Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Importera USA-bil från EU?

Begagnatguider för olika USA-bilar
Kategoriregler
Här kan du läsa och skriva begagnatguider för olika USA-bilar. Vi granskar alla guider som skrivs och ser vi att något inte stämmer eller behöver läggas till/korrigeras så gör vi detta i samråd med trådskaparen/författaren. Vill du lägga till en bild i guiden så ska denna först mejlas till oss, varav vi lägger upp den i en särskild mapp som är avsedd för begagnatguiderna.

Önskas hjälp om köpråd för en bil som inte finns med här? Starta i så fall en ny forumtråd i kategorin för just det bilmärket.
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Importera USA-bil från EU?

Hej!
Jag har finkammat marknaden efter min drömbil, men den mest optimala lösningen har jag inte hittat än.
Att importera själv eller via en förmedlare och tills bilen rullar härhemma är ganska dyrt.
Men sen fick jag ett tips om att köpa en USA-bil i EU. Tar man de tre största sajterna så hittar man förvånansvärt (tillsynes) prisvärda bilar. Några bilhallar har pärlor sas liggande i lagret, förmodligen inbytesbilar som förblev osålda.
Jämför man med kostnaderna så för mig verkar vara mycket förmånligare att köpa en USA-bil i tex Tyskland/Nederländerna/Belgien än att ta hem en från USA.
Nu pratar jag om bilar (storlek slagskepp) mellan 1960-1977 och i prisspannet 4000-10000 Evro.
Vad blir slutsumman, dvs en bil rullande hemma?
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Tack för era tankar!
Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Annons
Användarens profilbild
pingis
Minivan
Inlägg: 46
Blev medlem: lör 23 maj 2015, 20:46

Re: Importera USA-bil från EU?

Om du ska hämta bilen själv kostar resan dit och övernattning. Om du hamnar i Tyskland ska bilen avregistreras och korttidsregistreras, försäkras och få tillfälliga nummerplåtar. Bensin hem. Hemma ska pappren och 700 kronor av dina sparpengar till Transportstyrelsen för att de ska börja registrera bilen. När detta kommit igång måste du registreringsbesiktiga och kontrollbesiktiga bilen. Vänta ett par dagar på nya nummerplåtar och sedan är det bara att åka. Förutom resa, uppehälle och bränsle borde importen kosta 4-5000:- Annars kan du beställa transport av en osedd bil som kommer via biltransport. Då besparar du dig kostnaderna för hela resan och exportskyltar. Transporten är nog inte helt gratis. Lycka till.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Importera USA-bil från EU?

Tänk också på att fastän Tyskland är Europas största bilmarknad så kan det finnas billigare och finare exemplar här i Sverige, med tanke på den "USAbilkultur" vi har :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Importera USA-bil från EU?

Tack för era svar!
Jag trodde att iom tex Tyskland är EU-land så slipper jag de avgifterna och reg bes som man annars betalar man för en ren USA-import bil. Jag har märkt att de tyska privatsäljarna är inte intresserade att sälja sina bilar på export. Tex de vägrar använda engelskan, om de behagar sig att öht svara på mejl. Det blir nog köp av handlare. men utbudet är glest med tanke på mina krav. Kan hända till sist att jag köper en vagn härhemma.
Ha en fin dag! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
d4l
Pickup Truck
Inlägg: 772
Blev medlem: tis 17 jan 2017, 18:58

Re: Importera USA-bil från EU?

Det kommer undan är frakt över pölen samt import-skatt. Annars måste allt göras vart man än köper. Tyskarna har alltid varit griniga va de gäller engelska, och affärer sker på deras villkor. Man kan än idag göra klipp, men inte alls som för 10-15 år sedan :/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Importera USA-bil från EU?

Ja precis, man slipper ju frakten från USA, samt att det är tull- och momsfritt från Tyskland, vilka är några av de större avgifterna vid USA-import, men eftersom du söker en äldre veteranbil (äldre än 30 år) så är det ju "bara" 12% moms och ingen tull överhuvudtaget, vid import från exempelvis USA.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
LaszloG
SUV
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 20 jun 2016, 18:54
Ort: Broby

Re: Importera USA-bil från EU?

Oki, tackar!
Mao det är lönt att titta runt hos firmorna i de stora sajternas utbud i EU. Det finns pärlor, men "min bil" har inte dykt upp än.
Stort tack! Mvh Laszlo
Corvette C4 aut. 3B cab '89
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Importera USA-bil från EU?

Ja utbudet är brett minst sagt, man får hålla ögonen öppna var dag i princip, och till slut hittar man sin drömbil :) Synd bara att många privatpersoner i Tyskland inte är så villiga att sälja utanför landet, men man förstår dem givetvis, jag skulle heller aldrig vilja sälja en bil på export från Sverige.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar