Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Aha, deras plåt har bra priser tror jag. Trodde först det var något större än deras plåtark men det är jag som såg fel på bilderna, såg ut att vara över 1x1 meter men det blir ju heltokigt då golvet inte är så stort där på den sidan.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Det räckte precis med halv meter men annars kan man köpa plåt hos plåtgrossister 1,5x3 meter är standard mått då.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Då har jag varit i paragraf träsket och simmat runder :D Där sitter ett triplex drag från SIARR som blev uppköpta och ändrade namn till Monoflex. Nu är det så att jag får inte dra mer en 2000 kg med 50 kulan men 3000 kg med 60 kula !! Det är så att det var gamla reglerna som satte stopp för att dra mer en 2 ton med 50 kula. Då tänkte jag att då byter jag till ett fast drag från monoflex som har samma bultmönster som triplex draget och med 50 kula som är godkänd för 3500 kg. NÄÄ !! det går inte tyckte bilprovningen. Dragbalken måste vara godkänd för 3 ton !! :( Jo men det är väl det på 60 kula !
Nu kommer det där med PARAGRAFER :evil: Ska man göra någon förändring på draganordningen så ska där vara intyg på ALLA komponenter. Även då dragbalken som troligen var monterad 1992 då bilen kom hit.
Skickade ett Mail till Monoflex och fråga om dom hade monteringsanvisning på dragbalk till C30,an och den typ av balk som jag har. Och se på fan !!!! Inga bekymmer :shock: Där damp ner ett Mail med rätt monteringsanvisning .. Och mycket riktigt så var den godkänd för 3000 kg.
Då börjar det ! D- värdet är ett belastningsvärde. Nu har min bil 4530 kg i totalvikt och monoflex draget har D-värde 17,17 kN Och då blir detta värde 17,70 kN :x Då får jag dra 2852 kg med det draget med 17.17 kN i D-värde. Då blir man lite frustrerad :roll: Då satt jag och slö surfa i dag och vad hittade jag då Bosal drag kula med fläns med samma bulthål med 20.2 kN. Härligt. Så nu ska jag åka till bilprovningen och papperna och kolla så det är OK.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Paragrafdjungeln är underbar...

Och i slutänden är det ändå bara vad just den besiktningsmannen tycker just den dagen - känns ju bra, eller hur?
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Kör man upp en massa papper i nyllet så brukar dom ge sig :D Har haft många argoment som dom fått ge sig. Det som är viktigt är att dom har ryggen fri med papper på allt. Då är det aldrig några problem :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Här är monteringsanvisningen till C modellerna 73-87 om det någon som behöver till dragbalk
Bilagor
.
.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Det är OK Papper på balken ,kroken, och i registreringsbeviset så ändrar dom vid första besiktningen :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Skönt!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Bra att du visa rövläpparna lite sunt förnuft. Jag mener för att chevyn ger upp så har jorden vifta vit flagg (Tror chuck norris rita C30)


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Original tillät Chevrolet och dra med C30 (bumper towing) 10000 Ibs= 4535 kg och fick lasta 2340 Kg Och när har Amerikanarna tillåtit mer en vad dom vågar :D :D :D
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Du ser! Men för mig är en gåta att dom ej fått upp ögonen för diesel förens dom sista 10 åren, ja mener diesel är ju bränslets cräm de la cräm. Bensin är ju slasket som inte dög till diesel.

Men kul att du fick rätt sida på allt, men nu är jag nyfiken på hur du ska få fart på 6.2an då 7 Ton + är mycket å släpa runt på :).


RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Som den är nu med TH400 låda och 4,10 i bakaxelen så flyttar på allt !! Problemet är att den gör inte många knop när det är uppför. Uppför Hallandsåsen på norrsidan och ett knö fullt skåpsläp med en hel del skit på bilen så 70 km/tim . Och motorn varvade 3200 :shock: Stallspeeden är åt helvete ! på det viset. Men det är inga problem att pensla av en gammal sur Volvo med 7 ton tågvikt och upp till 50 km/tim :D Så oljetempen är på lådan är varm ! Åt helvete för varm! Så en oljekyl på lådan och en extern termostyrd kylare med pump (typ Alison) så är det inga bekymmer med och flytta 7 ton + men det går inte fort :D
Funderar på en manuell låda men det blir när renoveringen är klar.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jo dom manuella lödorna säges vara fina som fläsk. Polarn är på jakt efter en manuell löda till sin subba då han ej kan kontrollera sin körstil så han har klippkort på div rasade 700-400 lådor.

Ja knatter åttorna vill ha varv för att leverera, men prat med en dodge grabb idag å cummins motorn vill att ha samma varv som 6.5an...
Händer inte mycket under 2000 rpm...



RallyJanne
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 08 mar 2013, 21:55
Ort: Malmö

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jag ska faktiskt bekänna en sak :oops: Där är en motor som jag har tittat på seriöst på. BMW 3 lit commonrail diesel. Min kollega har en sådan apparat dock i en E39,a men den har jag varit på äventyr med några gånger. Dra 2,5 ton bakom den är inget problem alls och den går skitsnålt. Malmö-Västerås -Malmö på 60 liter ! Och där finns 6 växlade lådor som tål 1000 Nm till dom motorerna. MEN Det är inte V8 !!!!
I för sig BMW har gjort en Diesel V8 i 7 serien 2-3 år innan dom insåg att det var totalt meningslöst med den motor då 6,an presterade bättre både med prestanda och förbrukning.. Men tar emot Europé i en Amerikansk pickis !!
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: C30 6,2 Diesel 1986 duel crew cab

Jo Bayern motor werk har fina dieselar, även mercas är gossiga har haft en 270 som gick som tåget å på runda slängar 0.5 med ca 2 T efter så ville ho strax unner litern å tuffa fint som snus i uppföra.

Synd att dom inte har nån "pickup" serie. Sen när dom väl krånglar så kostar det fläsk å maräng, har hört rycktes om skräck priser för havererade diesel pumpar/toppar.

Igentligen är jag ingen V8 grabb utan mer sugen på 6or. Börja ett jobb som ung där jag fick ratta en Volvo F16 från 92, på rakorna kom Scania 143 å vissla förbi. Men börja det luta uppåt så vart dom efter.

Hur går det med svetsandet å putsandet ?




RallyJanne
Skriv svar