Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Sebring 04 Airbag och oljetryckslampa ibland

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Katten
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 dec 2017, 08:50

Chrysler Sebring 04 Airbag och oljetryckslampa ibland

Hej!
För någon vecka sedan köpte jag denna trevliga maskin med 2,7 v6:a, att byta dom trasiga hjullagrena fram gick ju på en fredagskväll, om något lång ;)

Jag som då egentligen hatar elfel ser detta som ett något udda fel!
Kalla motor inga varningslampor, vid varm motor så tänds Airbaglampan när du släpper gasen men försvinner när du gasar på igen ca 2 000 varv (ibland så är även oljetryckslampan med i denna lek), detta sker alltså när du kör, men även när du står still.

Enligt diagnosmätaren så ligger laddning på ca 13,5 V på tomgång och 13,6 V vid ca 2 000 varv.
Felkoder som raderades och återkom på airbagsystemet (ber om ursäkt för min dåliga stavning på engelska)
Loss of igintion run only
Airbag warning indicator open
Output driver one
Driver side impact sensor 1 internal 1

Hoppas att någon varit med om detta fenomen och löst det!

Mvh
Annons
Användarens profilbild
Katten
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 31 dec 2017, 08:50

Re: Chrysler Sebring 04 Airbag och oljetryckslampa ibland

Hej igen!
Nästan 300 har läst mitt tidigare inlägg men ingen har gett ett matnyttigt svar, vilket då kan tyda på att ingen haft detta fenomen eller att flera har det och söker efter lösningar 8-)

Problemet kvarstår, men jag har i steg försökt eliminera vissa orsaker!

Generator!
Japp, jag bytte generator, då det fanns en risk att när motorn blev varm sänkte varvtalet tillräckligt för att varvtalsstyra airbaglampan, tyvärr blev det ingen förbättring :cry:

Clockspring (Klockfjäder)
Absolut så finns denna del på skroten, men med just detta system så litar jag inte på skroten om vissa delar denna inkluderad, så när jag eftersökte ny så låg priset på 3-4 500 kr :o
Jag valde att beställa från Kina ( frakt, tull, moms mm ingår, runt 800 kr), leveranstiden på 4 veckor var dryg men delen var identisk och jag fick ingen airbag i skallen när jag startade bilen heller :lol:
Dock så försvann några små felkoder som inte var ständigt återkommande, så nu har jag bara 3, skickar länk om någon behöver en clockspring!
https://www.ebay.com/itm/163975101511?h ... W2bx9dck2E

Batteri
Haha rolig lösning med att sätta batteriet innanför innerskärmen vänster fram :shock:
Jag finner en snål lösning, då någon satt dit ett felaktigt batteri som dessutom är förstort för att hållas av hållare mm, av karaktären på lösningen med poler på toppen och förlängningar som möjliggör sidomontage av polerna så fann jag kontaktytan för liten, så ja nu sitter ett korrekt batteri fastsatt som det skall.
Absolut en förbättring i batterikomfort mm, tyvärr avhjälpte det inte problemet.

Så kvarstående problem
Du måste starta bilen för att airbaglampan skall slockna.
Airbaglampan lyser inte på tomgång när den är kall.
Airbaglampan styrs av varvtal då den typ släpper kallstarten och övergår i normalläge och då är den tänd vid tomgång men varvar du upp till över 2000 så slocknar den igen.

Så snälla kom med tips då mina tankar på vad det kan vara börjar tryta.
Skriv svar