Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler blir Lancia i Europa! =(

Bilnyheter om Chrysler, Dodge, Jeep, GM & Ford
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Chrysler blir Lancia i Europa! =(

Som alla vet så blir nu (snart) Chrysler-märket ett minne blott i Europa, och kommer ersättas av Italiensk prägel med både namn och "lite design".

Läs mer här: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Amstaff_Loco
SUV
Inlägg: 119
Blev medlem: mån 24 jan 2011, 20:37
Ort: Lödöse

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! Buuh!

Det va ingen rolig läsning :cry:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! Buuh!

Tur att man bara köper import när det gäller Chrysler, har aldrig haft något annat! :D Då får man Chryslers egna märke i alla fall och inte "Italia!" haha
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! Buuh!

:heart:
Avenger skrev:Tur att man bara köper import när det gäller Chrysler, har aldrig haft något annat! :D Då får man Chryslers egna märke i alla fall och inte "Italia!" haha
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! Buuh!

Snart verkar det dock som om Chrysler kommer tillbaka då Lancia enbart ska säljas i Italien med endast deras egna modeller, eller så kommer dom att märka 300c och Voyager med Fiat-emblem istället, vilket har lyckats bra på Dodge Journey / Fiat Freemont, så det är bra nyheter oavsett.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr.O
Minivan
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 02:15

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! Buuh!

Där ser man. I UK, heter den ju Chrysler. Märkligt att inte behålla ett gammalt välkänt märke. Hade ju inte varit speciellt svårt att köra Lancia och Chrysler parallellt heller...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! =(

Ja precis, där har dom behållit Chrysler i UK =(

Dom har sagt att dom ville gå ifrån Chrysler och vissa problem som fanns under tiden när Mercedes var delägare, därav Lancia-emblemen =/ Men jag tror att namnet kommer tillbaks, hoppas iaf!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ginger
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 07:22
Ort: Kalmar

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! =(

Har du hört nåt mer om Chrysler i Sverige? Är väldigt sugen på att byta min Grand Voyager till en nyare 300C när vi inte har samma plats behov längre. Jag har tittat på Ernryd Cars som har flera stycken i lager just nu. Enkelt att köpa där men är ju intressant om Chrysler är på väg tillbaka som märke i Sverige. En Chrysler är trots all en Chrysler, bara namnet ger mig rysningar av välbehag.... 8-)
Chrysler Grand Voyager Limited 3.8L V6 2009
Användarens profilbild
Pricken22
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 03 jun 2015, 10:10

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! =(

:O Det visste jag inte.. That is a bitch ... :(
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Chrysler blir Lancia i Europa! =(

Som ägare till en Voyager 2012 går det inte att undvika att bilen är märkt Lancia. Fram, bak, hjulnaven, instrumentdispalyen, klockan, fronten och på flera andra ställen. Först tyckte jag det var jobbigt och hade för avsikt att byta ut allt det stod Lancia på via eBay ex. vis mot Dodge/Chrysler. Men det blir ett mycket stort jobb i så fall, annan form på märkena och elektroniska bilder i förardisplay och mediaskärm. (programbyte krävs nog).

Har nu beslutat mig att det får vara. Bilen byggd i USA, är amerikansk rakt igenom och har fått mycket beröm för den nya Pentastarmotorn, 3,6 l och 283 hk. 6 vx automatlåda som kan växlas manuellt, om man vill (om man ska tävla med grabbar i keps och BMW). Men något som framförallt jag hört från flera håll är att Fiat tagit på sig alla tidigare åtaganden (recall etc) och ställt mycket större krav på kvalitén än tidigare. Materialval, passform m m. Tråkigt nog har modellen ratats av "motorjournalisterna" när sk familjebilar ska presenteras. De har "glömt" att den finns. Kollade själv mycket på andra märken innan det blev en Vojje igen, men...
Allt vad familjebussar heter (som de kalla i EU) typ asiatiska, europeiska och vad marknaden har att erbjuda klarar inte att matcha Voyager varken i sitt koncept eller till pris. Det sämre och dyrare (ibland rejält) och tror inte det är någon enda där sätena går att fälla ner i golvet. Samtliga konkurrenter har små och svaga motorer. (Fiat Freemont, f d Dodge Joerney, var länge en kandidat.)

Hörde rykten om att Fiat kanske omprövar sitt märkesval då de nog inser att det sålts bättre med det inarbetade Chrysler.

Marknadsanalytiker är ett märkligt släkte då de ex. vis kan släppa varumärken som bl a "Stadshotell" och kalla det för någon anonym kedja där inte ens orten framgå.

Var i Italien en vecka nyligen och såg inte en enda Vojje! Var på en ö (stor) visserligen.
Skriv svar