Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Vilken batteriladdare

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Vilken batteriladdare

Tja!

Nu har jag avställd Chevan inför vinter, men jag ville inte tar bort batteriet för bland annat larm, i fall jag måste flytta på bilen, etc.
Jag tänkte mig att sätter dit en laddare som håller batteriet vid liv och som sköter om batteriet så att säger. Vilken batteriladdare skulle ni rekommenderar för det ändamålet. Det finns ju typ allt från några hundralappar till flera tusen... Och alla verka kunna samma sak?!?!
Tack för tippsen.
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken batteriladdare

Hade nog köpt en CTEK Zafir 45, de har 3 års garanti och är väldigt billiga, runt 500 kr men såg att en del butiker kör kampanj nu så det är ännu billigare. De är även IP65-märkta så de tål vatten och damm. Zafir verkar dock vara en modell som utgått (men finns kvar att köpa i många butiker online), på CTEK's hemsida finns den inte med längre, men en någorlunda jämförbar laddare är idag XS 3600 men de är lite dyrare (men klarar lite större batterier), de har även 5 års garanti istället för 3 år som Zafir 45. Jula hade även kvar en äldre Zafir 30 modell för 299 kr, den har dock 2 års garanti men borde också fungera (dock IP20 klass).

Biltemas billiga för 299 kr fungerar också utan problem, det enda är väl att garantin är på 1 år (tror jag?) och de är endast klassade IP20. Hade en tidigare modell från Biltema där el-adaptern gick sönder, men annars inga problem. De flesta billiga modeller som säljes i olika butiker är nog desamma innanför skalet.

Sedan finns det som du säger massvis med andra laddare som kostar mycket mera, men dessa är väl främst för att få fler funktioner samt att de klarar av större batterier.

Alla batteriladdare bör kontrolleras med jämna mellanrum och inte lämnas oövervakade för lång tid. Kom ihåg att alltid använda skyddsglasögon och handskar och annan nödvändig säkerhet då det handskas med batterier och laddning, ev. kan knallgas uppstå fast troligtvis inte så jättemycket då det bara underhållsladdas, mängden som uppkommer beror även på om det är ett öppet eller underhållsfritt batteri. Sörj för god ventilation.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Vilken batteriladdare

Tack för tipset. Det är ju en hel djungel, det där.
Kollade lite rund och dem med dem stora gula bokstäverna säljer XS3600 eller idag heter den CTEK MXS 3.8 för 599:- en hundralapp mer än Zafiren. Ska äker förbi och hämtar en idag.
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vilken batteriladdare

Tycker det är kanonbra med 5 års garanti, blir nog perfekt med den laddaren, extra kul att de hade kampanj också.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar