Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
timsan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 okt 2012, 11:32

Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Hej!

Alarm Set blinkar och det går inte att starta vår bil. För ett tag sedan hyrde vi ut bilen och förlorade i samband med det orginalnycklarna och vår nyckel fungerar bara till tändningslåset. Startspärren aktiverades för att vi öppnade bilen med en skruvmejsel på passagerarsidan eftersom någon "hjälpsam" hade använt bilens centrallås på insidan för att vi hade lämnat bilen olåst (som vi såklart alltid gör eftersom vi saknar nyckel till dörren).

Finns det något sätt att avaktivera startspärren genom sladdar och stålpinnar som är kopplade till låskolven på passagerarsidan, eller behöver man ta bilen till verkstad så de får göra det via bilens dator?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Hej!

För att inaktivera larmet så måste man låsa upp bilen med en fjärrdosa eller nyckeln i förardörren. Riv ner dörrsidan inifrån för att komma åt sensorn, det är väldigt trångt och eländigt tyvärr :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Hur såg dina originalkontroller ut ?
Hade dom två knappar , en för att låsa å en för att lås upp ?
Eller hade dom ytterligare en röd knapp som det stod panic på ?

Såg dom ut som det första alternativet så har du en Voyager med inbyggd immobilzer, å då tror jag inte att Avengers metod fungerar,tyvärr.
Då behövs en ny kontroll och den måste programmeras på aukt verkstad, kostar i alla fall en tusing, ev mer.

Så här ser den kontrollen ut:
Bild

Om de däremot såg ut så här:
http://www.ebay.com/itm/400221409020?redirect=mobile

Då kanske metoden Avenger beskriver funkar.

Berätta gärna hur det går
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
timsan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 okt 2012, 11:32

Re: Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Ja, trångt och eländigt är det. =)

När jag drar bort dörrens insida och tittar in i låskistan hittar jag två vita sladdar som är kopplade samman i en vit plastbit som är rund. Det finns också två metallpinnar. Den ena pinnen är kopplad från ett rött plastfäste till dörrhandtaget på utsidan och den andra till en vit plastbit som är ledad så att den antingen kan dras upp eller ned. Det finns också en ståltråd (av liknande tjocklek som pinnarna) precis innanför hålet där låskolven satt (där man sticker in dörrnyckeln).

Någon som vet hur kan göra nu?
Användarens profilbild
timsan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 okt 2012, 11:32

Re: Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Vi fick ingen dosa med oss, men jag skulle tro att det är en inbyggd immobilizer. Känns som det snart är dags att bogsera till verkstad.. =(

Men jag gör ett försök till. Jag hittade en switch på den runda plastbiten som jag tänkte snurra lite på.
Användarens profilbild
timsan
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 23 okt 2012, 11:32

Re: Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Yes! Nu startar bilen.

Den vita runda plastbitens switch visade sig vara den som sitter i låskolven och låser upp när man drar runt nyckeln. När jag manuellt skruvade på switchen och låste och låste upp ett par gånger så släppte startspärren. Avenger hade rätt, med andra ord.

Jag vet inte om det spelade någon roll att jag hade råkat dra bort den stålpinnen ner till den vita plastswitchen också.

Så där sparade jag nog lite pengar. På verkstan sade de att jag absolut var tvungen att bogsera bilen dit, men tji fick de verkar det som!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startspärr på Chrysler Voyager ´96

Roligt att bilen är åter o rullar på vägarna :) !!

Alla bilar med "Rockwell" immobilizer (inbyggd) brukar ha en etikett på sidorutan/-rutorna (om inte någon ryckt dän dem) :)

Nu kan du svänga förbi verkstaden och stoltsera! :mrgreen:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar