Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tisa's Chrysler Great Voyager

Här kan du visa upp ditt projekt
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

bra jobbat avenger!, det är nog ett hästjobb att försöka hålla efter alla dessa spammare, dem dyker upp precis överallt på nätet nu känns det som.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Glömde skriva att det var en kanonbra guide! :)

Ja, det dyker upp en hel del spammare :( Man får vara på hugget och rensa dom allteftersom! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Lite förbryllad just nu..

har inte skrivit här på ett tag, men flitens lampa lyser starkt ändå :) har ställt av chryslern och rivit ur i stort sett hela inredningen i jakt på elektriska gremlins, försöker dokumentera alla steg så noga som möjligt så kanske det dyker upp ett par Howto:s framöver,

bland annat så håller jag just nu på med att riva ner och öppna upp Alla databoxar och mäta upp komponenter och kontrollera lödningar samt löda om där det har behövts och hittills har jag hunnit med att gå igenom boxarna till Eldörrarna, samt alla jordpunkter i bilen, på bordet just nu ligger BCM:en och PCM:en och väntar på dissekering,

vad gäller PCM:en så stötte jag på lite bekymmer. förutom att innan mätet är fyllt av en dielektrisk tumtjock gel som effektivt skyddar kretskortet från alla manipuleringsförsök så stämmer inte boxen alls överrens med hur det ser ut i service manualen?, den enda pinout schema och beskrivning på pcm jag hittar i manualen är en med 4 anslutningar.. på min sitter bara två 40 pinnars kontakter. har börjat få känslan av att just 2001 års modell är någon av ett mellan år, nytt utseende och nya direktiv men ett ben kvar i 90 talet.

nån som kan kasta lite ljus över kontakterna i min pcm?

den ser ut som denna:

Bild

i manualen så finns bara information om en pcm med 4 kontakter likt denna:

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Tisa's Chrysler Great Voyager

Vad jag sett så ser de olika ut. Vet inte var brytet ligger för dessa. Jag har den med 4 kontakter som du visar på undre bilden. Men har sett att det finns andra utseenden på dpm

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Hej alla glada! Ja även ni ev buttra också för den delen, det var ett tag sedan jag skrev nåt här. Arbete och familjen kräver sitt så man hinner knappt tänka på att sitta vid datorn., mycket har skett med min chrysler sedan sist: den har blivit servad, besiktad, avställd, genomsökt på elfel, besiktad igen, såld, tillbaka köpt, och besiktad igen.. och där nånstans hamnar vi i nutid. :) nu har jag reducerat att göra listan till 16 punkter varav en är att justera handbromsen. (Bilprovningen tyckte att den borde hålla fast bilen åtminstone på plan mark) ;) så nu med en hel vecka ledighet framför mig så tänkte jag försöka justera upp den så bilen äntligen blir godkänd hos sbp. Så jag har en fråga. ... hur i hel..singland gör man det? Jag har ju som bekant en 2001 cgv awd. Tidigare har jag haft en 99:ans Cgv awd och där var det lätt att justera p-bromsen via en slits i navet, enligt den eminenta servicemanualen så måste man riva ner hela bakhjuls navet med skiva och ok och använda sig av en tolk för att mäta insidan av skivan och sen överföra måttet på p-broms justeringen.

Kan nån bekräfta eller dementera detta?. Eller finns det nåt bättre sätt?

/Timo

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Oj. På min är det bara att snurra på justerskruven innanför skivan. Visst på ena sidan måste jag ta bort ska skivan men det är för att jag inte gjort iordning däri ön:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Okey.. menar du genom ett inspektionshål i skivan ?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

På insidan. Alltså bakom skivan så sitter det en sköld. I den på nedre delen sitter det en gummiplupp. Om den finns kvar då:-). Dra ut den och in med en mejsel. Dra kuggkransen upp eller ner. Kommer tyvärr inte ihåg vilket håll. Men det tar ju stopp när banden pressar mot trumman (skivan). Om du lyfter upp däcket och snurrar så borde du höra rätt snart när banden börja ta i, så vet du att du skruvar åt rätt håll.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Precis så såg det ut på min förra 99:a awd men på denna 01:a ser jag varken gummiplugg eller slits.. tycker hela bakaxeln med upphängning ser annorlunda ut mot 99:an. Ska krypa in under bilen i dag igen och ta lite kort. Återkommer senare.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Kan någon tidigare ägare ha bytt ut skölden kanske..

Annars får du lossa oket och skivan och justera direkt där?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tisa75
Van
Inlägg: 59
Blev medlem: sön 04 nov 2012, 12:28

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

nu mina vänner har det flytit lite vatten under bron, handbromsen åtgärdades, bilen polerades och städades grundligt, och tro det eller ej, men efter att ha varit till stormarknaden och handlat fredagsmys och i full färd med att packa in grejerna i bilen så kommer en herre fram och frågar en massa om bilen och ger plötsligt ett bud på den!

ja det var så löjligt bra med tanke på vad vi får för dessa bussar i dag så jag kunde ju inte göra annat än att tacka ja.. så nu rullar vojjen i stockholm numera, och med det så kan denna tråd låsas och läggas undan i ett dammigt hörn.

tack alla ni som bidragt i den här tråden och hjälpt mig att få rätsida på de flesta problem jag hade med vojjen.

men tro inte att jag ämnar att lämna jänketräsket.. ånej.. nu har jag börjat leta efter en fin 300.. :D


ny tråd kommer ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Tisa's Chrysler Great Voyager

Oj, det måste varit snopet med ett plötsligt bud sådär, grattis till försäljningen.

Bra att allt fungerade.

Hoppas det hittas en fin 300 serie.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar