Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Jag har pratat med verkstäder, haft in bilen på verkstan å frågat å diskuterat runt detta på diverse forum.
Jag har ingen värme ALLS i bilen å har dragits med det problemet hela vintern. fick bland annat åka 10 mil i 18 minus på julaftons kväll som ett av mina exempel.

Jag har lämnat in bilen på verkstad och där har dom sköljt ut systemet ordentligt å fyllt upp och givetvis luftat ur systemet ordentligt.
Dom har bytt ut termostaten då den gamla var FULL av slam å annan skit.
Har haft isär vattenpumpen å kollat den å den ser jättefin ut.

INGEN som helst skillnad på tempen i bilen.
Om ja kör 10 minuter eller 20 minuter eller kanske en timme spelar ingen roll. får högst 6 + i bilen.
å i vissa fall om ja åker riktigt mycket fram å tillbaka under en dag så kan det komma värme men det tar lång tid.
Har då pratat med en tidigare ägare, närmare bestämt förr förra ägaren. han bytte ut värmepaketet då det gamla hade läckage. å det har vart problem med värmen sedan dess om jag förstod han rätt.
han pratade om att det skulle kunna vara vakuum ventiler som styr något spjäll någonstans i instrument brädan som inte håller tätt å därmed inte öppnar å släpper in värmen i kupén. motor kylarvätska å allt i övrigt kommer upp i temp precis som det skall å tempen ligger stabilt på normal nivå men fortfarande ingen värme.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Hej!

Det låter som om det bara återstår ett problem, och det är som förr förra ägaren säger; spjällen, vilket ofta är en av de saker som orsakar problem med värmen, den försvinner på vägen från motorn till kupén.

Kortfattat så öppnar nog inte ventilerna när du vrider på klimatpanelen på "instrumentbrädan" :(

Men lite mysko om problemet kom efter byte av värmepaketet, eller om problemet kvarstod kanse man kan säga, då kan det nya värmepaketet ha blivit igensatt av gammals slagg osv, om dom skippade en sådan sak.

Efter det du beskrivit så kanske man vill göra det i den här ordningen;

Kontrollera ventilen först av allt, sen skölja ur och lufta hela systemet igen inkl. värmepaketet.

PS, den sitter nog vid passagerarsidan där fläkten till benen går ut, försök ändra den för han eller liknande, kanske har fastnat :roll:

Det är ingen säkring som är sönder?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Avenger skrev:Hej!

Det låter som om det bara återstår ett problem, och det är som förr förra ägaren säger; spjällen, vilket ofta är en av de saker som orsakar problem med värmen, den försvinner på vägen från motorn till kupén.

Kortfattat så öppnar nog inte ventilerna när du vrider på klimatpanelen på "instrumentbrädan" :(

Men lite mysko om problemet kom efter byte av värmepaketet, eller om problemet kvarstod kanske man kan säga, då kan det nya värmepaketet ha blivit igen satt av gammalt slagg osv, om dom skippade en sådan sak.

Efter det du beskrivit så kanske man vill göra det i den här ordningen;

Kontrollera ventilen först av allt, sen skölja ur och lufta hela systemet igen inkl. värmepaketet.

PS, den sitter nog vid passagerarsidan där fläkten till benen går ut, försök ändra den för han eller liknande, kanske har fastnat :roll:

Det är ingen säkring som är sönder?

Mvh
Jonathan

Det handlar nog framför allt om att problemet kvarstår. men så som du nämner "VRIDER".. min panel är helt digital. inga vred eller vajer spakar. vad jag sett så verkar det inte vara någon trasig säkring.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Okej, då "borde" man kunna utesluta allt annat än ventilen kanske.

Just det ja, på din bil är den vakuumstyrd och inte vajerstyrd, så det kan ju handla om klimatpanelens elektronik men mer troligt ventilen som styrs av elektroniken.

Ska du prova skruva dän den och kolla? :)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Avenger skrev:Okej, då "borde" man kunna utesluta allt annat än ventilen kanske.

Just det ja, på din bil är den vakuumstyrd och inte vajerstyrd, så det kan ju handla om klimatpanelens elektronik men mer troligt ventilen som styrs av elektroniken.

Ska du prova skruva dän den och kolla? :)

Mvh
Jonathan

jag surfade in på garaget där jag fick svaret av förra ägaren!
kopierade texten han skrev..
-
-
-

"jag bytte värmepaket på den pga läckage och anledningen till att värmen inte kommer fram är ett vaccumfel, värmeelementet blir varmt men värmen tar sig inte ut i cupen pga stängda spjäll, sök läckan i vaccumslangarna så har du världens bästa värme sen. "-
-
-
-
-
-
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Dom slangarna bör sitta vid ventilen till värmepaketet som sitter under instrumentbrädan på passagerarsidan, vid fötterna.

Schysst av han att svara, var det längesen han ägde bilen eftersom det var förr förra ägaren?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Avenger skrev:Dom slangarna bör sitta vid ventilen till värmepaketet som sitter under instrumentbrädan på passagerarsidan, vid fötterna.

Schysst av han att svara, var det längesen han ägde bilen eftersom det var förr förra ägaren?
de var han som hitta mig på garaget.org! jag tror att han sålde den för nästan 2 år sen!
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

:)

Schysst snubbe!

Vad har han för bil idag då, fortsatte han med USA-bilar tror du? :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Avenger skrev::)

Schysst snubbe!

Vad har han för bil idag då, fortsatte han med USA-bilar tror du? :)
jepp han åker oldsmobile delta och plymouth barracuda
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Plymouth Barracuda -71 vore häfigt att ha :shock: :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Avenger skrev:Plymouth Barracuda -71 vore häfigt att ha :shock: :)
han har en 65a HT
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

JAg har hittat en misstänkt vakuum slang i motorummet som är helt av. jag vet inte vad den gör å jag vet inte vart den skall leda heller. den hänger å dinglar på framsidan av motorn längst ner bakom svänghjulet till remmen. finns det någon skiss eller något typ schema där man kan se vart alla vakuum slangar gör å vart dom skall komma ifrån respektive leda till. misstänker att den slangen har å göra med att jag inte får värme.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

:shock:

Det ser inte ut som en avluftning?

Tips om manual är ebay.com då det finns bäst i pappersformat till den bilmodellen och årsmodellen. Annars kanske AllData för privatpersoner har något, aldrig själv kikat efter den bilmodellen där men det är värt att försök då man får OEM med 1 års abonnemang.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Avenger skrev::shock:

Det ser inte ut som en avluftning?

Tips om manual är ebay.com då det finns bäst i pappersformat till den bilmodellen och årsmodellen. Annars kanske AllData för privatpersoner har något, aldrig själv kikat efter den bilmodellen där men det är värt att försök då man får OEM med 1 års abonnemang.

Mvh
var på en verkstad å killen där sa att det är en vakuumslang. men mera blev inte sagt vid det tillfället.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 1994 - Ingen värme i bilen.

Hej!

Aha, konstigt att den hänger utanför, är den väldigt "lång"? Du har ingen bild på det?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar