Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Servoolja i LeBaron '93

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Servoolja i LeBaron '93

Hej!
Nu har jag startat upp pärlan efter vintersömnen och upptäckte att mätstickan (längst in mot torpedväggen) som visar servostyrningsvätskemängden, är helt torr. Är det någon som vet, vilken typ (kanske speciellt för just min Chrysler, inte vet jag, ty den tyskspråkiga handboken förklarar det inte) av styrservoolja jag skall fylla på? Och kanske vad är maxmängden, ifall alltså.
Om det underlättar så här har jag VIN: 1C3XUB533PF594001
Tack för hjälpen och ha en underbar Påsk!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Servoolja i LeBaron '93

Det är den jag menar. Kopierat ur Haynes. Vad betyder siffrorna egentligen och så står ingenting om mängden. Mvh Laszlo
servostyrning.jpg
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Servoolja i LeBaron '93

Jättesnällt Anders! Det är min bil, jag har tom Build Sheet också, men frågan från början kvarstår. Hansen katalogen hjälper inte heller :( Mekonomens hemsida ligger nere ftf. Det blir nog en telefonfråga till USA-bildelar i Osby senare.
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
NoA
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 19:23

Re: Servoolja i LeBaron '93

Problemet är som du skriver servostyrningens vätskenivå , Steering gear lubricant ska du inte fylla i styrservot ! , enligt Haynes ska det vara Mopar 4-253 power steering fluid or equivalen, det är säkert en gammal Mopar spec som inte finns längre så du får söka något liknande
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Servoolja i LeBaron '93

Ok.? Mystiken tätnar. Mätstickan (längst in mot torpedväggen, se bild) som visar servostyrningsvätskemängden, är helt torr.
servostyrning_02.jpg
Vad är den då? Och framförallt var fyller man på vätskan? För mig är det så att om det finns en mätsticka eller någon annnan "mätare" som visar vätskemängden så skall det finnas en öppning också där man kan fylla på. Det finns dock vissa sådana som man fyller på genom samma öppning. Fast i mitt fall är mätpinnens rör ganska smal. Alltså var fyller jag på?
Stort tack igen! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Servoolja i LeBaron '93

Är den röd går det väl med vilken modern ATF-olja som helst? Om inte stickan når ner får du väl använda nåt annat längre.
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Servoolja i LeBaron '93

Det verkar vara på väg att lösas. Efter några dagars försök så kom mekonomens sida igång och när jag sökte delar efter min bil -med regnr- så dök servovätskan upp: https://www.mekonomen.se/bil/reservdela ... 41-10101sv
Mängden är fortfarande ett frågetecken, men i och med att min bil saknar reservoar för vätskan så kan det inte vara någon större volym. Sen om systemet läcker är en annan femma. Jag tar den då. Med tätningsvätska... För att det är fruktansvärt trångt bakom motorn, där servooljepumpen ligger. Pumpen är inte dyr, men jag vill inte byta. Ifall alltså...
Ha det gott! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
NoA
Minivan
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 12 okt 2011, 19:23

Re: Servoolja i LeBaron '93

Reservoaren är hopbyggd med pumpen, kolla tex Rockauto så ser du. Stickan lär nå ner till reservoaren. Läckage behöver inte vara pumpen, kan tex vara slangarna till kuggstången. Angående volymen hittade jag uppgiften 0,71 L så har du en liter lär det räcka.
Skriv svar