Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Voyager startar inte ibland? Kallödning instrument/mätarhus

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Thom73 skrev:Voyan97> Kolla även kontakten bakom luckan under stereon. Finns länk till MarThom blogg tidigare.
Jag ska utföra detta arbeta på vår "nya" Voyager i helgen. Fungerar inte det ska jag försöka få loss hastighetsmätaren och inspektera den. Lovar även att dokumentera domenteringen fram till hastighetsmätaren. (Har en förkärlek till steg för steg guider med bilder.)
Vad är det man skall kolla efter, bakom " stereon " ?

Ja det är ett jäkla bök att plocka ur mätarna och jag hoppas att jag slipper detta.
Förövrigt är voyagern väldigt lätt mekad tycker jag.
Härligt att det är någon som gillar steg för steg.
Ser fram imot detta ;-)
Chrysler Grand Voyager -97
Annons
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Att plocka ur mätarhuset är enkelt. Inget att vara rädd för ;) .

Lättmekad, säger du. Kommer du förbi när jag ska byta stift i den bakre banken :lol: .

Kallas den 1:a eller 2:a banken förresten?
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Vi får se vad vi gör med bilen den är 13 år och gått 25 000 mil, det finns lite små fix att göra på den,
får väl detta som straff för att den har gått helt felfritt och helt UA i besiktningen i 6 år :lol:

Bilen behöver även en ny ( beg ) bärarm vänster fram och nu detta med startspärren/ glappet.
Känns som att man inte vill slänga ut för mkt pengar på den.
Nya skivor o bromsar fick den senast i från biltema ;-)
Olja, oljefilter, luftfilter får den var 500 mil.
Broms oken börjar bli till åren också.
AC´n lade av förra året, har inte kollat upp det. Man får vara glad så länge AC´n funkade.
På Mondeon-99.a började AC´n redan strula efter ca 3 år alltså 2002 ( skit bil )

Något som jag fick lära mig nu senast när jag bytte bromskivor och brombelägg var att luftningen
var väldigt jobbig, luftade bromsarna hur länge som helst och ändå fanns det en del luft kvar.
Tappade bromsverkan totalt efter bytet, höll på att bli tokig ett tag. Köpte tom en bättre beg bromscylinder då flera trodde att jag hade tryckt sönder denna. Men icke inga bromsar, jo bromstryck fanns när bilen var avstängd.När jag hade igång bilen fanns det inga bromsar eller väldigt dåligt tryck, ett ok bromsade väldigt dåligt och ville inte riktig gå tillbaka.
Pratade med flera nissar....Du har luft i systemet, fortsätt lufta, pust !
Pratade med Sjölands i Gbg som är spec på Am bilar, det kan vara ABS enheten under bilen... :?
Okej konstigt den funkade innan bromsbytet... Höll på att bli tokig.. Tills en granne sade jag skulle byta
bromslangen närmast hjulet på det hjul som hade sämre ok, ahaa ! Jag ringde efter en slang hos Hedin
de ville ha 3700 för en slang j**el :shock: eller vi har en billigare för 600 kr, jaha vad är det för fel på den då, inget bara en annan slang. Du jag tar den för 600 kr .
De kan ta mera pengar nu på slitdelar för att det är gamla delar var Hedins svar :x
Bytte bromslang och hör och häpna bromsarna fungerade kanon igen.
En liten slang kunde göra så mkt, helt otroligt.
Japp nu har man lärt sig något nytt igen :mrgreen:
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Totte skrev:Att plocka ur mätarhuset är enkelt. Inget att vara rädd för ;) .

Lättmekad, säger du. Kommer du förbi när jag ska byta stift i den bakre banken :lol: .

Kallas den 1:a eller 2:a banken förresten?
:lol: Har inte bytt stift i den på 6 år ;-)
Då skall du byta stift i chevrolet transport :D
Det var en av orsakerna att vi köpte en voyager i stället för chevrolet transport ;-)
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Voyan97: Jag är nästan helt säker på att det är mätarhuset som är defekt, skruva dän det först och kolla, det är inte alls svårt faktiskt, börja skruva bort skruvarna och lossa plasten försiktigt, sedan skruvar du skruvarna som håller själva mätarhuset och drar ut det en bit och lossar de två kontakterna.

Totte: Bank 1 heter "cylindrarna" närmast kupén/torpedväggen, den kallas så eftersom Cylinder 1 sitter på den cylinderraden (den cyilinder som först får tändning).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Avenger skrev:Voyan97: Jag är nästan helt säker på att det är mätarhuset som är defekt, skruva dän det först och kolla, det är inte alls svårt faktiskt, börja skruva bort skruvarna och lossa plasten försiktigt, sedan skruvar du skruvarna som håller själva mätarhuset och drar ut det en bit och lossar de två kontakterna.

Totte: Bank 1 heter "cylindrarna" närmast kupén/torpedväggen, den kallas så eftersom Cylinder 1 sitter på den cylinderraden (den cyilinder som först får tändning).
Oki, vart sitter skruvarna i plasten :D
Jag tog bort plasten på stolparna och bände upp plastpanelen som sitter med klipps, kom åt
mätarhuset på baksidan. Så vart sitter skruvarna ;-)
P.s En rättelse jag behöver ingen bärarm utan det skulle vara ett fjäderben :lol:
Vet inte vad jag fick bärarm ifrån :mrgreen:
Ett p.s. till 8-) I dag har jag börjat att låsa bilen igen med fjärren o larmat.
Hitthills har den startat :P
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Totte
SUV
Inlägg: 141
Blev medlem: sön 14 aug 2011, 19:11

Re: Voyager startar inte ibland?

Vad menar du med att låst med fjärren och larmat :?:

Om du låser med nyckeln i dörren larmar du väl också :!:

D.v.s. Alarm Set-lampan blinkar ca 15 sek. Men någon startspärr har du kanske inte, eller :?:
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Totte skrev:Vad menar du med att låst med fjärren och larmat :?:

Om du låser med nyckeln i dörren larmar du väl också :!:

D.v.s. Alarm Set-lampan blinkar ca 15 sek. Men någon startspärr har du kanske inte, eller :?:
Jag slutade att låsa bilen då bilen krånglade med larmet eller mätarhuset ( vi får hoppas att det är det )
( vem vill ha en gammal voyager :D och inget i bilen finns att själa. Obs bilen står i garage på nätterna )
Haha den startar ju inte ändå - startspärren gick ju in :-)
Nej, den har bara krånglat 5 ggr i sommar, men för att inte bli stående ( om felet låg i larmet) slutade jag att låsa bilen. Sist startade den inte ändå fast bilen inte hade varit larmad, då kan det inte vara larmet som krånglar, eller hur !
Då slog jag näven i instrumentpanelen och då gick alla mätarna igång och bilen startade.
Ja bilen larmar även om man använder nyckeln, men därimot krånglar centrallåset i bland när man använder nyckeln, den går upp men låser igen, precis som att det är glapp eller dålig kontakt med nyckeln.
Började då att öppna på passagerasidan, men nu är det likadant där.
Fjärren har aldrig krånglat.
Nu har jag börjat att låsa bilen igen med fjärren och larmet är aktiverat.
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Blandade ihop bilen med vår gamla Chrysler Stratus, den hade 5 skruvar som höll plasten runtom mätarhuset :oops: den hade också problem med mätarhuset.

Men lossa mätarhuset och ta en titt, där ligger felet ;)

PS, bilarna har ingen vanlig "startspärr", utan det är ju ihop med larmet samt om mätarhuset krånglar så slår den inte till på tändningen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Avenger skrev:Blandade ihop bilen med vår gamla Chrysler Stratus, den hade 5 skruvar som höll plasten runtom mätarhuset :oops: den hade också problem med mätarhuset.

Men lossa mätarhuset och ta en titt, där ligger felet ;)

PS, bilarna har ingen vanlig "startspärr", utan det är ju ihop med larmet samt om mätarhuset krånglar så slår den inte till på tändningen.
Oki :-)
Startspärren sitter på bränslepumpen, bilen startar men stängs av efter ca 3 sekunder..
Glappet har kommit 2 ggr under körning och då har inte bilen stannat utan mätarna har bara lagt av.
Ja det är bra krångligt i bland :mrgreen:
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Ja det stämmer också, Voyager ärver den funktionen från Chrysler Stratus EU-modeller att stängas av efter exakt 3 sekunder :)

PS, lossa ALLTID batterikablarna eftersom airbagen sitter ju ganska nära mätarhuset.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Gav upp för idag. Gick lös på vår fungerande bil men kom inte hela vägen fram till mätarhuset. :-(
Ska ge mig på "trädgårdsbilen" imorgon istället och ta med penna och papper samt kameran. Nu när jag skruvade tillbaka allt bortplockat fick jag 2 skruvar över. Aj aj aj. Bättre lycka imorn.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Ajdå :(

Svårt att ge instruktioner tycker jag, det sitter fast på ett sådant sätt att man inte kan förklara känns det som, vi bara skruvade och började rycka i plasten lite varstans xD
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Voyan97
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 25 aug 2011, 17:24
Ort: Götet

Re: Voyager startar inte ibland?

Thom73 skrev:Gav upp för idag. Gick lös på vår fungerande bil men kom inte hela vägen fram till mätarhuset. :-(
Ska ge mig på "trädgårdsbilen" imorgon istället och ta med penna och papper samt kameran. Nu när jag skruvade tillbaka allt bortplockat fick jag 2 skruvar över. Aj aj aj. Bättre lycka imorn.
:lol: Väntar med spänning.
Lycka till !
Chrysler Grand Voyager -97
Användarens profilbild
Thom73
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 26 jul 2011, 11:48
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Voyager startar inte ibland?

Tack. Kunde inte vänta tills imorgon utan gick lös på trädgårdsbilen och monterade loss den hastighetsmätaren och satte den på plats i vår "nya" bil.

Steg för steg finns här:
http://marthom.blogspot.com/2011/08/mon ... et-pa.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det gick mycket fortare än jag trodde och det var riktigt enkelt. :D
Lycka till! :D
Skriv svar