Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bromsslang vid borttagning av ok.

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Bromsslang vid borttagning av ok.

När man plockar av oket något bra sätt att hålla bromsvätskan kvar? Vill helst inte klämma eller vika slangen.
Rinner det tomt om slangen bara får hänga? Eller om man har bromsen nertryckt så kanske bara den skvätten rinner ut.
Tips tar jag gärna emot
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Proffsen (och jag!) klämmer slangen med speciella tänger som bl a finns på BIltema.

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... ng-191437/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Då e du proffs:-).
Det funkade att bara hänga av slangen. Lite mer att lufta men det får gå. Frun får hjälpa till så det ska nog gå bra att lufta
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Så nu är det ny packning och damask på. Den gamla packningen såg inte fin ut. Oket sitter på plats så nu är det bara luftningen kvar. Jag och kärleken min får fixa det imorgon
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Bra att höra:)

Det går även göra som du sa, att skapa vakuum genom att hålla bromspedalen intryckt, men det försvinner nog samma mängd olja ändå när man väl fått pedalen i det läget.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Bra o rycka säkringen till bromsljusen om man kilar fast bromspedalen, risk att man tömmer batteriet annars.
Höll på att göra det misstaget själv en gång ;)


Knackat på telefonen!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Tar lite ojämn. Tror det hela beror på luftningen så jag köpte slang med backventil på så nu kan jag lufta själv
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
zoppatorsk
Minivan
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 16 feb 2012, 15:54

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Har själv aldrig lyckats få det bra med sånna där backventiler, så har gett upp dem helt.


Knackat på telefonen!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Å tusan. Bättre att trycksätta behållaren?
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Kan det kanske ha blivit otätt någonstans så att lite luft tagit sig tillbaka? Man kan tejpa lite vid luftningsnippeln och andra skarvar på slangarna, sedan får man hoppas att ventilerna i sig är bra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Möjligt. Det var lite brådis när vi luftade och luftade bara ena sidan. Ska visst vara bra att ta båda. Oket funkar bra nu efter renoveringen iaf och det var ett hyffsat lätt jobb. Tyvärr bakelit kolv. Men nu vet man det iaf
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bromsslang vid borttagning av ok.

Kul att höra att det funkar bra.

EDIT: Hade förra kolven spruckit och lagt på bromsen konstant under körning?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar