Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

ABS Chrysler 300c

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Sahl_83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec 2018, 13:30

ABS Chrysler 300c

Hej alla!
Jag har nyligen köpt en Chrysler 300c crd 2007
Och när jag köpte den så lyser ABS, bas, etc
Men när jag felsöker med min dator en icarsoft så får jag bara fram u140e osannolik data från ABS enhet. När jag raderar den så återkommer den direkt, när jag kör livedata så visar alla ABS givare rätt värden. Och farthållaren fungerar. Jag har även testat att göra en ”hard reset” utan framgång.
I samband med den felkoden när jag kollade första gången så låg det en felkod på låg batterispänning men den finns inte kvar efter att jag raderade.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: ABS Chrysler 300c

Hej,

Kan vara ett dåligt batteri som orsakat detta från början, kommunikationen mellan ABS-modulen och bilens styrbox kan ha blivit fel och måste då "anslutas" igen, troligtvis med Chrysler Starscan diagnostikverktyg.

För det är inte så att tidigare ägare bytt ut ABS-modulen så att den är av felaktigt chassinummer eller dylikt?

Har det gjorts några åtgärder innan du köpte bilen?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Sahl_83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec 2018, 13:30

Re: ABS Chrysler 300c

Hej och tack för svar.
Ägaren innan hade lysande abs lampa och bytte då en givare och då slocknade lampan. Nu ett år senare började den lysa igen å då misstänkte han nästa givare, sen gjorde han inget mer. Bara jag som felsökt efter honom.
Fick ju även felkod på dålig batterispänning så antar att jag måste koda om den då?
Användarens profilbild
Sahl_83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec 2018, 13:30

Re: ABS Chrysler 300c

Jag har nu fortsatt att felsöka lite djupare och kan se att det finns vin nr registrerade på abs enheten iallafall, har även kollat så det finns 12 v på pin 16 och 32 till abs enheten samt att jorden är tillräcklig. Börjar få slut på idéer, men är de så enkelt att man måste in med starscan och configurera enheterna iallafall trots att den läser av vin nr? Har även nollat ecm med verktyg
Användarens profilbild
Sahl_83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec 2018, 13:30

Re: ABS Chrysler 300c

Jag har nu fortsatt att felsöka lite djupare och kan se att det finns vin nr registrerade på abs enheten iallafall, har även kollat så det finns 12 v på pin 16 och 32 till abs enheten samt att jorden är tillräcklig. Börjar få slut på idéer, men är de så enkelt att man måste in med starscan och configurera enheterna iallafall trots att den läser av vin nr? Har även nollat ecm med verktyg
Användarens profilbild
Sahl_83
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 28 dec 2018, 13:30

Re: ABS Chrysler 300c

Blir tokig snart!
Har nu testat att radera felkoden och innan jag börjar rulla och felkoden kommer igen så testar jag att aktivera alla ventiler samt pumpen i abs enheten (med dator) och då fungerar allt, men så fort jag rullar två meter så kommer felkoden tillbaka och funktionerna går inte att testköra. Bilen stänger alltså av kommunikationen så fort den börjar rulla.
Skriv svar