Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Begagnatguide - Chrysler Sebring 2.0 årsmodell 2001-2006 / PT Cruiser 2.0 årsmodell 2000-2010

Begagnatguider för olika USA-bilar
Kategoriregler
Här kan du läsa och skriva begagnatguider för olika USA-bilar. Vi granskar alla guider som skrivs och ser vi att något inte stämmer eller behöver läggas till/korrigeras så gör vi detta i samråd med trådskaparen/författaren. Vill du lägga till en bild i guiden så ska denna först mejlas till oss, varav vi lägger upp den i en särskild mapp som är avsedd för begagnatguiderna.

Önskas hjälp om köpråd för en bil som inte finns med här? Starta i så fall en ny forumtråd i kategorin för just det bilmärket.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Begagnatguide - Chrysler Sebring 2.0 årsmodell 2001-2006 / PT Cruiser 2.0 årsmodell 2000-2010

Bild

Vi kan börja med det viktigaste och det är att detta inte blir någon komplett guide vad gäller någon utav bilmodellerna i rubriken, men jag tänkte ändå att lite text är bätte än ingen.

Jag har nu ägt min Sebring i ett par månader och känner att man kan lite om denna bilmodell, nackdelen (för denna guide) är att jag äger en Sebring med 2.0 motor och manuell växellåda, vilket det bara finns 1 st av i Sverige :( ..men samma drivlina sitter nämligen i PT Cruiser, därav den delade rubriken :)

För att sammanfatta, denna guiden täcker alltså allt på Chrysler Sebring 01-05 förutom motor/drivlina (eftersom de svensksålda har 2.7 V6 med automat), men den täcker alltså motorn och växellådan på PT Cruiser, men inte utrustning, köregenskaper osv.. (jag vet!, dumt av mig =)

En annan viktig sak att understryka är att reservdelarna till dessa bilar är väldigt billiga, och då främst om man handlar ifrån Ebay Tyskland eller mindre delar ifrån Ebay USA. Poängterar dock att Ebay USA inte har några reservdelar till motor och drivlina eftersom 2.0 inte sålts i USA, heller inte växellådan i större utsträckning, därför är Ebay Tyskland billiga, t ex. så kostar en ny förstärkt koppling cirka 1100:- med frakt sist jag kollade.

Att notera, 2.0 litern hos PT Cruiser är nästan samma som 2.4:an, skiljer endast lite småsaker, så den inkluderas också.

Men men.. om vi börjar med Sebring, som är andra generationens Chrysler Stratus, mycket är samma och dom delar plattform (som för övrigt är 100% amerikansk), endast mindre uppgraderingar i köregenskaper och chassi, där de flesta reservdelar är samma mellan Stratus 95-00 och Sebring 01-05, såsom bärarmar, spindelleder o annat smått o gott. Stratus var redan från början en väl tilltagen bil vad gäller in- och utsida och chassi, inte mycket som felar. I USA är en Stratus lika välkänd som våra Volvo 740, så ni kan tänka er resten! ;)

Sebring är en bra uppföljare till Stratus, dom har förbättrat det som går men mycket känns igen, både vad gäller designen på insidan och utsidan, jag tycker att den blivit snyggare iaf.. En utav de viktigaste uppgraderingarna är strålkastarna, oerhört mycket bättre sikt då det är klarglas på Sebring. Rejäla utrymmen, bilen är verkligen anpassad efter en fullvuxen amerikanare, man åker väldigt bra och komforten är på topp, farthållare finns givetvis hos alla modeller, oavsett basic. Armstöd är ett stort plus i kanten, men det klarar inte riktigt två personer, man får slåss lite om platsen =)

Utrustningsnivån i övrigt är ganska så bra för sin ålder, det finns farthållare, airbag (samt sidoairbag), CD-stereo (om man har kvar original), ABS (dock saknas Traction Control, lite tråkigt i korsningar och uppförsbackar när det är snöigt ute, men bilen klarar sig ändå väldigt bra under vintern, dubbdäck är att rekommendera eller Europa-friktionsdäck), el-stolar (tillval), intervall på torkarhastigheten, AC, färddator (tillval, men går att eftermontera original, ett par hundra kostar modulen och skärmen), höj- och sänkbar ratt (men det finns ingen annan justering i fram-/bakled, men det behövs inte när kupéutrymmet är så stort och man kan justera stolarna hur som helst) mm. mm..

Interiört så är den inte premium, men heller inte plastig som en transportbil brukar vara, det är bra materialval och sätena håller sig fina och brukar inte slitas ut, t ex. så är det ovanligt med hål i tygsätena eller skinn.

Nackstöd finns på samtliga platser fram och bak, viktigt om man brukar åka flera i bilen!

Utsidan håller sig bra och rostfri, än så länge finns det inget typiskt ställe som Sebring börjar rosta mycket på, man kanske kan finna lite ytrost på insidan av bakluckan och motorhuven, men det är lätt åtgärdat av rostlösning och lite penseldrag med färg eller lackeringsstift, kan ev. krypa fram lite på tröskelskarvarna men det är samma sak där, slipa till och använd rostlösning. Sebring håller sig mycket bättre mot rost än Stratus, som brukar rosta igenom hela framkanten på huven.

En sak som kvarstår negativt ifrån Stratus är växellådan och bakre stötdämparna, ang. växellådan så måste man byta olja relativt ofta (manuella lådan), 2-3 tusen mil mellan bytena. Stötdämparna är rätt klena och man bör inte överlasta, då blir det byte som gäller.

Bilen tar sig fram väldigt bra i de flesta terränger, en gång körde jag fel pga. GPS:en och hamnade ute i skoden där snön lagt sig djupt, men bilen tog sig tillbaka som en Jeep :D Jag kan minnas många gånger där den förvånat mig, vilket är positivt!

Jag är medveten om att denna "guiden" blir lite rörig, men nu fortsätter vi till PT Cruiser's drivlina med motor och växellåda =)

Motorn är BRA i dessa bilar, den ger inte upp i första taget! Det sitter numera DOHC istället för SOHC som i 2.0 Stratus och därmed har även effekten ökat till nästan 150 HK, nu orkar dom dra en släpvagn, men fortfarande ganska stor utmaning för bilen att dra ett högskåp, då kommer man bokstavligen inte upp i mer än 80 km/h även om man försöker :P Finns egentligen inget att klaga på om motorn, enkelt att fixa det mesta vad gäller reparationer, till och med drivremmen/fläktremmen är smidig att byta och dess komponenter. Vattenpumpen sitter dock ihop med kamremmen. Det som kan strula lite är växellådan, vissa lager kan börja slitas ut redan efter 20 tusen mil, därför är det viktigt med ständiga byten av oljan efter 2-3 tusen mil som tidigare skrivet. Lådan är annars rätt smidig att plocka ur så det är inga jättestora kostnader vi pratar om (ifall det värsta skulle inträffa). Om man behöver byta kopplingen så är det lika enkelt eller billigt, även om man lejer bort det till en verkstad. Finns helt nya kopplingar ifrån Tyskland eller UK som är märkta "racing", antagligen lite mer livslängd på dem.

Då var guiden slut för den här gången, därför kan vi köra en sammanfattning.. om man ska köpa en Sebring så finns det nästan enbart 2.7 V6 med automatlåda, den motorn är INTE särskilt bra hos de tidigare årsmodellerna, därför rekommenderar jag en 04-06. Ett bra bilköp enligt mig!

Hos PT Cruiser hade jag valt en 2.0 eller 2.4, antingen med manuell eller automat, bägge är lika driftsäkra så gott som, rekommenderar dessa bilar till alla som vill ha en allroundbil eller varför inte styla dem inför sommaren och ha en frän sommarbil! ..Bulcirkeln på PT Cruiser och Sebring är samma som på Stratus, 5x100, så fälgar passar ifrån flera bilmodeller, bland annat Golf, Seat, Audi mm. som har de måtten.

Om jag kommer på något mer till denna text så lägger jag till det eftersom, men det var allt för nu :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Bosse99
SUV
Inlägg: 129
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 23:17
Ort: Höör

Re: Chrysler Sebring -03 och PT Cruiser -03, en UDDA guide!

Kul recension! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Sebring -03 och PT Cruiser -03, en UDDA guide!

Tack! =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar