Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Räckets Dodge Aspen SE -77

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Räckets Dodge Aspen SE -77

Jahapp.
Dags å starta upp ÄNNU en tråd då. :lol:

Men nu äger jag äntligen en bil med V8 igen.

Denna bil bytte jag alltså till mig mot ett annat avstannat projekt som jag hade på annons.
Jag hade en Baja Bug som har renoverats en bit, men hade fortfarande jobb kvar.
Eg. skulle jag sälja den för att få pengar till annat plus att få mer plats i garaget.
Det sista sket sig alltså lite när jag såg en annons på blocket om en Dodge med 318 och rasad låda.

Det blir alltså mindre plats kvar i garaget nu. :lol:
Nu står den visserligen på tomten hemma,
men det är tills jag har skrotat ner en Volvo 855 som ska ge en massa bra ha delar till syrrans bil.
Men till våren så ska det väl dras igång med mekande på Dodgen istället. :)

Nu till historian om bytet. :P

Först åkte jag alltså till honom för att se hur bilen såg ut
så man visste om den var värd å byta till sig.
Slänger mig i morsans Audi 80 och drar dit. (11mil enkel resa)
Väl på plats så får han starta upp den, och den lät riktigt frisk faktiskt.
Lådan var som sagt trasig, och det är tydligen pumpen i lådan som har fått sig en smäll.
Nu har jag som tur var en låda som ligger som jag kan ta delar ifrån,
eller kanske rentav byta.
Kikar ett par varv å kollar efter rost på de vanligaste ställena,
men ser inga större fel där.

Men självklart så finns det ju rost, det är ju en sliten gammal bil. :lol:
Det är ett par saker som jag redan sett som ska åtgärdas,
men att laga plåt kostar ju eg. inte så mycket för mig. :)

Här är bilderna som jag tog under det besöket.

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]
[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]

Efter att jag har kikat på det jag vill så bestämmer vi att han ska kolla på min Baja Bug.
Jag backar bakåt och ser bara en gräsäng bakom mig. (det börjar även bli mörkt nu)
Bump!
Jag trillar ner i ett mindre dike med ena bakhjulet.
Inga problem tänker jag å kör framåt igen och svänger utåt.
KNAAAK KLONK KRACK!! (HEL***E)
Hoppar ur bilen och ser att stötfångaren på mammas Audi ligger halvvägs ner på backen. :oops:
Det enda som håller den kvar är 1 fäste på höger sida, resten är avslitet. :roll:
Det visade sig att det var ett nedkapat buskage bakom diket som jag hade lyckats ta mig över,
men när jag skulle köra iväg så fastnade de kvarvarande stammarna/rötterna inanför stötfångaren. :roll:

Efter lite mekande å trixande så får vi iaf. tillbaka den på sin plats utan sina fästen.
Och med 1 skruv och ett litet spännband så satt nu stötfångaren fast. :P

Så nu kunde vi åka iväg. :P
Väl i garaget så verkade han nöjd, och vi bestämmer att vi gör bytet.

Efter lite sms:ande under 2 veckor så kommer vi fram till att det ända sättet vi kan göra bytet på,
är att jag kör släp med min GMC.
Och de som har koll på mig å min bil vet att det är fel på lådan i den. ;)
Men sagt å gjort, igår var det dags å göra bytet.

Pratade med ena killen av 2 på gummiverkstan och efter att han har hållit på
med mitt ena vinterhjul ett par dagar innan som läcker, så skulle vi montera det igår.
Åker ner vid 11 tiden, men upptäcker till min fasa att det är överbokat just då. :(
Jag har då valet att vänta till typ 14 tiden eller att skita i vinterhjulen.
Ringer och kollar av med den andra killen och hur det ser ut med väglaget där,
och det var inga som helt problem.
Så ja, kl 12 hämtar jag biltrailern som jag hade bokat och åker till garaget och parkerar.

Startar upp Bajan och kör ut den och försöker ta mig upp på trailern.
Men eftersom den inte gick på alla cylindrar pga. dåliga stift och anliggande broms,
så slutade det med att jag fick vincha upp den. :P
Då får jag se att spärren till vinchen är trasig,
man kan alltså inte släppa veven under belastning utan att först manuellt pilla dit spärren. :roll:
Nu var det ju tur att Bajan inte väger så mycket, men började sakta tänka på Dodgen. ;)

Ja ja, lastat surrat och klart med inpackning av alla delar så är det nu dags å dra
iväg till killen med Dodgen.
Det man gör nu är att koppla in Blåtands OBD:n och ansluta till telefonen. :P
För mycket riktigt, redan efter ca 3 mil, så börjar motorlampan lysa.
(Transmission slippning)
*Erase pending faults*
*poff*
Bara å köra vidare. :lol:
Slumt nog så kom denna felkod endast 1 gång under resan?
Jag var ju helt hundra på att den skulle lysa flera gånger under resan.
Men jag höll mig på ganska precis 80 hela resan, och det hindrade väl Lock up:en att slira. :D

Väl där så backar jag upp släpet utanför hans hus och vi lossar allt.
Sen säger jag åt han å hoppa in medans jag tippar släpet ifall den börjar rulla.
Helt tippad så står bilen fortfarande still och rör sig inte en cm ens.. :?
Säger åt han å starta och jag försöker knuffa samtidigt som han försöker backa,
men den rör sig fortfarande inte.
Funderar på om han har tryckt så hårt på bromsen innan så den har fastnat helt...

Vi letar rätt på en yxa och jag börjar banka på fälgen
och det låter som det släpper, men bilen rullar fortfarande inte... *Vaf**n*
Då ser vi att jag har glömt å lossa vajern. :roll: :lol:
Lossar vajern å bilen rullar iväg direkt och vi knuffar den vidare där han vill ha den.

Sen flyttar jag på min bil och släpet och förbereder lastning av Dodgen.
Den var en aningens tyngre att knuffa på, men tills slut så stod den framför trailern.
Nu var det då dags å vincha.
Men jag hittar inget bra ställe..
Hmm, det fick bli runt ena stötfångarbenet. :P
Nu var det skönt, för mitt i allt så går han å ställer sig å vevar. :D
Skönt å få slippa DET slitet iaf. :P
Väl uppe på släpet så fick vi försöka hitta en balans var bilen verkade stå bäst
för viktbalansen, och sen var det bara å surra fast.
Sen går vi in å skriver papper samt jag får mina pengar (eftersom vi skulle dela på kostnaden av frakten).

Nu var det dags för hemresan, och det märktes direkt att Dodgen är lite tyngre.
Men kommer ut ifrån de leriga småvägarna ifrån honom,
och kör ut på "stora" vägen.
Men ve å fasa!
Så fort jag började närma mig 70km/h så börjar släpet å kasta. :roll:
Nu skulle ju andra säkert börja fundera på att lasta om bilen.
Men att ställa mig efter vägen i det som nu var mera mörker,
och desutom hade blivit rätt kyligt, var inte vad jag ville.
Så ja.. Jag körde sakta vidare..
MEN jag upptäckte efter vägen att det eg. nog inte var fellastningens fel
att den kastade.
För alla släp vinglar ju lite, MEN det verkar vara så att mina däck på bilen är för mjuka.
För när den krängde som värst så kände man verkligen hur det gungade i däcken. :roll:

Så valet var nu rätt klart..... det får gå långsamt hem...
Och så blev det i 60-70km/h i 11mil ! :roll:

Nu till nästa problem..
När jag kom till en av rondellerna innan man kommer ut på motorvägen så bromsade jag in,
och precis när jag gör sista trycket på bromsen så känner jag hur släpet trycket till
SEN TVÄRLÅSER SIG SLÄPET och man hör det skriker om däcken och dubben!
Släpper bromsen snabbt å rullar in i rondellen.
Som tur var så släppte bromsen på släpet lika snabbt.
Men efter det så fick jag alltså sakta in lååångt innan varje korsning och rondell
för att undvika att det sker en olycka.

Väl hemma efter ca 1 timme senare än beräknat pga. hastigheten
så fick jag hjälp av min mamma att lasta av och knuffa in bilen på gården.
Tyvärr så hade det ju blivit rätt halt nu när klockan slagit 19,
och det resulterade ju oxå i att min mamma halkade omkull när vi knuffa bilen bakåt för mer sats. :roll:
Tyvärr kunde jag ju inte hjälpa henne för jag stod å höll emot bilen så den inte skulle rulla över henne.
Idag har vi skrattat å det och vi satt å funderade över hur grannarna hade reagerat
om de hade sett henne ramla omkull medans jag bara "tittade på". :lol:
(Jag knuffade ju bilen bakåt med ryggen mot bilen, det hade sett ut som jag bara lutade mig) ;)

Väl inne på gården iaf. så var det bara å packa ihop allt till släpet
och åka tillbaka och lämna det och samtidigt ge dom en hel lista med "att fixa" på släpet. :P
Sen åkte jag hem å bara la mig ner på soffan och slappnade av.

Vilken resa! :lol:

Men nu äntligen så har jag en Dodge med V8! Weee :lol:


Idag gjordes en första snabbtvätt av bilen.
Speciellt i motorrummet.

Så här ser det ut nu efter första tvätten. :P

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]

Gämfört med förra bilden. ;)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]

Nu ser man faktiskt att vattenpumpen är ganska ny.
Han sa att den byttes förra året, å det kan nog stämma. :)

[bilder]http://gallery.voodoo-people.com/albums ... .sized.jpg[/bilder]

Lite mer tvätt på det här samt fram med lite rostborttagningsverktyg sen på med lite färg,
så kommer det nog blir bra det här. :)

Ett annat fel som dock inte var medräknat upptäcktes idag oxå.

Vart fundersam när jag inte såg några orangea blinkers i bak,
så jag var tvungen å testa om de hade satt in orangea lampor i backljusen.
Men nu fick jag veta att blinkersen inte fungerar. :?
Belysning funkade först inte heller,
men såg att plusmatningen till all el i bilen hade lossnat ifrån batteripolen.
Så med den lagd emot, så lös det om bilen iaf.
Men fortfarande ingen blinkers.

Blir att felsöka å se vad det kan vara.

Ska kolla i backljusuttagen imorn oxå å se om de har lagt blinkers där,
eller om den är importerad på så sätt att den får ha röd/kombinerad blinkers i bak. :P
Min Plyma som jag skrotade fick ju ha det. :D

Fortsättning följer. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

I am slow.. Efter 15 min läsning så har jag läst igenom allt :D Du kan skriva intressanta texter måste jag säga, trodde jag läste en bok :mrgreen: Gillar hur du går in i detalj på varje grej, blir mycket roligare att läsa då :)

Då får man gratulera till bilen, tycker att det var ett bra byte, den kommer bli perfekt som projekt (rimmade visst) =D

Jädra synd att din mamma halkade när ni skulle få ner bilen från trailern, hoppas allt gick bra. Tur att du höll kvar bilen, måste varit nervöst i den situationen =/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Ja man får väl gratulera till bytet :!: :)
Ska bli spännande att se vad du hittar på med denna ;)

Av bildrna att döma så finns det lite att göra, kommer du ha kvar original- looken
eller blir det några spännande ombyggnader :?:
typ som kofångaren på GMC:n :?:
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Hehe.

Ja, det vart eg. lite mycket text,
men det var ju som sagt lite historia bakom bilbytet. :P

Hehe.
Jag kanske lever mig in lite för mycket ibland,
för det är faktiskt nedkortat oxå. ;)

Tackar.
Ja, om man ser vad som finns under ytan så är det en hyffsad affär.
För visst vet man redan innan att det kommer finnas dolda fel,
men det kan jag nog leva med. :D
Jag har ju både svets och elkunskaper, så det ska nog gå att få ordning på allt.

Jag kommer dock inte att använda Aspens list-kit som följde med.
Tycker bilen är mycket snyggare.

Ja det var lite synd.
Hon har ont i leder å grejer sen innan, så det var inte så kul eg.
Men vi kan iaf skratta efteråt nu åt saken.
Hon trillade eg. 2 gånger, men första var inte så illa.
Hon är lite öm i knät fortfarande å stel i musklerna,
men det kunde ju gått värre.
Man får se det så. :D

De planer som jag kan avslöja för denna bil just nu är:

Det som redan fanns innan bytet:

Fixa växellådan.
Laga 1 rosthål i golvet famme vid pedalstället.
Fixa upp handbromswire-systemet. (vajrar är bytta, men ej färdigmonterat)
Montera tillbaka de delar av avgsassystemet som lossats vid vajerbytet.

Till det så blir det:
(inte skrivet i den ordning som det kommer att göras)

Gå över hela elsystemet och fixa belysningen samt blinkers, och det som mer hittas.
Rensa allt som har med list-kitet att göra.
Räta ut lite former i karossen för att passa det jag vill. ;)
Fixa Plymouth-grill alternativt plasta helt eget. (Denna modell med orange blinkers är inge snygg)
Skaffa/montera panelsats för tändning och start.
Putsa upp inredningen.
Bygga stereo
Laga övrig rost.
Ta bort plåt som skruvats som lagning i höger hjulhus bak, och ersätta med plåt.
Slipa bort allt spackel och gå igenom övriga lagningar samt se över bakskärmsbytet.
(verkar vara vanligt att man byter bakskärmar på denna modell?)
Lacka om bilen i Röd och Svart efter Nascarstuk
Lacka om mina fälgar ifrån Plyman Svarta och lägga gul text på däcken.

Nånstans i detta så ska den då även besiktas. :P

Mer kommer säkerligen läggas till listan,
men detta är vad som sitter i mitt huvud just nu. :lol:
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

WBC33 skrev:Ja man får väl gratulera till bytet :!: :)
Ska bli spännande att se vad du hittar på med denna ;)

Av bildrna att döma så finns det lite att göra, kommer du ha kvar original- looken
eller blir det några spännande ombyggnader :?:
typ som kofångaren på GMC:n :?:
Tackar! :D
Nu slängde jag nyss upp lite info innan jag svarade på detta.
Men ska även flytta över lite info som har diskuterats i min andra tråd om vad som ska göras oxå.

Men den kommer inte att bli orginal.

Maximalt ett tag medans jag bara får ordning på den och fått den besiktad.
Sen ska den få ändra skepnad. :D

Men nej, inte på samma sätt som med GMC:n.
Det kommer bli ändringar i kaross och stötfångare på helt annat sätt.
Dessutom kommer allt sånt bearbetas i PLÅT och inte i plast/glasfiber. :D

Max är det stereobygget som får en del plast/glasfiber. :P
Ja, å ev. grillen då samt kanske ev. lyktramar ifall det blir andra strålkastare. ;)
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Nej nej, du missuppfattade mig, tycker det var en kanonbra text som var intressant att läsa, kul att du skrivit så mycket :)

Låter som en bra planering med bilen, jag hade nog gjort exakt likadant, stilrent o snyggt :)

Tur att det gick någorlunda OK för henne, man vet själv hur illa det kan gå när man står på huvet =/ (mitt fall mot marken blir extra kraftigt när jag är två meter :lol: )

Ja, en sådan här bil ska inte ha glasfiber blandat med karossen, riktig plåt är det osm gället :D!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Men alla kanske inte tycker det. ;)

Ja, det kommer göra mycket för bilens utseende med de förändringarna.
Det vet jag ju redan efter att ha byggt på Plyman. ;)

Hehe, det jag får i huvet nu är ordet *TIIIMBEEERR* *Kloff* :lol:

Näe, precis.
Och det känns för mig som det dessutom blir mer lättarbetat. ;) :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Ja just.

Glömde bort att lägga till att denna bil är försedd med ett eftermarknadsdrag
av nån modell som jag inte sett vad än.
Denna får kul nog dra 1280kg! :D
De jag har sett på dessa bilar tidigare har bara fått dra runt 800-1000kg.

Men har svårt och bestämma mig om draget ska va kvar eller inte.
Kan ju va kul OM man får tag på nån tidspassande husvagn. :P

Nästan nya däck sitter på runtom oxå. :D
Lite liten dimension dock, endast 195:or. :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Jodå, tror nog att de flesta tycker om att läsa, du är ju duktig på att skriva intressant (tycker jag iaf) :)

Tycker det är ett riktigt bra färgtema du inriktat dig på, kommer blir perfekt, snyggare än det som var på Plymouthen :)

Haha, ja så låter det ungefär när jag faller :lol: ..ramlade typ så när jag arbetade med Sebringen förra helgen, blev för mycket spring runt bilen så jag inte orkade hålla mig ståendes :lol:

En fråga om plåten; När man formar osv., hur gör man för att undvika de bucklor som uppstår? Är det spackling som gäller för att få det bra i slutändan? Eller går det att forma plåten perfekt? :)

Tycker draget borde vara kvar (om det är i fint skick) :) Det syns inte så mycket (vad man kan se på bilderna), man kanske kan ordna något snyggt över dragkulan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Räckets Dodge Aspen SE -77

Ja du kan då skriva dina historier, man kan ju liksom inte slita sig.

Så kul att ha bilen hemma nu.
Ha kvar draget tills vidare iaf.
Synd på blinkersen, hoppas det inte är för svårt att fixa till det.

Oj vilken historia, men nu är båda bilarna på plats och ingen vart skadad, hade nog sett lustigt ut att se när du lutat dig mot bilen

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Avenger skrev:Jodå, tror nog att de flesta tycker om att läsa, du är ju duktig på att skriva intressant (tycker jag iaf) :)

Tycker det är ett riktigt bra färgtema du inriktat dig på, kommer blir perfekt, snyggare än det som var på Plymouthen :)

Haha, ja så låter det ungefär när jag faller :lol: ..ramlade typ så när jag arbetade med Sebringen förra helgen, blev för mycket spring runt bilen så jag inte orkade hålla mig ståendes :lol:

En fråga om plåten; När man formar osv., hur gör man för att undvika de bucklor som uppstår? Är det spackling som gäller för att få det bra i slutändan? Eller går det att forma plåten perfekt? :)

Tycker draget borde vara kvar (om det är i fint skick) :) Det syns inte så mycket (vad man kan se på bilderna), man kanske kan ordna något snyggt över dragkulan.
Hehe, tackar. :)

Ja, jag tror det kommer bli perfekt.
Med denna färgkombo och textur
så kommer det nog även gömma linjen av att det är en 4dörrars bil oxå. ;)

Hehe, ok. :)

Har man rätt verktyg som Engelskt hjul samt krymp/sträckmaskiner
så behövs det inte så mycket efterarbete.
Men så som jag kommer få bygga så komer det bli en del spacklande.
Mycket handlar om hur pass bra man får till materialet/formen när man svetsar dit det.
Med rätt passform så blir det ju mindre spackel :)
Detta kommer du få rse mera av när jag väl kommer till detta. ;)

Draget får nog sitta kvar.
Jag tror jag vet hur jag ska få det att "synas mindre". :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Där lärde jag mig något nytt :) :D Tänkte aldrig på engelskt hjul, det är ju perfekt till sådant :) Har bara sett det en gång tidigare .. :oops:

Kollade upp priser på dem.. jäkla dyra verktyg :shock: Över 10 tusen..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Avenger skrev:Där lärde jag mig något nytt :) :D Tänkte aldrig på engelskt hjul, det är ju perfekt till sådant :) Har bara sett det en gång tidigare .. :oops:

Kollade upp priser på dem.. jäkla dyra verktyg :shock: Över 10 tusen..
Hehe, det är alltid kul. :)

Ja dom är lite dyra...
Så jag får hålla mig till skruvstäd, träkloss och slägga. :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Idag så felsöktes det lite över varför blinkersen inte ville fungera.

Slog på blinkersen å började leta efter vilken kabel som går vart. (har inte hittat "Bibeln") :P
Lustigt nog så börjar det helt plötsligt å blinka. :lol:

Det visar sig att blinkersrelät nog inte mår så bra.
För när man slår på blinkersen så blinkar den 2 gånger i långsam takt,
sen börjar den blinka fortare.
Men går ibland på normalfart igen och hoppar sen snabbt upp i blixtljusfart. :lol:

Nu var jag ju så smart att jag faktiskt slet ut hela säkringscentralen ur min Plyma,
så där har jag alla reläer i extra uppsättning. :D
Måste även leta reda på vilket av alla reläer som är "key reminder".
För det är ett otrevligt surrande varje gång man sätter nyckeln i tändningslåset. :P

Har redan nu även hittat ett 10-tal kablar som ska rensas bort
som inte är inkopplat till nåt användbart. :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Räckets Dodge Aspen SE -77

Oj oj oj.

Nu är det dags att starta upp denna urgamla tråd.

Som ni kanske har förstått så har det varit en massa saker i vägen
med nytt jobb och en massa annat.

Men nu har jag äntligen börjat ta tag i lite bilar.

Tyvärr så måste jag flytta ut ur mitt nuvarande garage
då hyresvärden ska renovera hela vår garagelänga.. :(

Det betyder att det ska vara helt tomt senast den sista nästa månad.

Så nu vart det panik med allt.
Först få bilar körbara, sen lösa allt med att flytta alla saker till annan plats.

Nu till det roliga.

The Mighty Dodge is ALIVE!

Efter 2 helgers konstant tokmekande med minimalt med sömn,
så besiktades Dodgen igår. :D
(känns som om att det har varit uppe på tapeten med min sömn förut) :lol:

Beredd på att det ska vara allt å lite till med en fullproppad lista från bilprovningen så stod
man som ett nervvrak medans 3, TRE!! personer gick igenom bilen.

Och igenom bilen gick dom med sina hammare. :lol:

Men det var inte alls så illa som jag trodde även om det kändes så.
Visst var det en hel del rost, men som vi prata om på bilprovningen
så var allt reparerbart och faktiskt inte på så jobbiga ställen.
(mycket raka delar som behöver ny plåt) :)

Kvällen innan hade oxå blivit ett projekt till att justera bränslet på förgasaren.
De som haft bilen innan verkade gilla att bilen ska dra över 2lit milen. :P
Det gick knappt å vistas runt bilen.
Justerade ner skruvarna tills motorn började ruska, sen upp lite igen.

På bilprovingens mätare så gav detta 5.8 i Co halt.
Men snälla som de var, så fick jag justera motorn på plats.
Ett kvarts varv på vardera skruv gav en Co halt på 3.0 :D

Här är listan på det som nu måste fixas.
bes.protokoll.jpg
Sen vart det en tur tillbaka till garaget och en bild på den. :)
Dodge.jpg
Ena 2:an är ju lättfixad (slitna däck)
Har ju 4 hjul som satt på när jag skaffade bilen,
så det är ju bara å sätta på dom när det är dags för ombes. :P

Visst är det inte optimalt att besikta med sönderbörnade bakhjul
Men såg fränare ut att besikta med Plymans gamla hjul. 8-)

Sen 2:an på den anliggande bromsen.
Det är inget kärvt i oken.
Det är tydligen ett alt vanligare fel att bromsservot inte trycker tillbaka
bromspedalen hela vägen själv.
Så det finns ett glapp på ca 5cm som man får dra tillbaka själv.
Detta kan fixas med en montering av en "hjälp-fjäder" som drar tillbaka pedalen helt.

Parkeringsbromsen gick sönder på bromsprovaren. :roll:
De bägge bakre bromsvajrarna är bytta till trummorna,
men mellanvajern som går under bilen var tydligen dålig.
Så när han började trycka ner "pedalen" så visade först mätarna perfekt värde,
sen sa det *kling* och vajern gick av från sin gängade "justerstång".

Så en ny vajer på det fixar nästa 2:a. :)

Bromsrören är bytta på nästan hela bilen sen tidigare.
Men av nån anledning så har tidigare ägare skippat det högra främre röret.
(fattar inte varför man inte byter det på en gång) :roll:

Är iaf lättfixat efter att man har skaffat nya nipplar,
för verktyg har jag. :)

Rosten är som sagt lättfixad med sina stora raka ytor.
Det är bara lite tråkigare. . :P
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar