Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Lämnade in skrothögen på verkstan häromdagen för att få hjullager bytt till det hutlösa priset av 1200:-
Tyvärr måste även det andra lagret bytas, p.g.a att varmgången i bromsarna smält fettet i mitt 1,5 år gamla lager. Känns mest som ett skitlager men men.

När jag backar in bilen i garaget i går kväll och lägger i backen så låter det ..eeerrrk, men det är inte metalliskt eller mekaniskt. (Tyvärr hade jag inte rutan nere när jag lämnade verkstan, så jag upptäckte det inte först hemma) Likaså när jag lägger i driven så låter det så. Inga konstigheter med växlingar eller så, växlar mjukt och fint.

Smått upprörd åker jag naturligtvis tillbaka till verkstan som bytt lagret eftersm jag misstänker att de minsann orsakat detta i samband med hjullagerbytet. Meken hävdar att det kommer från växellådan och att det är en ventil som öppnar och stänger, och att de inte har något samband med hjullagerbytet. Olustigt samanträffande... mmmm. :| Vist bilen har rullat en bit....

Han kan dock inget om automatlådor och vet inte vad eller om detta behöver åtgärdas.

Här på forumet finns det ju kunskap, någon som har erfarenhet av detta?
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Det jag kommer på direkt med ventiler är solenoid klumpen på växellådan. Kollar du ner från motorrummet ser du den. Om det kan vara någon ventil som krånglar i den kanske?

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Tycker att det mer låter som något som dras ihop, typ lammeller som dras ihop, sedan tystnar det.
Vet dock inte om detta är något att bekymra sig om eller om det bara är att tuta vidare som om det "bara" är någon åldersförändring...
Dock inte helt kul att slänga ut kossing på två nya ok och ett till hjullager om lådan stannar... :?

Jag kan dock inte släppa känslan av att verkstan låtit automatlådan stått i P-läge som mothåll när de lossat lagret och att något hänt då... :?:
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Det är inte alls omöjligt att det hänt. Göra ett test med nytt filter och olja? Men som du säger så kan det gott varit att P låg i. Vet inte om det är skadligt dock. Men helt nyttigt är det väl inte om muttern dragits av med mutter maskin.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Har du inte haft det ljudet tidigare? Min Dodge och Chrysler låter likadant (de som har automat). I alla fall så är det helt NORMALT beroende på hur det nu låter på din bil..? Detta är helt riktigt solenoidpaketet och det ska alltså låta så, men på 2003 och uppåt så uppdaterade Chrysler denna enhet till en som inte "klickar hastigt". För ljudet slutar väl efter 1-2 sek typ? När du lagt i DRIVE eller PARK eller annan drivning?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbe
SUV
Inlägg: 107
Blev medlem: lör 21 maj 2011, 18:23

Re: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Känns inte som att jag haft det tidigare, men inte helt säker. Hör det inte med rutan uppe, vilket iofs kan vara orsak till att jag inte noterat det tidigare.

Det är alltså när jag lägger i driven eller backen som det knarrar i någon sekund. liksom drar ihop något låter det som.

Ska försöka spela in ljudet så får ni höra. :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Det du beskriver låter iaf som att allt är OK :) Hör man knappt ljudet med rutan uppe så verkar det heller inte vara något onormalt högt ljud =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Min låter likadant och har gjort det så länge jag haft den.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Automatlåda låter .."eeerrrkk" -00:a

Ja, det ska ju låta så =) ..slutar det att "klicka" så är det värre, då kommer lådan börja slira.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar