Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Stekheta bromsar Voyager -00

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Stekheta bromsar Voyager -00

Eländes elände

Har haft något skorrande/brummande ljud. Det är frambromsarna som är stekheta. Var på verkstan och de tyckte jag ska byta belägg, skivor och oken. De jävla beläggen köpte jag ju på biltema för 1,5 år sedan, och de tjuter ju och jävlas, men de har inte gåt åt speciellt mycket på klossarna, känns som det käkat mer av mina skivor. Vad är det för jävla skit? :evil: Aldrig mer biltema.

Jag tog den ena oket fila och slipa smörjde och hade mig, slipade till beläggen, smörjde med kopparpasta så allt rör sig fint, men lik förbannat så blir de varma. Frågan är ju om det räcker med att byta enbart belägg, eller belägg och skivor eller rent av oken också. Blir ju dock ganska saftig kostnad...

Verkar åtminstone finnas belägg och skivor överkomligt på ebay i sedvanlig ordning. T ex:
http://viewitem.eim.ebay.se/2-Bremssche ... 97954/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Förbryllande att de skriver 15" dock, jag har ju för mig att skivorna är 14 "eftersom jag har 15" fälgar. Frågan är ju om de menar för 15" fälg, eller om skivorna är 15" :?:
Senast redigerad av Avenger den fre 05 jul 2013, 23:32, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken,
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar

Det där känner jag faktiskt igen nu när du säger det, köpte Biltemabelägg för 3 år sedan och skivorna fick bytas 1 år senare :x

De menar 15 fälgar på ebay.. :)

Beställde nyss belägg till vår Town & Country -99 men fick sådana som är till Voyager, så dom kan jag inte använda, clipsen sitter lite olika mellan den amerikanska modellen :( Förstår inte hur jag kunde få fel belägg när säljaren bekräftade att dom är till Town & Country, men han får skicka ett par till helt enkelt.

Blir dom varma så ligger dom på, går kolven fint i oket? Kanske är sprucken så att den kärvar?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Stekheta bromsar

De menar nog för 15 tums fälg, då voyager finns med 14 tum orginal oxå och har då mindre skivor.

Köpte biltema belägg till min med, men de passade inte ens som de skulle.
Kör meca belägg och biltema skivor nu och det funkar bra.

Nya ok är dyra, är nog mer värt att renovera de gamla.
Begagnade ok brukar annars kosta runt 700:- styck
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar

De har svarat och de är till 15" hjul så det ska nog passa. Har beställt. dryga 500 spänn för två nya skivor med klossar. :mrgreen: Tyskarna vann idag igen :D ca 700 med frakt.

Biltema är det färdighandlat på. skivorna monterade jag 2007 och de har väl förvisso rullat en 10.000mil, men det är inte rimligt att biltema belägg ska sabba skivorna på nåt år. Skivorna var för övrigt från mekonomen.

Filar väl och smörjer det andra oket också och hoppas att det räcker.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Stekheta bromsar

Bra pris tyskarna har :).

Har själv haft lite osis med dom, men första felaktiga varan löste sig oerhört fort med grymt bra service
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Snowman
Van
Inlägg: 92
Blev medlem: ons 02 jan 2013, 18:48
Ort: Uppsala

Re: Stekheta bromsar

Om man inte byter bromsvätska tillräckligt ofta kan det bildas vatten i systemet (enkelt talat). Då kan det bli rost på kolven vilket gör att den börjar kärva. Som Avenger sa, går kolven fint. eller kärvar den.
Chrysler Grand Voyager 3,3l awd -02
Cheva Van G20 -88
3x Saab 9-5 -00 -01
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar

Nej, tror inte den kärvar. Nyper som dem ska när jag bromsar, inga tecken på rost runt kolven innanför gummit. Glidpinnarna var däremot något tröga, men de fick lite gympa. ;)

När jag rullar på däcket så rullar det fritt och det känns inte alls som att något ligger på. Jag antar att det är ytterst lite och misstänker att det lilla skapar någon reaktion mellan skitbelägen och skivorna.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar

Bra pris på bromsarna, meddela gärna hur det går :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Självklart meddelar jag resultatet!

Vad smörjer ni bromsar med förresten? Tänkte ta mig omaket att smörja alla oken. Jag har dock ingen lust att montera ner dem. Har smörj det ena med bromsolja mellan kolven och gummit, samt slipat och putsat bort rost på anligningsytor och smetat på kopparpasta på de ytorna.

Är bromscylinderfett bättre mellan kolv och damask? Använder ni annat än kopparpasta, i så fall vad? Tänkte dra ur glidpinnarna, alltså rören som bultarna sitter i. Trycka i kopparpasta i de hålen, eller har ni förslag på annat smörj?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Kopparpasta är bra då det tål all värme =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Jag kör med bromsfett till kolv, damask och de grejorna. Har hört att det inte är bra med kopparpasta där.

Kopparpasta har jag där det är metall mot metall, tex där bromsskorna går emot bromsskölden.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Aa, specifikt fett för bromsarna går ju också, hade det vid kolvarna precis som du zoppatorsk :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Fick skivor och klossarna idag! Monterat på bilen, passar finfint. Börjar gilla tyskarna, billigt och hyffsade leveranstider, okej, det går inte att få det nämnvärt fortare...

Tyvärr hjälpte åtgärden inte nämnvärt. Fortfarande varmgång.. :evil: Jag börjar bli riktigt less på detta nu. :twisted:

Det högra oket smörjde jag ju tidigare efter bästa förmåga. Gick på det andra (vänster) i samband med bromsbytet, och det var inte så där värst rörligt. Ena glidpinnen satt helt fast, och damsaken runt kolven har spruckit. Smörjde upp det så det började röra sig, men det behöver naturligtvis bytas, ja hela jävla oken lär ju behövas bytas eftersom dem fortfarande går varma, om de nu inte är p.g.a. att klossar/skivor är nya som de blir varma?

Jag antar att det är cylindrarna som är alldeles för tröga. Frågan är ju vart man får tag i billiga ok, och om man ens ska lägga ner det på skorven? Den har trots allt passerat 300000 mil...
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Bromsok.jpg
Aningens trött..

Frågan är om man ska ge sig på att renovera det. Har aldrig gjort det, är det svårt?

Hansen ska ha 1165:-/ st för nya ok.
Frågan är om det går att hitta billigare?
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Stekheta bromsar Voyager -00

Kolla ebay.com eller rockauto.com, eller ebay tyskland resp uk
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Skriv svar