Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Hej. Ska fara å hämta hem en Sebring på lördag men har en fråga. Det sitter en 2.7l V6a i den, automatlåda och full utrustning. Vad ska ja kika på? Gått i Norrbotten så den är i princip rostfri. Den är tillverkad 200409 uttagen 05. Är den också drabbad av dessa olje problem? Vågar jag köpa den? Den har full service bok och lådan är nyservad
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Tjena!

Oil-sludge-problemet ska "egentligen" vara åtgärdat vid årsmodell 2003 och framåt såsom jag uppfattat det (gäller 2.7:orna), men man bör ändå ha det i åtanke och därmed göra mer frekventa olje- och filterbyten.

Hur långt har den gått?

Jag hade nog vågat köpa den, om den inte är alltför dyr :) ...inga +30 tusen kronor eller nåt...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Den har gått 10 500+. Köper den av ett dödsbo, så du menar att det är åtgärdat men att man ska byta 2 ggr per år istället för 1? Gjorde så på saaben jag hade. Men den havererade av andra orsaker.

20 000 skulle jag få den för
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Ja, det ska i princip vara åtgärdat vid de årtalen, men jag hade ändå bytt oljan dubbelt så ofta, blir knappt något dyrare om man beställer större dunkar från exempelvis ATO24.de, ebay.de, dackonline.se eller liknande e-butiker. Det ska vara en bra helsyntetisk olja.

Med de miltalen och priset så hade jag vågat köpa den. Visst kan man ha otur ändå, men det kan man med vilken bil som helst, alla begagnatköp utan garanti är en risk :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Jo visst kan man ha otur. Men jag resonerar som så att jag kör ca 1000 mil om året så jag kommer nog att byta olja då jag byter däck alltså 2 gånger om året.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Jag tror det blir ett bra köp :D Det var ju en redig lågmilare dessutom.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Väldigt sköna bilar att åka i, komforten är på topp om man säger så :) Automaten växlar mjukt och lugnt (om allt är som det ska). Härligt effekt också, runt 200 hk!

Glöm inte att kolla så att ATF-oljan som användes vid automatlådeservicen uppfyller ATF+4, mycket viktigt!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Tack för tipset om oljan i lådan! Vad gör jag om dom ha fyllt i fel olja? Ska iaf bli roligt å se ifall den är lika fin som på bilderna.. Å förhoppningsvis så får man glida med en amerikansk bil ett bra tag framöver
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Jaha detta började bra som ägare av en Chrysler.. Skulle fara från bilaffärren för å tanka.. Då ja skulle starta den var den ovillig.. Men provade igen å den starta men med världens rökmoln baki bilen.. Sen börja motorlampan lysa.. Va fan.. Så verkstan ska kika va fel det är. Känns just nu som om ja ba ska ta mina pengar å gå vilket dom erbjöd
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Om oljan är felaktig så ska bilen inte ha körts alls egentligen, då skadan redan kan vara skedd. Dessutom måste man spola rent lådan helt, då oljan blandats med det övriga i turbinen osv.

Det var ingen rolig början som Chrysler-ägare :(

Meddela gärna vad verkstan kommer fram till.

Jag hade nog känt som du, att skippa den bilen kanske...

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Ska avvakta å se vad verkstaden säger. För annars är det en riktigt fin bil, går fint osv. Men då jag stängde av den så noterade jag att tomgången var lite låg. Typ 600 varv så är lur på att det kan vara nått med det som spökar. För när ja starta den igen så var ju tomgången lite si sådär men efter en stund gick den upp på 1200 typ. Likadant första starten så var tomgången också bra
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Ja, det kan ju vara något enkelt fel, men svårt att säga vad utan att ha felsökt den :) Det kanske är så smidigt att man bara behöver följa felkoderna och åtgärda dem :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Jo får hoppas det.. Såg att dom bytt någon tändspole för nått tag sen. Kanske är nått sånt som spökar? Jaja vi får se vad dom kommer fram till
Användarens profilbild
Krull91
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: tor 31 maj 2018, 10:40

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Ja, detta vart en tråkig historia.. Han som sålde bilen ringde å sa i tisdags att felet var hittat. Det var en tändspole som skulle bytas, han skulle höra av sig då han visste att bilen gick som den skulle på torsdagen. Torsdag kom men inget liv från honom, ja tänkte att grejerna har kanske inte kommit. Ringde honom på fredagen å då blev det beslutat att jag skulle få pengarna tillbaka. Var inte tändspolen som det var fel på. Dödsboet ville inte betala nå mer för felsökning. Det ville iofs inte jag med.. Så nu sitter jag å funderar om jag överhuvudtaget ska våga mig på en Chrysler eller om jag ska vara glad att jag inte köpte en?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ska köpa en Sebring. Hjälp?

Jag hade gärna viljat ta en titt på bilen, säkert något smidigt fel att fixa! :D Men givetvis ska det vara åtgärdat och klart vid försäljning, inget man som köpare ska behöva lägga tid och pengar precis när man köpt bilen.

Jag hade kikat runt efter en annan bil/Sebring :)

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar