Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Mycket bra guide, och tack för dina fina ord om forumet, uppskattas! :D

Startar bilen bra med "nya" mätarhuset? Kolla även lödningarna bakom skyddspappret bakom mätarhuset (bara lossa skruvarna som håller det på plats).

Jämför gärna med mätarhuset som ev. är defekt på "nya" bilen, kanske går att se en märkbar skillnad på dåliga lödningar där bakom =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Thom73 skrev:Tack. Kunde inte vänta tills imorgon utan gick lös på trädgårdsbilen och monterade loss den hastighetsmätaren och satte den på plats i vår "nya" bil.

Steg för steg finns här:
http://marthom.blogspot.com/2011/08/mon ... et-pa.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det gick mycket fortare än jag trodde och det var riktigt enkelt. :D
Lycka till! :D

Jaa Bild
Tackar, kanon bra Bild
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
SilverBullit
Van
Inlägg: 61
Blev medlem: lör 27 aug 2011, 22:32
Ort: Ödåkra

Re: Voyager startar inte ibland?

Vi hade en Voyager -97a för några år sedan. Veckan efter att vi köpt den fick vi samma symtom, startade och gick i 3 sekunder. Jag ringde till säljaren som kopplade mig till verkstaden som gav mig rådet att banka ovanpå mätarehuset så funkar den igen! Och det funkade varje gång tills dom bytte mäterehuset på 3 mån garantin. så det är ett erkänt sätt att "laga" dom på.
Dodge Lancer 770 -62 Blå
Chrysler Grand Voyager -01 Gråmetallic
Audi 100 Avant -91 Gråmetallic RIP
Honda cb750 F1 -77 Mattsvart Ratbike ;)
Honda VFR 800 -99 Gul
Honda Goldwing 1800 -01 Blå
Ödåkra, Skåne, Sweden
Användarens profilbild
zippzon
Station Wagon
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 06:43

Re: Voyager startar inte ibland?

Jaha då var det min tur med en voyager -98 haft bilen en vecka sedan stendöd precis som ni beskriver ,jag följer guiden som finns och mycket riktigt bränd jordkabel bakom radion ,jag löder den men fortfarande inget liv i bilen .då river jag instrumenten och bilen startar utan instrument .jag löder om alla lödpunkter "värmer på dom" och voila bilen funkar igen !!!
jag hade alltså 2 fel suck
tack för erat fina forum !!

Mvh Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Skönt att det ordnade sig :) , men tråkigt att du hade bägge felen på samma gång :o

Roligt att du tycker om forumet! =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Och våran har gått perfekt sedan vi lyfte lite på mätarhuset och " pillade" på
kontakten i agusti :lol:
Då återser man bara om den går igenom besiktningen i maj ;-)
Men det tror jag, har inte haft ngr problem åren innan förutan förra året
när ena bromsoket hängde sig och en bromslang ;)
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
sune67
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 10:13

Re: Voyager startar inte ibland?

Bilen stannar under färd och är omöjlig att starta startmotorn går runt men för övrigt inte ett liv :evil: Men efter ca 5 minuter startar den som om inget hade hänt :shock: Felkod som syns är 12 11 21 55 Tacksam för hjälp :roll:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Hej Sune!

Välkommen till forumet!

Ditt fel låter som ett helt annat än kallödning (som denna klistrade tråd är till för), starta gärna en ny forumtråd ang detta =)

Men det låter som om vevaxelgivaren inte ger signal när den blir varm (varav kod 11) och när den kylnar lite efter några minuter så fungerar bilen bra igen.

Kod 21 är någon lambdasond som är defekt, bästa vore om du kunde avläsa med OBD2-läsare för att veta exakt vilken lambdasond det är, kod 21 är generell.

Vad har du för årsmodell på bilen samt motor?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sune67
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 10:13

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Tack för ett snabbt svar !

Jag har misstänkt vevaxelgivaren men ville inte bara chansa .

Bilen visar inget felkod 21 så fort bilen gått igång men så fort den stannar blir det både 11 och 21 !

Det är en 96a med 2.4 litersmotor och manuell.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Bästa är nog om du kollar den specifika felkoden med ett OBD-instrument, finns möjlighet att det är kamaxelgivaren men jag skulle tro att det är vevaxelgivaren:

http://www.ebay.com/itm/CRANK-POSITION- ... 19cd9097fe" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sune67
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 10:13

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Lossar jag kamaxelgivaren så stannar inte ens bilen (om jag nu inte tar fel) :? Men lossar jag vevaxelgivaren då tvärdör bilen på samma sätt som sker vid gång:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Tror felet måste vara vevaxelgivaren, det är den du får högst trolig felkod för (när du bara kollat med bilens inbyggda diagnos) :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
theshadow1
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 15 feb 2012, 18:17

Re: Voyager startar inte ibland?

mickevent skrev:Hände mej i förrgår, ringde min bäste (ende) mek Bossebus. Han talade om för mej att det sitter en kontakt i mittkonsolen bakom fläktreglaget som ibland brinner upp, mycket riktigt så var det. Numera är Bosse uppgraderad till Bosse bildoktorn (HH Bilservice i Kungsbacka) mycket nöjd med reparation o service.
// Mikael
Jag köpte min 2,5 Stratus-96 som stått oanvänd men under repartion i två år, gick hur bra som helst i en månad, sen hände samma sak tre ggr med en veckas mellanrum, den startade inte, fick igång den men tredje gången var den helt död. Bensinpumpen hörs....alla lampor fungerar men den startar inte, lite startgas så tänder den i alla fall. Nisstänker soppafilteret...kan jag ha rätt?
Användarens profilbild
t-cat
Minivan
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 09 jan 2012, 18:43

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

Uppstår detta även på nyare bilar?
Jag har en Voyager 2006 CRD som vägrade starta igår när vi kom ut från en butik, inget hände när jag vred på nyckeln.
Jag hämtade reservnycklen tetsade att larma och larmade av men inget händer, endast ett relä bak i bilen hörs "klicka"! när jag vrider på nyckeln (kanske bränslepumpen).
I dag startade den om än segt när jag provade, verkade lite urladdat, körde den till min verkstadskille och lät den stå å gå under tiden vi diskuterade, när jag skulle åka så stängde jag av och testade då dog instrumenten när jag försökte starta den igen men den startade, så jag stängde av för att se det med instrumenten igen då funkade instrumenten men sen startade den inte igen!
Batteriet var laddat och ok när vi testade.
Ford Flex -10, Jeep Cherokee TD -02, Ford Windstar V6 -99, Voyager CDI -06.
plus några båtar, på sjön får man ju åka så fort man vill!
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätar

t-cat skrev:Uppstår detta även på nyare bilar?
Det är nåt jag också skulle vilja veta, har en CGV -01, som har en del knepiga fel främst relaterat till instrumenthus och mittkonsol.

följdfråga: om man river ur instrumentclustret. måste man ha ett DRBIII verktyg för att få liv i det igen när det återmonteras? funderade på att även om kalllödningarna har visat sig vara hyfsat frekventa på 96-00 årgångarna så är ju inget uteslutet fast en 01 är en nyare konstruktion...

/Tisa.
Skriv svar