2015, 14:05

Lite förvånande konstaterar jag ett lågt intresse för att komma förbi det protektionistiska hållningssätt biltillverkarna har när det gäller ODB. Var går gränsen för deras iver? Ett försök gjordes ju för några år sedan av Volvo bl a att mönsterskydda alla delar i de egenproducerade bilarna. Om det hade lyckats (EU sade i från) hade tillgången på reservdelar starkt begränsats och priserna rakat upp i höjden. Även när det gäller OBD-koder har EU sagt sitt, men tyvärr inte full ut då det enbart är vissa kodfamiljer som nu måste lämnas ut. Mig veterligen jobbar ingen med den frågan inom EU just nu.

Om biltillverkarna fick bestämma själva till sin yttersta konsekvens skulle ex. vis inte ens ett hjulbyte vara tillåtet att utföra själv (fabrikslåsta muttrar) då felaktig montering kan medföra att tillverkarens specifikationer inte innehålls.

Självklart ska det vara så att om jag köper en bil med ODB så ska alla koder vara tillgängliga för mig.

Verkar tydligen vara ganska ensam i den här frågan men jag vill inte finna mig i att vara utelämnad till "auktoriserade" verkstäder och betala 600 kr för 10 minuters jobb.


Användarvisningsbild

Trådskapare
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

sön 01 mar 2015, 14:13

Avenger skrev:För privatpersoner så är kostnaden nog för hög att inskaffa en riktig "universal" läsare, men verkstäderna har ju ofta abonnemang dock klarar de heller inte alla koder helt och hållet.

Men de flesta som går på abonnemang eller kostar tiotusentals kronor klarar iaf motorkoder (givetvis) samt airbag + abs. På många bilar så går det också läsa av de andra modulerna.

Känns lite som att utvecklingen går framåt, bilarna får mer avancerade datorer och det kanske blir så att de pekar ut exakta felet om några år (i klarspråk och ingen felkod), man får hoppas =)
  • Alla uppgifter finns i OBD kontakten och en läsning handlar om interface och protokoll. Något som förm. även en "leksaksdator" typ Strowbery lätt klarar av. Tror inte ett ögonblick på att "tiotusentals" kronor är rätt pris för en verkstadsläsare utan här är det saltat ordentligt. Även verkstäderna blir lurade. Om det ställdes krav på att ett standardgränssnitt för OBD för att ex. vis för erhålla ett EU-typgodkännande av ett nytt fordon skulle det med högsta sannolikhet inte behöva ske med någon extra kostnad. Allt finns ju redan i kontakten.


Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14724
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

sön 01 mar 2015, 14:19

Har märkt att det kan skilja mycket mellan olika biltillverkare, en del har exempelvis nästan precis som du säger speciella låsmuttrar men det medföljer då en passande hylsa. Dock om man tappar denna hylsa så kan kostnaden vara väldigt hög för att ersätta den.

Jag tycker att koderna kan vara mer tillgängliga (samt vad de står för) men att kunskapen kring koden ska vara det som är själva tjänsten, att läsa av olika värden och sätta sig in i problemet. Det bör alltså vara upp till var och en om man vill lämna in eller ge sig på felet själv.

Mjukvaran är det dyra vad gäller verkstädernas felkodsläsare vilket kostar mycket i utveckling och sedan uppkoppling mot olika tjänster, t ex. bilregister osv.


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarvisningsbild

Trådskapare
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 530
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

sön 01 mar 2015, 16:43

Avenger skrev:Har märkt att det kan skilja mycket mellan olika biltillverkare, en del har exempelvis nästan precis som du säger speciella låsmuttrar men det medföljer då en passande hylsa. Dock om man tappar denna hylsa så kan kostnaden vara väldigt hög för att ersätta den.

Jag tycker att koderna kan vara mer tillgängliga (samt vad de står för) men att kunskapen kring koden ska vara det som är själva tjänsten, att läsa av olika värden och sätta sig in i problemet. Det bör alltså vara upp till var och en om man vill lämna in eller ge sig på felet själv.

Mjukvaran är det dyra vad gäller verkstädernas felkodsläsare vilket kostar mycket i utveckling och sedan uppkoppling mot olika tjänster, t ex. bilregister osv.
  • Tror inte ett ögonblick på att mjukvaran för att läsa koderna kan vara särskilt komplicerat inte heller en tolk för de ev. olika protokoll som kan finnas. Har inte själv jobbat med ODB men andra betydligt mera komplicerade system inom försvarsforskningen. En bils datorsystem måste vara rena peanuts för en programmerare.

    Lämnar nu detta ämne för tillfället.


Användarvisningsbild

Avenger
Administratör
Inlägg: 14724
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

sön 01 mar 2015, 18:50

Tänkte mer på tredjeparts programmen, biltillverkarna skickar inte ut uppgifterna till utvecklarna utan de får själva lära känna systemen, därav att det blir en hel del utvecklingstimmar för alla bilmärken och modeller som dessa universella läsare ska klara av :)

Förstår din tanke helt och hållet, tycker att man kan möta upp halvvägs som tidigare skrivet, att man som bilägare själv borde få välja om man vill ge sig på att lösa felet eller lämna till en verkstad, men att man alltså borde få underlaget (koderna etc.) ifrån bilens inbyggda system.


Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar