Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Flesklepp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 14:35

Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Hallå där.

Någon som skulle kunna hjälpa mig med ett mått? Har sökt som en dåre på nätet men hittar inga uppgifter på detta. Lastlängd på Grand Voyager 2005 när alla baksätena är nedfällda. Alltså mått från framsätena till bagageluckan. Hade vart hygglo om någon kunde hjälp mig med detta?
Annons
Användarens profilbild
Dunderklumpen
SUV
Inlägg: 105
Blev medlem: tis 15 okt 2013, 09:56

Re: Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Tumstock irl mått ?
Användarens profilbild
Flesklepp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 14:35

Re: Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Dunderklumpen skrev:Tumstock irl mått ?
Att mäta lastlängd är väl att föredra med tumstock. Väljer du att använda dl mått eller liknade så får det stå för dig :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Hej, cirka 237-238 cm för en tidigare årsmodell av samma generation (2001-2007), antar att det är samma för alla dessa årsmodeller som är i Grand-utförande. Från nederkanten på stolarna till lastlinjen där bak vid luckans nederkant (detta är maxmått 237-238 cm), men då kan man inte lasta något särskilt högt om man utgår ifrån just det måttet exakt, kanske någon cm högt då stolarna och bakluckan minskar längden allteftersom man går högre upp.

Tror att det är samma mått för Stow and Go.

mvh
Senast redigerad av Avenger den ons 15 okt 2014, 05:05, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Edit: Skrev fel mått från början.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Flesklepp
Station Wagon
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 14 okt 2014, 14:35

Re: Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Avenger skrev:Hej, cirka 237-238 cm för en tidigare årsmodell av samma generation (2001-2007), antar att det är samma för alla dessa årsmodeller som är i Grand-utförande. Från nederkanten på stolarna till lastlinjen där bak vid luckans nederkant (detta är maxmått 237-238 cm), men då kan man inte lasta något särskilt högt om man utgår ifrån just det måttet exakt, kanske någon cm högt då stolarna och bakluckan minskar längden allteftersom man går högre upp.

Tror att det är samma mått för Stow and Go.

mvh
Stort tack!
Tanken var att investera i en Grand voyager stow n' go som firmabil och behöver då 2m lastlängd som minimum för att kunna transportera en rullställning. Då finns det t.o.m plats för att kunna ha lastgaller i bilen + att man kan baxa in flera personer vid behov. Efter mycket letande på blocket efter en firmabil med automatlåda så blir utbudet begränsat om man inte har ganska stor plånbok. Då syftar jag på VW transporter och MB Vito som finns att få med automat. Sen finns det även en del äldre skåpbilar som Hyundai H1, Toyota Hiace och liknande. Men jag antar att det inte är speciellt roliga bilar att köra omkring med.

Därav min idé att ha en grand voyager som firmabil. Men när man läser runt på olika forum och bilsidor så får ju inte Voyagern speciellt bra omdöme. Det är hög bränsleförbrukning, dålig kvalité, havererade automatlådor mm mm.

Men min bedömning är att skåpbilar inte heller är av så god kvalitet. Slitna, buckliga, rostiga och allmänt dåligt skötta. Speciellt om man kikar på franska skåpbilar (berlingo, jumpy, partner, kangoo mfl). Skräp anser jag.

Jag skall väl inte yttra mig om just voyagern då jag inte ägt eller kört någon, men har rest en del med Cheva Transport. Amerikanskt e amerikanskt, kanske inte mitt förstaval när det gäller bilar. Har ägt en del gamla vanar och man sitter gott i dom när som står parkerade :) Ljudet e härligt för all del.

Kanske satsar på en stow n' go som kombinerad firma/privatbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

Mät upp för säkerhets skull om du kikar på någon bil, det smalnar av ju högre upp man mäter då sätena och luckan inte går spikrakt som sagt, om ställningen blir så pass hög när den läggs in i bilen att det inte fungerar, dock tror jag inte att det ska vara några problem. Det går att lasta en hel del.

Materialkvalitén i Voyager överträffar nog de flesta arbetsbilar då den är avsedd för annat ändamål än just arbete och man har inte valt det billigaste vad gäller plast osv. Körkänslan i en Voyager blir helt annorlunda också, mot det positiva hållet. Lite högre förbrukning än en skåpbil med dieselmotor det är helt klart, vilket man måste tänka på, men det positiva är att V6 motorerna är grymma och har inte många svagheter tycker jag. Automatlådorna ska inte vara några problem med vid dessa årsmodeller, iaf inga generella problem, men visst kan den ha servats med felaktig olja eller körts på helt fel sätt, det tar alla lådor skada av. Jag tror att de tidigare Voyagers under 90-talet fick dåligt rykte då många säkert servade dem med fel olja. Men sedan dess har lådorna även uppdaterats flera gånger, även vad gäller mjukvaran. 98-00 och 01 och framåt är nog de bästa köpen, särskilt ifrån 01 och framåt.

Trevlig kväll
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
KalleKula35
SUV
Inlägg: 100
Blev medlem: tor 24 okt 2013, 21:17

Re: Sv: Lastlängd Grand Voyager 2005 ???

I min 2001 town and country så får jag in 2 resåtmadrasser på varandra utan problem med lite yta kva bakåt dom var 2.09 och ca 40-50 cm höga tillsammans

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Skriv svar