Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljelampa blinkar på PT

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LSvensson
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 12:07

Oljelampa blinkar på PT

Hej, är ny i detta forum. Har sen nån månad varit glad ägare till en PTCruiser. Igår blinkade plötsligt oljelampan till när jag krypkörde på låga varv. Stannade omedelbart och kollade oljan. Nivån var bra. Försökte igen och så länge jag kör med lite varv går det bra. Trycker jag T ex ner kopplingen så motorn går på tomgång blinkar den genast till. Blir orolig att det kan vara oljepumpen. Eller kan det vara oljetrycksgivaren? Eller nåt annat som jag inte tänkt på... Tacksam för råd av sakkunniga :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampa blinkar på PT

Hej o välkommen till forumet!

Vad har du för årsmodell samt motor i din PT Cruiser?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LSvensson
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 12:07

Re: Oljelampa blinkar på PT

Tack för välkomnandet!
Årsmodell 2001 och motorn är på 141 Hk, 2.0.
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampa blinkar på PT

Hej igen,

Hör du några missljud från motorn?

Jag hade nog provat att byta oljetrycksgivaren omgående, innan fortsatt körning. Förhoppningsvis är det bara den som krånglar och inget annat.

Finns över 270 kr inkl. frakt från USA: https://www.ebay.com/itm/Engine-Oil-Pre ... 2w&vxp=mtr (ingen tull eller moms pga. det låga priset på produkten, enligt Global Shipping Programs kalkyl).

Dock tar det ju runt 10-14 dagar att få hem paketet därifrån så det bästa kanske är att köpa från här i Sverige, antingen via Hansen Racing eller Åbergs VTC, om du nu inte kan vara utan den bilen så pass länge (eller om du chansar och fortsätter köra).

Finns även på Autodoc.se och Bildelaronline24.se osv., där kostar den nu cirka 260 kr med frakt: https://www.autodoc.se/vemo/12254484 ...tycker dock att deras lev.tid har blivit lite seg mot innan, det kan ta många dagar numera! :(

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LSvensson
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 12:07

Re: Oljelampa blinkar på PT

Hej,
Inga missljud i motorn. Körde en kort sväng idag några km bara och inget hände, ingen lampa blinkade.
Satsar nog på att byta oljetrycksgivaren först och håller tummarna för att det räcker. Tänkte kolla med Norrlands Custom om dom har hemma. De har snabba leveranser också.
Tack för dina råd!
Mvh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampa blinkar på PT

De flesta reservdelsbutiker har nog givaren hemma, då den passar flera bilmodeller och motorer :D

Meddela gärna hur det går.

Ha det gott.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LSvensson
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 apr 2018, 12:07

Re: Oljelampa blinkar på PT

Hej, vill bara återkoppla till mitt inlägg. Givaren fanns på Norrlands Custom, är bytt och problemet är löst! Tack för hjälpen!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Oljelampa blinkar på PT

Skönt att det löste sig :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar