Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Avenger skrev:Det var inget kul att höra:(

Är det kraftiga vibrationer? Kan det vara någonting annat förutom bromsarna? Styrlederna?

Handbromsen går på bromsbackar inuti bromsskivorna bak:)
Jaha, det är samma omständliga sätt att få till en handbroms som på en Volvo? Jag har aldrig förstått tänket med separata bromsbackar för handbromsen. Där finns ju redan ett bromsok med belägg och andra tillverkare fixar en arm som trycker på bromskolven mekaniskt. Och eftersom det är så här så kan jag ju aldrig testa oket för bakbromsarna genom att dra i handbromsen. Jag tog för givet att handbromsen använde samma ok som färdbromsen. Detta sa jag till grannen igår när han bytte bakbromsarna på en Volvo från 2002 när jag såg de nya bromsbackarna men oj så fel jag hade. :)

Det vibrerar som sagt mindre igen.
Annons
Användarens profilbild
stefanowich
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 14 apr 2014, 13:43

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Jag hade exakt samma problem (Chrysler Sebring Convertible 2004) med vibrationer i ratt och pedaler vid inbromsning. Vid kraftig inbromsning skakade hela bilen. Bytte bromsskivor fram vid 9300 mil och då försvann problemet.

Verkstaden sa att om skivorna rostat under vinterförvaringen kan effekten bli denna, men gissar att det bara är en teori bland andra.
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Efter ca 450 mil vibrerar det på samma sätt som innan jag bytte skivor och belägg fram. Jag fattar inte varför! Efter bytet var alla vibrationer helt borta men efter 100 mil började det igen och nu är det som innan jag bytte. Vibrerar som fan i både pedal och ratt. Ska inte nya grejor klara en tvärnit från typ 150 utan att bli skeva? Eller är det kanske beläggen som är av undermålig kvalité?

Besiktigade bilen för några veckor sedan och inga fel hittades någonstans i framvagnen vad gäller spindelleder eller annat. Bromsarna ligger garanterat inte till. Och värdena fram var över 3.0 på båda frambromsarna. Kanske ska köpa dyrare skivor av annat fabrikat. Jag köpte från autopartsmarket.eu.
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Bilen är såld.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Blev eller blir det någon annan amerikanare nu kanske?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Nä det blev en SAAB 9-5 2,3t från 1999 för billiga pengar väl medveten om att turbon behövde bytas ganska snart.

För att göra pinan kort och köpa ett nytt aggregat hos Biltema (4 000 kr) så pressade jag turbon å det grövsta på motorvägen och nog fan rasade den. Jag producerade blå dimma så bilarna bromsade in!

Jo jag har ett saabhjärta i grunden och med denna bilen med ny turbo stortrivs jag. Allt lulllull inkl. automat har bilen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Aha:)

Önskar dig många trevliga mil med nya bilen, mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

Nu kör jag inte Saab längre heller även om jag har en stående. En Peugeot 107 automatic 2010 av alla bilar kör jag nu. Jo ni läser "Peugeot" på detta usabilforum. Slå inte på mig! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Är skeva skivor fram ett vanligt problem? Sebring -05.

What have you done!? :o Hehe, skämtåsido :D

Men det är en bra och bränslesnål bil! :) Finns ju inte många amerikanare i den storleksklassen =)

Fast lådan är lite ryckig i de där bilarna kommer jag ihåg, det är inte som en äkta automat :D ...automatisk manuell låda, typ.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar